7 856 läst ·
42 svar
8k läst
42 svar
Blir en Contura "kakel"ugn lönsam?
Men nu räknar du på och stänga av el raddarna och värma helt med ved.Mikael_L skrev:Fin pjäs.
Men 1-4kW och max vedmängd 6 liter. :eek:
Och som sagt, vill du kräma ur 3000kW under en januarimånad med den så betyder det ca 100 liter ved/dag och då kräver det av dig att du gör 17 vedinlägg varje dag. Vardag som helg.
Kanske är något att fundera på?
Eller, om du för försäljaren förklarade vad du ville uppnå med din eldstad - fråga han hur han tänkte?![]()
Man kan ju faktiskt ha en kombination av de båda.
Ställa elraddarna på en grundvärme av 17-18 gr och när man kommer hem eldar man upp med ved.
Beroende på hur mycket man eldar så kan han säkert halvera elkostnaden.
Tycker att problemet att elda upp 100 liter ved inne överdrivs i den här tråden det är ju bara två välfyllda vedkorgar om dagen eller ca 25 kg,jag har haft det så i flera av mina boenden och tycker det fungerar bra.
Mikael_Ls,uträkning i #23 är nog rätt förutom vad det gäller kilo täljsten då man dels kan dra bort tiden man eldar från behovet av värmelagring och kanske ha en högre delta temperatur än 70 grader.
Om man tex tittar på den här brasugnen så klara den TS behov med två inlägg/dygn och den väger 1550 kg.
http://www.tulikivi.com/se/produkter/KOUTA_M_Hornbrasugn
Mikael_Ls,uträkning i #23 är nog rätt förutom vad det gäller kilo täljsten då man dels kan dra bort tiden man eldar från behovet av värmelagring och kanske ha en högre delta temperatur än 70 grader.
Om man tex tittar på den här brasugnen så klara den TS behov med två inlägg/dygn och den väger 1550 kg.
http://www.tulikivi.com/se/produkter/KOUTA_M_Hornbrasugn
Mikael_L du har ju kraftigt undervärderat energiinnehållet i ved. Björk t.ex. ligger på ca 2500kwh/m3 fast volym, å väl instoppad i eldstaden är det inte långt ifrån.
Vad gäller din kommentar om gratis ved är den ute och cyklar, eftersom man om man säljer veden måste hitta en annan värmekälla som har en kostnad, så det lär inte bli en kostnad att elda upp veden, utan en vinst eftersom inga alternativ är billigare.
Vad gäller din kommentar om gratis ved är den ute och cyklar, eftersom man om man säljer veden måste hitta en annan värmekälla som har en kostnad, så det lär inte bli en kostnad att elda upp veden, utan en vinst eftersom inga alternativ är billigare.
Så fel är väl inte energiinnehållet, travad i spisen är det 50% av fast mått och sedan en verkningsgrad på 85 % så blir det 1060 kwh/m3 och dessutom är 2500kwh/m3 fast för fin björkved eldar man med annat så är det sämrethomasx skrev:Mikael_L du har ju kraftigt undervärderat energiinnehållet i ved. Björk t.ex. ligger på ca 2500kwh/m3 fast volym, å väl instoppad i eldstaden är det inte långt ifrån.
Jag har en rörspis i vardagsrummet som jag eldar c:a 5-6 m³ ved i på en vinter. Huset är på 64 m². Vår och höst när solen lyser på dagarna klarar man hela värmen i huset ner till ett par minusgrader om man eldar en stor brasa varje kväll. På vintern när inte solen lyser räcker inte rörspisen som enda uppvärmning om man inte eldar på morgonen också. Det orkar inte jag göra på vardagar, men ibland på helger. Är det många minusgrader räcker den inte alls.
En modern tung eldstad är förmodligen bättre än min rörspis. Du kan säkert spara en hel del el på att elda, men räkna inte med att klara dig på bara ved.
