Kanske en väldigt dum fråga men jag har läst att det ska vara dubbel gips när man bygger pannrum och funderar om det ska vara på samma sida eller om det är godkänt att jag gör en vägg med gips på båda sidor? Förstår ni hur jag menar?
 
Som jag sett och tolkat ska det vara dubbelgips, dvs. 2 skivor på varandra dessutom för brandskyddet i ett pann rum ska skarvarna placeras så att dom överlappar den tidigare skarven.
Som krydda på moset ska isoleringen vara av icke eldfäng modell typ rockwool (stenull).

Rätta mig gärna om jag är ute på hal is.:)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Är det ett pannrum i ritningen?

Annars om det tex är en källare och effekten ör under 60kw så räknas det med samma regler som för en kamin. Dvs nästan inga regler.

Sen om det är bra eller inte är ju en annan sak.
 
Enligt sotarväsendet i Gävle fick du göra som du vill med gipset. Antingen på samma sida eller på varsin. På mitt pannrum hade jag råspont oxå på båda sidorna.Vid besiktningen sa sotaren då att jag troligtvis inte behövt dubbelgips för jag kunde räkna med råsponten.
 
Nämnde de inte att en brandklassad dörr skulle monteras mot pannrum, mäster pratade om det när han gick brandsyn sist hemma hos mig.

mvh
 
Pannrum ska vara EI 30 klassade. Om pannan däri inte är över 60kw.

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406

http://byggsystem.knaufdanogips.se/physics/ph_fire/constructions.html

Om du redan har en Massiv trädörr så brukar det duga, men en del brandispektörer vill ändå ha en plåt eller en gipsskiva skruvad utanpå dörren som ett komplement. Men som sagt, det ska inte behövas om man inte har en ihålig dörr..

Sen beror det ju lite på var rummet är, om det ligger i en separat byggnad eller om den är inne i huset..
 
Min sotare sa också att rummet där man har pannan blir klassat som pannrum om man förvarar ved i rummet. Troligtvis är det en viss mängd ved man får förvara utan att det klassas som pannrum.
Jag har en låda efter väggen där jag får plats med 2-3 skottkärror med ved, och då ville han ha det som pannrum.

En kompis som kör med pellets fick ett liknande svar, han fick förvara en viss mängd pellets för att det inte skulle klassas som pannrum. Var nånstans runt 350kg har jag för mig.
 
D09
Är det sotarn som sköter den kontrollen eller ska man söka lov för det?

Tänker på en panna med ca 30kwh med tankar, placerad i källaren. Betongväggar med isolering och sen dubbelgips alt träskiva samt gips och sen kakel

Vad gick gränsen för vedvolymen?
 
Majgårdarna
Låter ju konstigt. Får man bara ha en viss mängd möbler i ett rum då oxå? Har man mycket möbler så blir det ett pannrum..
låter dom nått sotarn har hittat på
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag fick inga sådana indikationer.
Jag har 3pallar i det rummet och det var inga problem när jag sa till sotaren att det inte var ett pannrum utan en källare.

Varför gissa? Reglerna finns att läsa.
 
Jag kan ju ha fått fel uppgifter.
Men det var vad jag fick höra...

Om nån läser vad som gäller, skriv det gärna...
 
Fotografen:
Ta först och främst reda på vilka regler som gäller ang pannan.
En panna med en effekt under 60 kW ställer inga högre krav än de grundläggande för eldstad, eldstadsplan, avstånd till brännbart material, rökkanal osv.
Dvs samma sak som en braskamin i ett vardagsrum.
Panna över 60 kW ska placeras i pannrum, och då gäller brandklass EI30 dvs i praktiken tex dubbelgipsvägg, klassade dörrar osv men 60 kW är en stor panna, en vanlig villa panna för ved ligger runt 35-40.
Detta står att läsa i BBR, Boverkets Byggregler, börja läsa avsnitt 5:4 sid 113. Avsnitt 5.5 och 5.6 behandlar skydd mot spridnig av brand.

Ett rum är alltså inte ett "pannrum" bara för att det står en panna där, pannans effekt avgör om det måste vara ett pannrum...
Så, ta reda på pannans effekt, står på märkskylten
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det gick inte att citera från en annan tråd in i denna då jag fick göra på detta sättet.
Det är alltså fotografen som skrivit detta i min tråd för några år sedan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.