Idag har jag en gammal kombipanna utan elpatroner eller något. Den har jag eldat med 35cm ved den gångna vintern. Jag har dock köpt en beg Calmar V33 som väntar på att monteras in. Problemet är att jag inte vet om jag har råd att göra det nu i sommar. Och nu ska jag till att kapa upp kommande vinters ved, så frågan är om jag ska kapa den i 35 cm längder ifall pannbytet inte blir av. Men om det blir av så kommer Calmarpannan att få käka kortare ved, hur funkar det? Kan man packa in som vanligt och sedan lägga ytterligare ett lager på tvären mellan första lagret och luckan kanske?

Det måste väl finnas någon som eldat kortved i en Calmar V33?

Jag brukar bara elda hyvlad och rätkapad ved.........
Men allvarligt, det är väl bara att hiva in.
Protte

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Pannan har en tendens att övertända om man har för små bitar. Se iallafall till att du inte klyver veden för smått så ska det nog gå bra! :)

Pannan är också rätt känslig på att veden är välpackad i vedmagasinet. Vänta dig ingen topp-prestanda med kort ved, men det lär ju ändå bli kalas jämfört med den gamla pannan. Har kört med kombipanna själv innan Calmar, vet precis hur det är. :)

Redigerat:
Under en övergångsperiod kan du nog elda med kortved.
Jag skulle nog prova lägga veden längst in i pannan och låta det vara tomt närmast luckan.

Vedutrymmet i V33 har väl samma bredd som i V65, ca. 38 cm. Om du först lägger veden som vanligt längst in, så bör det gå utan problem att fylla utrymmet närmast luckan genom att lägga 35 cm-ved på tvären. Som steffeb säger, är det viktigt att packa veden ordentligt. Det gäller att i möjligaste mån undvika vertikala smitvägar för primärluften, som ju kommer in uppifrån via spjället i vedluckan.

menygards skrev:
Vedutrymmet i V33 har väl samma bredd som i V65, ca. 38 cm. Om du först lägger veden som vanligt längst in, så bör det gå utan problem att fylla utrymmet närmast luckan genom att lägga 35 cm-ved på tvären. Som steffeb säger, är det viktigt att packa veden ordentligt. Det gäller att i möjligaste mån undvika vertikala smitvägar för primärluften, som ju kommer in uppifrån via spjället i vedluckan.
Just så som du beskriver har farsan eldat sin v33 i snart 10 år. Nu i år köpte han en ny klyv som tar halvmeters ved så nu blir det ändring ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.