En modern tung eldstad är förmodligen bättre än min rörspis. Du kan säkert spara en hel del el på att elda, men räkna inte med att klara dig på bara ved.
Hej, jag har en 1 1/2 plans kåk på 183m... Vi hade ca 23000 kW i förbrukning o bara direktel o en luft/luft så vi köpte en kamin med blålåge förbränning via katalysator. Kaminen vi har är en Fireview 205 http://www.woodstove.com/fireview . Narvells i Helsingborg säljer dessa.... I denna har jag alltid glöd på morgonen dagen efter pga katalysatorn så kan man elda snålt. Och jag slipper tända så när det är kallt på vinter så tänder jag bara när jag ej varit hemma...annars så slipper jag det. Så jag satte in plåtskorsten å denna kamin och ligger nu på 12700kw på helåret med allt... Men visst jag gör av med ca 8 stora ved säckar o kaminen går hela vinter 24/7 och vi har fläktar för att flytta värmen å nu tjänste gör luft pumpen som värme förflyttare o det blir väldigt varmt i rummet där kaminen står.... Men jag myser i kalingarna när det är 30 minus ute som ingenting....
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Indirekt lyckades thomasx peka ut ett räknefel jag gjorde.
När jag angav min eldstadsvolym i liter, och conturas kakelugsnkamin's volym, så räknade jag om tokigt från kg till liter.
Det skulle blivit nästan den dubbla volymen.
Så i vår kamin får man in bortåt 10 liter isf 5, och den contura TS har tittat på kan kanske få in upp till 12 liter ved.
Och med halva antalet vedinlägg/dygn som följd ...

Sen har vi i tråden fått två förslag på lite mer rejäla eldstäder, som kanske klarar av att elda upp en större del bostadens energibehov utan att för den skull kräva ett ständigt pysslande med eldande.
Om jag förstått TS önskan rätt, så tror jag detta är den rätta vägen att gå.
(Fast själv skulle jag fortfarande tänkt -pannrum - för en sådan här eldningsuppgift.
)
När jag angav min eldstadsvolym i liter, och conturas kakelugsnkamin's volym, så räknade jag om tokigt från kg till liter.
Det skulle blivit nästan den dubbla volymen.
Så i vår kamin får man in bortåt 10 liter isf 5, och den contura TS har tittat på kan kanske få in upp till 12 liter ved.
Och med halva antalet vedinlägg/dygn som följd ...
Sen har vi i tråden fått två förslag på lite mer rejäla eldstäder, som kanske klarar av att elda upp en större del bostadens energibehov utan att för den skull kräva ett ständigt pysslande med eldande.
Om jag förstått TS önskan rätt, så tror jag detta är den rätta vägen att gå.
(Fast själv skulle jag fortfarande tänkt -pannrum - för en sådan här eldningsuppgift.
Redigerat:
Extra allt. Det var ju ett jätteintressant exempel som du tog upp. Men hur fungerar det här med katalysatorn - förstår inte? Funkar det som en vedpanna?
Har bara eldat i mer traditionella spisar / kaminer. Jag har ett värmepumpsystem som jag har funderat på att komplettera med vattenmantel alternativt vedpanna men det här känns ju nästan enklare måste jag säga om effekten blir så bra för då slipper jag ju acktankar bland annat.
Har bara eldat i mer traditionella spisar / kaminer. Jag har ett värmepumpsystem som jag har funderat på att komplettera med vattenmantel alternativt vedpanna men det här känns ju nästan enklare måste jag säga om effekten blir så bra för då slipper jag ju acktankar bland annat.
Jag kom plötsligt ihåg att jag inför planeringen av vårt hus kollade en del på kakelugnspannan:
http://www.kakelugnspannan.com/kakelugnar/
Den har förvisso ett vattenmagasin som energimagasin, och blir därigenom lite klurig att använda iom att man måste hålla koll på tempen.
Men som jag förstått det går den att använda som vanlig kakelugn, dvs utan anslutna radiatorer.
Men du får samtidigt möjligheten att sprida värmen vattenburet till något annat rum, och tappvarmvatten till huset.
Om det finns planer på att i framtiden konvertera hela eller delar av huset till vattenburet kan det ju vara en bra början.
Jag vill väl inte kalla denna kamin för ett självklart val, antagligen blir det intressant först när man börjar titta på möjligheten att ha åtminstone något vattenburet anslutet.
http://www.kakelugnspannan.com/kakelugnar/
Den har förvisso ett vattenmagasin som energimagasin, och blir därigenom lite klurig att använda iom att man måste hålla koll på tempen.
Men som jag förstått det går den att använda som vanlig kakelugn, dvs utan anslutna radiatorer.
Men du får samtidigt möjligheten att sprida värmen vattenburet till något annat rum, och tappvarmvatten till huset.
Om det finns planer på att i framtiden konvertera hela eller delar av huset till vattenburet kan det ju vara en bra början.
Jag vill väl inte kalla denna kamin för ett självklart val, antagligen blir det intressant först när man börjar titta på möjligheten att ha åtminstone något vattenburet anslutet.
Hej Jugend,
Det fungerar mer som på en bil... Man eldar som vanligt och när man fått upp en viss temperatur så slår man om ett spjäll för att leda rökgaserna genom en katalysator där dom förbränns (igen) Katalysatorn reagerar och avger värme
Valet för min del var lång brinntid... om jag fyller kaminen vid 22 så har jag dagen efter vid 06 glödbädd (rejält med glöd) så fyller jag upp o slår på katten igen vid rätt temp innan jag går till jobbet och då har jag glöd igen på eftermiddagen när jag kommer hem.....
Om man ska änga sig å ordentlig kamin eldning och inte bara myspys... så kan jag rekomendera att titta på tillverkarna i USA o Kanada där man har kaminen som som uppvärmning än mys eldning...
Det finns olika tillverkare med katalysator... kolla på http://www.hearth.com/talk/ ett amerikanskt forum
Annars så är det vikt man ska går på för att få jämnare värme... för den jag har Fireview 205 är på 13kw och vedlängden som man får i är 53cm men jag kapar allt mitt i 45cm bitar så man slipper tramsa med sticke ved
= allt under 40cm menar jag då...
Det fungerar mer som på en bil... Man eldar som vanligt och när man fått upp en viss temperatur så slår man om ett spjäll för att leda rökgaserna genom en katalysator där dom förbränns (igen) Katalysatorn reagerar och avger värme
Valet för min del var lång brinntid... om jag fyller kaminen vid 22 så har jag dagen efter vid 06 glödbädd (rejält med glöd) så fyller jag upp o slår på katten igen vid rätt temp innan jag går till jobbet och då har jag glöd igen på eftermiddagen när jag kommer hem.....
Om man ska änga sig å ordentlig kamin eldning och inte bara myspys... så kan jag rekomendera att titta på tillverkarna i USA o Kanada där man har kaminen som som uppvärmning än mys eldning...
Det finns olika tillverkare med katalysator... kolla på http://www.hearth.com/talk/ ett amerikanskt forum
Annars så är det vikt man ska går på för att få jämnare värme... för den jag har Fireview 205 är på 13kw och vedlängden som man får i är 53cm men jag kapar allt mitt i 45cm bitar så man slipper tramsa med sticke ved
Aha då är jag med. Verkar ju ganska vettigt passar ju mig som egentligen bara vill elda när det är riktigt kallt. För då är min värmepump ¤#¤"¤!"# dålig. Har funderat på vattenmantlad kamin också.
För problemet med vedeldning är ju april-oktober. Då har ju jag noll lust att hålla på med eldning.
För problemet med vedeldning är ju april-oktober. Då har ju jag noll lust att hålla på med eldning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden