Kollar på isolerade skorstensrör för att kunna dra röret från badtunnekaminen upp genom ett trallgolv.
Det jag hittat är ganska dyrt, så jag tänkte att man kunde bygga något eget av spirorör plus någon sorts isolering.
Jag vill kunna bygga igen hålet, så jag behöver isolering runt röret för att inte bränna upp trallen.
Någon som har tips/idéer?
Det jag hittat är ganska dyrt, så jag tänkte att man kunde bygga något eget av spirorör plus någon sorts isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill kunna bygga igen hålet, så jag behöver isolering runt röret för att inte bränna upp trallen.
Någon som har tips/idéer?
Problemet med spiro som rökrör är, vad jag förstått, att värmen bränner bort zinken vilket leder till att röret rostar rätt snabbt. Det håller nog några år dock.
En idé är att ha ett inre, smalt spirorör (80mm), detta är rökröret. Detta klär du med stenull som du nätar. Utanpå detta trär du ett tjockare spirorör, exempelvis 160mm. Det yttre röret blir nog inte varmare än 50-60 grader skulle jag gissa på.
En idé är att ha ett inre, smalt spirorör (80mm), detta är rökröret. Detta klär du med stenull som du nätar. Utanpå detta trär du ett tjockare spirorör, exempelvis 160mm. Det yttre röret blir nog inte varmare än 50-60 grader skulle jag gissa på.
Normal brandskyddsisolering nätas fast med "typ hönsnät", men då tänker jag på när man isolerar imkanal från kök och liknande. Det är alltså bara till för att se till att isoleringen sitter på plats även om det börjar brinna inne i röret. I ditt fall klarar du dig säkert bra utan nätet, eftersom ytteröret kommer ta denna funktion, men jag tänkte att kanske underlättar för att få dit ytterröret.
Har du spirorör nu som skorstensrör?
Skulle satsat på nåt rejälare, de håller inte så länge.
Har utanpåliggande skorsten hemma som jag isolerat själv.
Vanlig rör i svartstål, klädd med nätad isolering. Runt allt har jag plåtsvep.
Be en plåtslagare klippa plåtark som han sedan valsar runda. Sedan spänner man fast dom utanpå isoleringen och popnitar ihop skarven.
Snyggt och enkelt.
Men ingenting är gratis...
Skulle satsat på nåt rejälare, de håller inte så länge.
Har utanpåliggande skorsten hemma som jag isolerat själv.
Vanlig rör i svartstål, klädd med nätad isolering. Runt allt har jag plåtsvep.
Be en plåtslagare klippa plåtark som han sedan valsar runda. Sedan spänner man fast dom utanpå isoleringen och popnitar ihop skarven.
Snyggt och enkelt.
Men ingenting är gratis...
Det jag har är ett rostfritt rör som följde med pollytunnan, kanske spiro är fel benämning ...
Vet inte var man hittar stålrör till bra pris?
Givetvis får man det billigare om man gör det själv, men om det bara skiljer några hundralappar köper jag gärna ett färdigt paket.
Vet inte var man hittar stålrör till bra pris?
Givetvis får man det billigare om man gör det själv, men om det bara skiljer några hundralappar köper jag gärna ett färdigt paket.
Borde gå att trä på ett grövre spirorör eller liknande med endast en luftspalt emellan det yttre röret och inre varma röret har man öppet kommer luften att cirkulera och kyla. Fast det beror ju naturligtvis på hur varmt det inre röret blir mitt ligger som max på 200 grader.
Hade Pollytunnan förut också, det rostfriaröret gick alldeles utmärkt att elda så det glödde i nederkant. Svetslåga upptill ibland...
Hur skall du lösa regnvattenproblematiken med isolerat rör?
Jag hade tankar på att linda ngt vattenrör runt skorstenen för att dra nytta av den värme som bildades där och köra cirkulationspump. Blev aldrig ngt, vi flyttade. Nya ägaren har tagit bort tunnan
Hur skall du lösa regnvattenproblematiken med isolerat rör?
Jag hade tankar på att linda ngt vattenrör runt skorstenen för att dra nytta av den värme som bildades där och köra cirkulationspump. Blev aldrig ngt, vi flyttade. Nya ägaren har tagit bort tunnan
Klicka här för att svara