4 933 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Pulserande panna. Varför?
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har en Orlan Super 40 som spinner på riktigt bra. Det finns en del som går att göra ännu bättre givetvis. Framför allt sänka rökgastempen, ser ingen anledning att ha mer än 100 grader ut när man kör en isolerad skorsten. Allt över är förlust. Nå nu till min undran..
Efter ett tag när pannan fått upp värmen ordentligt så börjar den pulsera. Lägger jag handen mot fläkten känns hur det blåser ut ur fläkten i takt med pulserna. Öppnar jag nedre luckan försvinner ljudet direkt. Stänger jag luckan kommer det tillbaka efter ett par sekunder. Skorstenen är 200mm/9m. Primärspjället på 8mm sekundär 3 varv ut. Vad tror ni är orsaken?
Jag har en Orlan Super 40 som spinner på riktigt bra. Det finns en del som går att göra ännu bättre givetvis. Framför allt sänka rökgastempen, ser ingen anledning att ha mer än 100 grader ut när man kör en isolerad skorsten. Allt över är förlust. Nå nu till min undran..
Efter ett tag när pannan fått upp värmen ordentligt så börjar den pulsera. Lägger jag handen mot fläkten känns hur det blåser ut ur fläkten i takt med pulserna. Öppnar jag nedre luckan försvinner ljudet direkt. Stänger jag luckan kommer det tillbaka efter ett par sekunder. Skorstenen är 200mm/9m. Primärspjället på 8mm sekundär 3 varv ut. Vad tror ni är orsaken?
Vad händer om du drar igen spjället på fläkten? När du har en så lång och redig skorsten så utnyttja "suget" och kör likt en sugfläktspanna. Dvs skapa mer eller mindre ett undertryck i pannan. Prova att stänga igen fläktspjället en aning när ditt fenomen uppstår så ser du om det blir någon skillnad. Har du dragbegränsare så ha den helt stängd också..
Ps. att få ner rökgastempen till en acceptabel nivå är inte så lätt i Orlan 40 då det endast finns 6 st rökgastuber.. Då krävs det en sådan låg effekt att andra problem uppstår istället!
Ps. att få ner rökgastempen till en acceptabel nivå är inte så lätt i Orlan 40 då det endast finns 6 st rökgastuber.. Då krävs det en sådan låg effekt att andra problem uppstår istället!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Dragregulator beställd. Funderade på om det kan ha med saken att göra. Men känns snarare som pannan producerar mer rökgas än den kan evakuera. När det börjar ta slut på ved så försvinner fenomenet.
Har provat stänga spjället och det måste stängas helt för att fenomenet ska sluta. Men då slutar även förbränningen ju.
Angående rökgastempen så planerar jag att "förlänga" rökgastuberna genom att svetsa ihop en rökgaskylare och montera av luckan ovan rökgastuberna och montera fast den där. I rökgaskylaren skall det finnas ett spjäll som man kommer kunna reglera hur mycket rökgas som skall passera kylaren.
Har provat stänga spjället och det måste stängas helt för att fenomenet ska sluta. Men då slutar även förbränningen ju.
Angående rökgastempen så planerar jag att "förlänga" rökgastuberna genom att svetsa ihop en rökgaskylare och montera av luckan ovan rökgastuberna och montera fast den där. I rökgaskylaren skall det finnas ett spjäll som man kommer kunna reglera hur mycket rökgas som skall passera kylaren.
För mycket primärluft i förhållande till sekundärluften gör att det bildas för mycket oförbrända rökgaser som sedan "exploderar" har jag fått lära mig. Detta kan ofta avhjälpas helt med en dragbegränsare. Det funkade bra för mig i alla fall.
Jag får samma känsla. Har primären ganska lite öppen tycker jag men kan ju prova stänga mera. Känns inte som en nackdel att sänka så mycket som går, förutsatt att det blir tillräckligt med värme för en bra förbränning. Ju mindre gasflöde=lägre rökgastemp=högre verkningsgrad. Undra hur mycket detta explosionsfenomen påverkar effektiviteten.
