Har köpt en bio bränsle panna och undrar lite nu vad som igentligen är billigast att elda

Det går att elda
Flis
Sågspån
spannmål (havre vete korn mm )
Pellets
vad mer finns det för alternativ ?

Villket är billigast
Skulle tro att jag gör av med 25-30kbm ved annars i min atoms ved panna

Nya pannan är en passat compact c2 23kw
med 400l magasin och automatisk påfyllning från större förråd
 
Ja det beror ju på hur mycket du får betala...

Kan nog skilja mycket beroende på vart du köper det, bara att sätta sig och ringa runt.

Skulle tippa på att flis, spån eller spannmål är billigast. Pellets tar minst plats och ger minst underhåll, men är säkert dyrast.
 
Har du lagringsplats för alla de olika bränsletyperna? (inte samtidigt då...)
Ur den synpunkten är väl pellets bäst.
Annars håller jag med analog, det beror på vilka priser du kan köpa in de olika typerna.
Billigast är väl bränsle som du redan äger, flis och spån från egen skog (eller såg), spannmål från egen odling.
 
Att köra hö är väl sjukt billigt om du kan odla det ...
 
Ingen möjlighet att så något själv
men har plats att lagra det.

Sist nämnda. Hö. Är de något att föredra? Skall det hackas eller hur gör man med de?
 
Då måste du väl ha en panna som du kan stuva in höbalar i?
Elda finfördelat hö ger väl inget.
 
Ja jo på de viset. MEN nu finns det redan en biopanna där man kan elda
Pellets flis och spannmål. Inga höbalar
 
Man slänger in en bal i så fall. Det är ju absolut billigaste man kan elda med tror jag. Dock får man stora problem med aska. Du får inte in balar eller?
 
Bor du på västgötaslätten?
Jag tycker det borde vara billigast att få tag på spannmål då (?)
Bara du kan svara på din fråga.....
 
kulle
Jugend skrev:
Man slänger in en bal i så fall. Det är ju absolut billigaste man kan elda med tror jag. Dock får man stora problem med aska. Du får inte in balar eller?
Den pannan är inte gjord för Hö / Halm
 
Den är väldigt enkel att ändra bränsleinmatning och fyller på med hjälp av lambdasond
reglerar fläkten automatiskt
så elda med olika bränslen är nog inte omöjligt
ska ut å knäppa några kort om ja kan
 
  • Gilla
Lillkorpen och 1 till
  • Laddar…
Alltså när den känner hur syrehalten är i rökgasen så den vet om de behövs bränsle eller ej
 
L
Ett tips innan du drar hem en årsförbrukning skogsflis med 40% fukthalt,
köp lite och pröva, har själv haft en Baxi MultiHeat, ser ut på liknande sätt
och det slutade med att man fick elda pellets för att det skulle funka OK.

Jag köpte just 2 lastbilar med skogsflis (30-35% fukt) från finland,
för det fick jag betala 19€ /m3 inkl frakt + moms.
 
Billigast uppvärmning?

har en kompis som har ett par "gods", nåt av dom värmer han med rester från kafferostning som han köper billigt. Relativt kompakt jämfört med flis. Mycket aska dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.