20 736 läst ·
86 svar
21k läst
86 svar
Bygga eltändning till Swebo energibrännare
Den minsta ugnen har ju en nominell effekt på 65kW. Den ger ca 80kW på fulla segel men går bra även på låga effekter. Har en bekant som använder två effektsteg plus fyrhållning där han trimmat för 17kW på det högre steget och 7kW på det lägre. Han kör mot 3,5m3 ack men saknar eltändning. När tanken är 75grC eller lägre kär han det högre steget 75-89 kör han det lägre sen går den i fyrhållning vid 90.
Detta funkar fint och han har aldrig haft bakbrand. Bränslet håller 35-40% vatten. Den stänger av när fyrhållningstiderna går över fem timmar och sen tänder han den igen en par dagar senare när acken är tom. Han eldar hela året.
Kan tillägga att han värmer villa och garage.
Detta funkar fint och han har aldrig haft bakbrand. Bränslet håller 35-40% vatten. Den stänger av när fyrhållningstiderna går över fem timmar och sen tänder han den igen en par dagar senare när acken är tom. Han eldar hela året.
Kan tillägga att han värmer villa och garage.
Jag får ursäkta mina OT frågor men jag är eventuellt på gång att köpa en ugn och det dyker upp många frågor. Verkar helt fantastiskt att man kan få den att köra såpass låga effekter utan att det strular.
Åk gärna runt och titta på olika system om du funderar på fliseldning,kanske har du redan en bra panna som du kan uppdatera med en bra brännare. Förugns eldning är ju inte direkt framtidens system. Har själv 2st swebo system som jag snart skall byta ut.
Tack för svaret. Jag har funderat på fliseldning en tid och även tagit in offerter på en del så kallade moderna system men jag vet inte. Om man tittar på de som kan monteras mot befintlig panna (atmos 35kw) så klarar inte flis som inte är riktigt torr typ Gotfire,Nymo,Iwabo. Skall man sen titta på eta eller liknande system så blir det sådana pengar av det så det inte går att räkna hem i detta fallet. Så som jag ser det så är det Veto eller Swebo som är någorlunda rätt prissatt och är flexibla i valet av bränsle.
Jag får nog starta en ny tråd istället det blir lite mycket OT nu.
Jag får nog starta en ny tråd istället det blir lite mycket OT nu.
En anledning till förugn är också att man kan elda med ved om man vill eftersom förugnen ofta är dockad till en vedpanna. Bra om man har egen skog och inte jämn tillgång till flis. Men annars håller jag med om att ETA m fl verkar vara smartare alternativ om man bara vill kunna elda flis.
menhir skrev:
Fick svar från Swebo idag, att byta från F4-600 till SA2 kostar 13900+moms och frakt
Kanske lika bra att köra på med det gamla, tveksamt om det lönar sig...
Kanske lika bra att köra på med det gamla, tveksamt om det lönar sig...
Jag frågade iofs bara vad det kostar att byta styrning,jensaro skrev:
tveksam om dom har något inbytesvärde på den gamla...
Skulle man börja uppgradera hela anläggningen med stysystem, eltändning och bakbrandsskydd så blir det nog ganska saftigt i slutändan.
Nej, det verkar inte löna sig för mig. Jag kör på med den gamla styrningen så länge den fungerar. Alla investeringar bör ju bära sina kostnader med viss marginal eller ge en sådan besparing i t ex arbetstid att det är värt pengarna. Att byta styrning och komplettera med eltändning verkar bli för dyrt. Synd.Salaman skrev:
Allt beror ju hur man ser det. Nya fälgar betalar sig inte. Sällan ny tv, telefon eller dator häller.. Men man satsar ju på sådant som intresserar en.menhir skrev:Nej, det verkar inte löna sig för mig. Jag kör på med den gamla styrningen så länge den fungerar. Alla investeringar bör ju bära sina kostnader med viss marginal eller ge en sådan besparing i t ex arbetstid att det är värt pengarna. Att byta styrning och komplettera med eltändning verkar bli för dyrt. Synd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden