Spørsmålet ditt er vel hva det koster, tilbake til det. Lett å spore av når man blir litt ivrig. Skal du varme huset med elpatronen en dag ? Eller skal du skru av alt av forbruk og bare holde 50 i tanktopp til dusjen når du kommer hjem ?

Varför måste du vara hemma i 5-6 timmar för att ladda din tank?
Jag behöver bara 5-10min på att ladda pannan o tända på. Sen laddar ju pannan tanken själv medans jag sover eller åker o jobbar.

Att underhållsvärma tanken vid ~30C kostar nästan inget eftersom då talar vi bara isolerförluster (1-2kWh/dag eller däromkring) ifrån tanken.

Det som åtgår in i värmesystemet och är beroende av utetemp & vald inomhustemp är en annan sak.

Personligen så har jag satt min elpatron så att den håller HÖGRE temp än den maxtemp jag behöver till värmesystemet (välisolerat nybyggt hus med golvvärme) ~40C, detta för att jag inte vill börja med att bygga upp värmen i huset. Vid längre bortovaro så sänks naturligtvis innetemp på automatik.

Jag ha ett hyfsat stort hus (235m2) så en vinterdag med -30C kostar ~120kWh, men en dag med 0C kostar ~30kWh, alltså detsamma som hade åtgått med ved.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.