Funderar på att ställa in en tank till vilket då skulle bli fyra 500 l hopkopplade. Funderar på om man då skulle seriekoppla dem, istf parallellkoppling som de tre jag har nu, främst för att komma från problemet med ojämn laddning.
Vad är för- resp nackdelar med de olika kopplingarna? Erfarenheter?
(Ja, jag vet att en större tank är att föredra men 500 är det största som går in genom källardörren...hade jag möjlighet skulle det bli en hög smal 2000 l.)
 
Jag har 5 st (!) parallellkopplade 500 literstankar av samma anledning som dig. Satte en kran på nedre röret på varje tank för att kunna ställa flödet individuellt. Laddar perfekt!
 
Nackdelen med seriekopplade tankar är väl framförallt vv-beredningen om du har den internt i tanken. Det bygger på att det finns cirkulation i systemet. Jag bytte själv från parallell till seriekoppling och upplever mycket bättre skiktning och mindre eldningsbehov.
 
Jag har också av praktiska skäl med att få in tankar fått ta flera mindre, i det fallet 4 x 750 L. Valde att seriekoppla dem och det innebär inga direkta nackdelar i mitt fall snarare tvärtom. Men varmvattnet bereds i en hemmabyggd TVA och laddning via en elstyrd reglerad även hemmagjord "laddomat" tankarna är inbyggda mycket välisolerat med upp till 40 cm lösull välfyllt och noga gjort. Sammantaget ger det att laddning alltid sker med vald temp i mitt fall 95 grader så även en liten eldning fyller bara precis rätt volym med "prima" temp och resten står kall, sommartid runt 10 grader pga TVA'n.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
kan noen vise en bild av en seriekoblet anlegg ?

Ser ikke helt for meg hur dette skulle gå til. Tar man ut fra toppen på en tank, og kjører inn i BUNNEN på neste tank, så dom fungerer som en " tynn, meget høy tank " ?
 
kulle
Jag har kopplat så jag kan välja vilket jag vill ha, men 90% av tiden kör jag seriekopplat.
På sommaren kör jag paralellt eftersom jag har beredare i tanken, då har man ingen retur från raddarna som trycker över det varma vattnet till tanken med vvb.
 
Jag har också av praktiska skäl med att få in tankar fått ta flera mindre, i det fallet 4 x 750 L. Valde att seriekoppla dem och det innebär inga direkta nackdelar i mitt fall snarare tvärtom. Men varmvattnet bereds i en hemmabyggd TVA och laddning via en elstyrd reglerad även hemmagjord "laddomat" tankarna är inbyggda mycket välisolerat med upp till 40 cm lösull välfyllt och noga gjort. Sammantaget ger det att laddning alltid sker med vald temp i mitt fall 95 grader så även en liten eldning fyller bara precis rätt volym med "prima" temp och resten står kall, sommartid runt 10 grader pga TVA'n.
Hängde inte med på laddomaten, vad i funktionen skiljer den från ex laddomat 21?

Ser ikke helt for meg hur dette skulle gå til. Tar man ut fra toppen på en tank, og kjører inn i BUNNEN på neste tank, så dom fungerer som en " tynn, meget høy tank " ?
Helt rätt uppfattat.
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Ser bara fördelar med seriekoppling. Ha vv beredning i första tanken så kommer den snabbare bli varm än med paralellkoppling. Och du kan tömma betydligt mer värme i tankarna innan vv börjar bli kallt.
 
Om man väljer seriekoppling ska man då sätta förvärmningsslingan i slavtanken och vvslingan i tekniktanken?Det borde ju bli ungefär samma sak som att ha slingorna på höjden efter varandra i tekniktanken vid parallellkoppling,eller är jag ute och cyklar?
 
Hur får man seriekopplingen att fungera bra på sommaren,behöver man ha en pump för cirkulation eller kan det varma vattnet i slavtanken gå vidare till tekniktanken ändå? Jag har bara börjat med mina frågor,hoppas ni står ut ett tag till.
 
kulle
Eftersom du bara har 2 tankar så blir det inte så dyrt att koppla så du kan välja mellan paralellt o seriekopplat.
Eller i ditt fall så fungerar det nog bra att ha det paralell kopplat alltid.
 
Jag funderar bara på om seriekopplingen verkligen fungerar lika bra som parallell med tanke på att det varma vattnet måste ner från slavtanken till botten av tekniktanken.Är det cirkulationen som ser till det?Har läst att varmt vatten bara vill uppåt.Jag är tacksam för alla svar hittils och hoppas att ni inte tröttnar än.
 
Så länge det är cirkulation i tankarna så fungerar det. Att sätta in en extra pump låter överarbetat. Bättre då att som tidigare sagts montera några extra kranar så du sommartid kan köra parallellt.
 
Det är radiator returen som går till botten på slavtanken som gör så att det varma vattnet trycks fram till teknik tanken på sommaren bör man ha parallelkopplat om man vill elda upp alla tankarna jag skulle sätta kranar så man kan välja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.