Vilket hastighetsläge kör ni på pumpen i laddomaten?

Jag kör på läge 3 på min laddomat 21-60 det är ett måste då den är på håret till för klen till min 49kw panna har en temp diff på ca 20 grader genom pannan då den går för fullt 63 grader in och 82-84 grader ut i toppen.

Jag har en Laddomat 21-60 med 72graders termostat, enligt min logger så ligger vattnet in i pannan på ca 58grader, och ut från pannan ca 70-72 vid normal gång. Till konstigheterna då är att pannans termometer säger 80grader, men pannans termostat (till för drift av ladpump,används ej.) så håller pannan ca 67-68grader.....

Kör pumpen på 2:an, har ju bara en 20kW panna....

Okej. Varför så låg öppningstemp på en så kraftig panna? Jag kör läge 3 på min laddomat 21 trots att jag kör pelletsbrännare som ligger på gissningsvis 15 kw, kanske borde jag köra långsammare?

fastmoving? skrev:
Jag har en Laddomat 21-60 med 72graders termostat, enligt min logger så ligger vattnet in i pannan på ca 58grader, och ut från pannan ca 70-72 vid normal gång. Till konstigheterna då är att pannans termometer säger 80grader, men pannans termostat (till för drift av ladpump,används ej.) så håller pannan ca 67-68grader.....

Kör pumpen på 2:an, har ju bara en 20kW panna....
Mja, men då måste väl din termostat i laddomaten vara felande? har du en 72 graders termostat borde du ju få 72 grader in i pannbotten? jag har 63 graders termostat och den visar 63 grader in.

Kraftig panna? Skojar du, den räcker visserligen för mig, men är i många fall rätt liten......
Testa du läge 2 på pumpen, skiktningen blir bara bättre.

Har helt klart 72graders termostat, kollat extra vid installation..
Tempuppgifterna är inte överens, loggern säger som sagt 58grader, men termometern på laddomaten säger 63-65grader in mot pannan. Har testat olika montering av sensorn till loggern, dock litet utrymme att vara på, men den sitter dikt an mot röret med isolering utanför, så den borde visa rätt.
Laddomatens termometer från pannan brukar visa 75-78, så tempspannet är dom rätt överens om.

Haha jo de är väl sant men min lilla är bara på 40 kw :-)
Jo jag har testat läge 2 då ökade tempen ut från pannan med ca 4 grader. Frågan är vad den ökningen gör för verkningsgraden? Rökgastempen låg kvar på samma som innan så de va ju bra iof..

Denna logger vad är de?

Hehe, ja allt är relativt.
För verkningsgraden gör det ingen skillnad att köra med lägre fart, utan mer för en lugnare laddning till tanken, dvs bättre skiktning. Har ingen mätning som backar upp det påståendet, bara känsla..

Logger2020 är det jag har, med en bunt one-wire sensorer.

Då ska jag köra på de ett tag få se vad som händer.

Ska googla logger, lät fränt :-)

Logger är ju precis vad jag letat efter länge! Blir o skaffa en sån i framtiden. Tack för tipset!

Använder en LADDVENTIL VTC500 AVSEDD FÖR värme som öppnar vid 72c
blandar inkommande till panna ca 65 ut från panna ligger närmare 80, kör man 2 varv har man 95 i tank:)

Riktigt nice. Blir ju klockrent o få en översikt över huset. Då vet jag redan när jag är på jobbet om jag måste hem o böka med pelletsbrännaren som har stannat :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.