5 689 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Skorstenshuv eller inte?
Medlem
· västra götaland
· 80 inlägg
Hej alla!
Bytte i somras från oljeeldat till en ny vedanläggning nyslammad pipa. Har hört många säga att jag skall ha en skorstenshuv men lika många säger nej. Vad skall jag lita på? eldar i den året runt dels för varmvatten på sommaren samt för både varmvatten och värme på vintern. Ha eller inte ha?
Bytte i somras från oljeeldat till en ny vedanläggning nyslammad pipa. Har hört många säga att jag skall ha en skorstenshuv men lika många säger nej. Vad skall jag lita på? eldar i den året runt dels för varmvatten på sommaren samt för både varmvatten och värme på vintern. Ha eller inte ha?
Eftersom du eldar så värmer du ju skorstenen mer eller mindre konstant varpå man väl kan ifrågasätta behovet av huv då ju den handlar om att motverka fukt i skorstenen. Det motverkar du ju genom att hålla den varm. Tror nog skorstenshuv är bra på ex. fritidshus som står mer eller mindre ouppvärmda under stora delar av året eller om man övergår till värmepump från vedeldning.
Frågade min sotare samt även sotningsmästaren? (Gör brandskyddskontrollen) ang huv eller ej. Bägge tyckte att det inte behövs eftersom jag eldar precis som dig året runt. Är topplåten fräsch så skippa huven skulle jag säga.
Klicka här för att svara