Skulle vilja ha en bra styrning som styr primär, sekundär och fläkten så att optimal effektivitet erhålls.
Skulle vilja ha en bra styrning som styr primär, sekundär och fläkten så att optimal effektivitet erhålls.
Sänkt primärluften så den blåses ut nära glödbädden. Tagit bort dragbegränsaren helt. Strypt in både sekundär och primär spjällen efter det kraftiga sug min 10 m höga 180 mm pipa ger. Har ungefär 75 % av maxfart på fläken i uppstart. Sedan drar jag ner farten på fläkten till ett minimum. Pannan går mer likt en sugfläktspanna med undertryck där tryckfallen sker över sekundär-/primärintagen. På så sätt funkar denna best som bäst..
När jag hade dragbegränsare (kw 150) stod den mest vidöppen under vintertid och drog in kallluft så det var svinkallt i pannrummet. Efter ett långt trixande med instrypning av luftspjällen insåg jag att det gick att köra pannan som bäst utan denna drgabegränsare.
Men bäst att göra som man själv vill, ingen anläggning är den andra lik.
När jag hade dragbegränsare (kw 150) stod den mest vidöppen under vintertid och drog in kallluft så det var svinkallt i pannrummet. Efter ett långt trixande med instrypning av luftspjällen insåg jag att det gick att köra pannan som bäst utan denna drgabegränsare.
Men bäst att göra som man själv vill, ingen anläggning är den andra lik.
Åskar vi verkar ju ha ganska lika skorsten. Min är 200mm och 9 meter hög. Hur mycket öppet har du på primär och sekundär? Angående primärluften så har jag nya modellen som är sänkt men funderar på att koppla på ett rör med massa mindre hål i som går längst botten enligt en bild jag sett någonstans här på forumet.
Jag har märkt att det verkar gå lika bra att köra fläkten på lägsta hastigheten. Enda skillnaden är att det är större risk för övertändning vilket det verkar blivit just nu i pannan trots full fläkt. Tror det är pga att jag inte packat veden ordentligt. Har för kort ved så får lägga några bitar åt andra hållet. Inte optimalt.
Jag har märkt att det verkar gå lika bra att köra fläkten på lägsta hastigheten. Enda skillnaden är att det är större risk för övertändning vilket det verkar blivit just nu i pannan trots full fläkt. Tror det är pga att jag inte packat veden ordentligt. Har för kort ved så får lägga några bitar åt andra hållet. Inte optimalt.
Jag har inte så mycket öppet på primärsjället. Minns inte nu men 4-5 mm kanske. Sedan får man justera sekundärtallrikarna så gott det går. Prova sig fram helt enkelt. Jag har också upptäckt att vid uppstart av kall panna kan man i princip stänga sekundären hel. Går fortare då. Sedan justerar man ut något varv eftersom pannan blivit varm. När pannan brunnit någon timme och allt är uppvärmt så kan man i princip öppna hur mycket som helst på sekundären.
Jag vet de som haft 200 mm Isokern eller SEM, 8-10 m hög. De har fått ha dubbla dragbegränsare för att hålla draget i schack. Dessa nya modulskorstenar är så isolerade och bra drag i så det kommer bli svinkallt i pannrummet av all luft som dras med. Vill man bums köra med dragbegränsare så kan man stoppa ner en rörstump, strypning i toppen av skorstenen så arean minskas. Jag har provat det också. Stoppade ner en syrafast 140-150mm, ca 1000mm lång med fläns. Då minskade volymen och luftdraget betydligt och dragbegränsaren stod inte fullt öppen.
Men jag tycker pannan funkar bäst utan strypning och dragbegränsare på skorstenen, dock viktigt att justera luftspjällen för annars skenar förbränningen iväg.
Har du redan en dragbegränsare så ställ in den på max drag som går? Runt 40-45 Pa. Då har du i alla fall en "broms" tills du hunnit justerat in allt.
