5 059 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
gips på pannrumsvägg
Kanske en väldigt dum fråga men jag har läst att det ska vara dubbel gips när man bygger pannrum och funderar om det ska vara på samma sida eller om det är godkänt att jag gör en vägg med gips på båda sidor? Förstår ni hur jag menar?
Som jag sett och tolkat ska det vara dubbelgips, dvs. 2 skivor på varandra dessutom för brandskyddet i ett pann rum ska skarvarna placeras så att dom överlappar den tidigare skarven.
Som krydda på moset ska isoleringen vara av icke eldfäng modell typ rockwool (stenull).
Rätta mig gärna om jag är ute på hal is.
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Som krydda på moset ska isoleringen vara av icke eldfäng modell typ rockwool (stenull).
Rätta mig gärna om jag är ute på hal is.
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Enligt sotarväsendet i Gävle fick du göra som du vill med gipset. Antingen på samma sida eller på varsin. På mitt pannrum hade jag råspont oxå på båda sidorna.Vid besiktningen sa sotaren då att jag troligtvis inte behövt dubbelgips för jag kunde räkna med råsponten.
Pannrum ska vara EI 30 klassade. Om pannan däri inte är över 60kw.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
http://byggsystem.knaufdanogips.se/physics/ph_fire/constructions.html
Om du redan har en Massiv trädörr så brukar det duga, men en del brandispektörer vill ändå ha en plåt eller en gipsskiva skruvad utanpå dörren som ett komplement. Men som sagt, det ska inte behövas om man inte har en ihålig dörr..
Sen beror det ju lite på var rummet är, om det ligger i en separat byggnad eller om den är inne i huset..
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
http://byggsystem.knaufdanogips.se/physics/ph_fire/constructions.html
Om du redan har en Massiv trädörr så brukar det duga, men en del brandispektörer vill ändå ha en plåt eller en gipsskiva skruvad utanpå dörren som ett komplement. Men som sagt, det ska inte behövas om man inte har en ihålig dörr..
Sen beror det ju lite på var rummet är, om det ligger i en separat byggnad eller om den är inne i huset..
Min sotare sa också att rummet där man har pannan blir klassat som pannrum om man förvarar ved i rummet. Troligtvis är det en viss mängd ved man får förvara utan att det klassas som pannrum.
Jag har en låda efter väggen där jag får plats med 2-3 skottkärror med ved, och då ville han ha det som pannrum.
En kompis som kör med pellets fick ett liknande svar, han fick förvara en viss mängd pellets för att det inte skulle klassas som pannrum. Var nånstans runt 350kg har jag för mig.
Jag har en låda efter väggen där jag får plats med 2-3 skottkärror med ved, och då ville han ha det som pannrum.
En kompis som kör med pellets fick ett liknande svar, han fick förvara en viss mängd pellets för att det inte skulle klassas som pannrum. Var nånstans runt 350kg har jag för mig.
Är det sotarn som sköter den kontrollen eller ska man söka lov för det?
Tänker på en panna med ca 30kwh med tankar, placerad i källaren. Betongväggar med isolering och sen dubbelgips alt träskiva samt gips och sen kakel
Vad gick gränsen för vedvolymen?
Tänker på en panna med ca 30kwh med tankar, placerad i källaren. Betongväggar med isolering och sen dubbelgips alt träskiva samt gips och sen kakel
Vad gick gränsen för vedvolymen?
Fotografen:
Ta först och främst reda på vilka regler som gäller ang pannan.
En panna med en effekt under 60 kW ställer inga högre krav än de grundläggande för eldstad, eldstadsplan, avstånd till brännbart material, rökkanal osv.
Dvs samma sak som en braskamin i ett vardagsrum.
Panna över 60 kW ska placeras i pannrum, och då gäller brandklass EI30 dvs i praktiken tex dubbelgipsvägg, klassade dörrar osv men 60 kW är en stor panna, en vanlig villa panna för ved ligger runt 35-40.
Detta står att läsa i BBR, Boverkets Byggregler, börja läsa avsnitt 5:4 sid 113. Avsnitt 5.5 och 5.6 behandlar skydd mot spridnig av brand.
Ett rum är alltså inte ett "pannrum" bara för att det står en panna där, pannans effekt avgör om det måste vara ett pannrum...
Så, ta reda på pannans effekt, står på märkskylten
Ta först och främst reda på vilka regler som gäller ang pannan.
En panna med en effekt under 60 kW ställer inga högre krav än de grundläggande för eldstad, eldstadsplan, avstånd till brännbart material, rökkanal osv.
Dvs samma sak som en braskamin i ett vardagsrum.
Panna över 60 kW ska placeras i pannrum, och då gäller brandklass EI30 dvs i praktiken tex dubbelgipsvägg, klassade dörrar osv men 60 kW är en stor panna, en vanlig villa panna för ved ligger runt 35-40.
Detta står att läsa i BBR, Boverkets Byggregler, börja läsa avsnitt 5:4 sid 113. Avsnitt 5.5 och 5.6 behandlar skydd mot spridnig av brand.
Ett rum är alltså inte ett "pannrum" bara för att det står en panna där, pannans effekt avgör om det måste vara ett pannrum...
Så, ta reda på pannans effekt, står på märkskylten
Klicka här för att svara