Jag håller på att byta vedanläggning och kollar förstås runt på nytt och begagnat. Det är ju mycket att lära sig och jag hoppas att någon här kan svara på denna fråga.

Vad måste en ackumulatortank tåla för tryck? Jag förstår att det ju är skillnad på öppna och slutna system. Jag har öppet idag, men det kan ju bli aktuellt med byte.

Huset är ett suterränghus i två plan där pannan tanken kommer att stå på nedre planet.

Jag såg en tank som skulle passa bra i storlek, men den tål bara 0,8 bar. Är en sådan helt utesluten för ett modernt system?

MVH

Thomas
 
Fungerar inte för ett slutet system..

Sålänge som till öppna kärl är under 8 meter ovanför marken så kan du köra öppet system..
 
Till vedanläggningar brukar man undvika slutna system och då bör det funka med en tank som tål 0,8 bar om höjden mellan tanken och exp kärlet är mindre än 8 meter.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.