Jag vet de som haft 200 mm Isokern eller SEM, 8-10 m hög. De har fått ha dubbla dragbegränsare för att hålla draget i schack. Dessa nya modulskorstenar är så isolerade och bra drag i så det kommer bli svinkallt i pannrummet av all luft som dras med. Vill man bums köra med dragbegränsare så kan man stoppa ner en rörstump, strypning i toppen av skorstenen så arean minskas. Jag har provat det också. Stoppade ner en syrafast 140-150mm, ca 1000mm lång med fläns. Då minskade volymen och luftdraget betydligt och dragbegränsaren stod inte fullt öppen.
Men jag tycker pannan funkar bäst utan strypning och dragbegränsare på skorstenen, dock viktigt att justera luftspjällen för annars skenar förbränningen iväg.
Har du redan en dragbegränsare så ställ in den på max drag som går? Runt 40-45 Pa. Då har du i alla fall en "broms" tills du hunnit justerat in allt.
Redigerat:
Jag har ingen dragbegränsare men det är beställt. Tigex 50. Jag hade tänkt dra isolerade rör utifrån till fläkten samt dragbegränsaren. Ingen energi skall gå förlorad. Skall prova stänga primären ännu mera. Jag tänkte bygga om primärluften så de kan justeras utan att skruva bort kåpan. Idiotisk konstruktion. Jag gillar inte tanken att behöva gå till pannan för att skruva ut sekundären efter ett tag. Jag vill inte behöva gå in i pannrummet mer än en gång för att göra en brasa.
pr95: Intressant. Är det bara köpa någon utav deras produkter och något som ger 12volt och koppla in, köra och se glad ut? Var ser man egentligen, att pannan har bra förbränning?
pr95: Intressant. Är det bara köpa någon utav deras produkter och något som ger 12volt och koppla in, köra och se glad ut? Var ser man egentligen, att pannan har bra förbränning?
Jag justerade ner primären till 5mm och pulserandet försvann. Men tog betydligt längre tid att komma upp i temp. Effekten är märkbart lägre. Så även rökgastempen. Så får jag ut mer energi från veden till huset(vatten samt värmd luft) så är det ju bra.
Jag skulle dock vilja styra primärluften efter rökgastempen. I början mycket öppen så man fort får en ordentlig glöd och pannan kommer upp i laddtemp fort. Sen stänga för att inte få för hög rökgastemp.
Jag skulle dock vilja styra primärluften efter rökgastempen. I början mycket öppen så man fort får en ordentlig glöd och pannan kommer upp i laddtemp fort. Sen stänga för att inte få för hög rökgastemp.
Det är inte all säkert.putte82 skrev:
Med så lite primärluft är det risk för ofullständig förbränning som ger låga temperaturer.
Min Orlan 25 uppför sig (puffar) på samma sätt när veden är för torr, eller om jag eldar med för mycket "hum hum" bränsle. Sålunda: när det finns ett överskott av brännbara gaser hostar pannan.
Staffan
Ja, nu är du på rätt väg. Justera, strypa ner spjällen, anpassar luftmängden efter det sug din fina skorsten ger. eftersom draget är så stort i skorstenen kommer luftmängden till förbränningen räcka i alla fall, trots bara 4-5 mm öppet.putte82 skrev:Jag justerade ner primären till 5mm och pulserandet försvann. Men tog betydligt längre tid att komma upp i temp. Effekten är märkbart lägre. Så även rökgastempen. Så får jag ut mer energi från veden till huset(vatten samt värmd luft) så är det ju bra.
Jag skulle dock vilja styra primärluften efter rökgastempen. I början mycket öppen så man fort får en ordentlig glöd och pannan kommer upp i laddtemp fort. Sen stänga för att inte få för hög rökgastemp.
Skulle du haft en kraftig sugfläkt likt en solo innova har du kunnat strypa spjällen ytterligare. Hoppas du är med på mitt resonemang?