Ved, Pellets, Flis
Lindgrenski: Tycker de flesta har fått hutlösa priser jämfört med vad vi betalade.
cust3000: [citat] Huset ska alltid ha ett visst undertryck. En lösning som jag fick tips om är att montera en pipa i den kanalen till eldstaden/kaminen på toppen av skorstenen så att röken släpper lite högre. Men i vårt fall funkar inte det då vi har fågelgaller och skorstenskupa.
anml: Härligt forum med mycket kunskap t.ex. om ditt problem finner du här: http://pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=12874
davvethepirate: Givetvis 😊 men där jag bor så hugger skogsägarna inte en pinne mer än vad de behöver, plus att jag läste att folk köpte bil med släp med så ved så då antog jag att den kom från nån virkesköpare.
corre: Press fungerar, men det är rätt bra om den inte ligger tät på högen. Kan du slå ned ett par stolpar i ytterkant på högen, så pressen kommer upp från marken men ändå täcker så får du in lite luft.
pyerdarn: danskarna kan dom inga acktankar som ska stå i vägen. bara och elda upp i 90g slänga i fullt i lägg och släppa igen draget
40-talshuset: Hej Vilken kamin som är prisvärd är ju helt å hållet vad man är ute efter. Myselda eller som huvudsaklig uppvärming. Sedan är ju utseendet också beroende på vad man gillar. I vårt 40-talshus så passar denna Svendsen kamin super. Inte superbillig, men för oss prisvärd. Vi valde en med täljsten som håller värmen efter att elden har slocknat [bild]
Hubbe2: Eller förbättra den som eldar... Ek-pellets brinner fint :)
smurfen72: Till vedanläggningar brukar man undvika slutna system och då bör det funka med en tank som tål 0,8 bar om höjden mellan tanken och exp kärlet är mindre än 8 meter.
Lindgrenski: Jag är nöjd med kaminen, bra kvalitet, lättsotat, mycket prisvärd. Som sagt, inget fel med rördragningen, jag var själv med när jobbet gjordes och flera har intygat att det är gjort som det ska. Jag har minst ett element som behöver bytas ut + att jag inte luftar tillräckligt mycket. Har heller ingen källartrappa så det är ganska omständigt att ta sig ner i källaren för att
Jugend: Aha då är jag med. Verkar ju ganska vettigt passar ju mig som egentligen bara vill elda när det är riktigt kallt. För då är min värmepump ¤#¤"¤!"# dålig. Har funderat på vattenmantlad kamin också. För problemet med vedeldning är ju april-oktober. Då har ju jag noll lust att hålla på med eldning.
P.R: [citat] Just så som du beskriver har farsan eldat sin v33 i snart 10 år. Nu i år köpte han en ny klyv som tar halvmeters ved så nu blir det ändring ;-)
Flanharry: [citat] Har inte engagerat mig nå mer i fjärrstyrning. Skulle vara kul om man kan få till det.
Skogstinsen: Du får ju ringa någon som kommer och kollar. Det är ju skit svårt att säga en summa över internet utan att ha sett jobbet! Men jag skulle börja med 40 000:- Om du nu inte hittar gamla sten och renoverar upp dom själv. Men det är inte billigt, men det beror ju på hur illa det är oxå.
zucchini: Murspis: www.lakkapaa.com/lakka_se/showProduct.do?id=27510018 Täljsten: www.lakkapaa.com/lakka_se/showProduct.do?id=27508331 sambon fick fram att den var på 25 kw de väljer ju några kilo :screwy::D
Öhrlund: ....med möjlighet att ansluta till acktank.60x60 cm,200-300 lit.,anslutning underifrån.Någon som känner till om det finns en sådan modell hos någon tillverkare? Har ringt Nibe,men nix.Kollat den norska OSO,några finska tillverkare,bl.a Onninen Oy.Hoppas få kontakt med den svenska avdelningen efter helgen.En tillverkare i Sverige:Wärmeprodukter har en modell,Smart Line SLE 300,men den
exerg: Nåt i denna stilen med en 1000 liters nerkortad tank, nödkylning via syrventil om du har slutet exp-kärl och/eller tankarna i källaren, givaren från vpn flyttas till efter bivalentshunten, vpns rglerkurva sätts ett par grader under bivalentshuntens. Är det en gammal vp med fast kondensering räcker det istället med en termostat i tanken som stoppar vpn vid lämplig temp. [bild]
ichgary: FUngerar nog sålänge som ingen granne råkar ha en nytvättad vit bil, eller har hängande tvätt ute :P
Taxen: Du måste tala om vad du har för grejer!!!!!! De som har kopp brukar ha ett litet förråd som fylls på av skruven genom att sensorer känner av ifall det behöver matas på.En rörbrännare matas av skruven direkt under drift. Har du tagit kabeln som matar in i brännaren och kopplat den direkt med skruvkabeln?
calle336: Jo visst är det att föredra att bygga ett pannhus i stället. Men det är mkt renovering på huset då de inte varit bebott på ett tag så det känns som att ett pannhus kommer att dröja. Kanske ska tänka om å ha nån tillfällig uppvärmning i början. Som sagt e ju nåra m3 ved som skall släpas ner. Kanske bättre att vänta med pannan och göra det bra sen. Hmm ska man satsa på några
johanpelle: Knappast så lämpligt att släppa ur giftiga vedavgaser i andningshöjd fastän gaserna är avkylda. Tveksamt också till pelletskaminer med "kontrollerad" förbränning då förbränningen i en pelletskamin inte heller är idealisk. Dessutom fungerar KMP Drag oftast dåligt eller inte alls hos de som köpt den. Konstigt att den fortsätter att säljas.
Joukko: Ungefär vad jag tänkte. Får slänga ut den på blocket och se om det är någon som vill ha den. :)
pyerdarn: hej jag har en vedex 3300 med laddomat 21 och 3 st 500l jag laddar allt på 1½ inlägg.. jag kör maxtempen på lite över 90 och laddning på 80. laddomaten körjag på 2a
johan5588: Swebo har ännu inte fått klart sin lösning med eftermotage av eltändning, dom testar nya lösningar fick jag mail om. Hör av mig när jag vet mer :)
jostmart: Jag bumpar denna tråd lite. Är också intresserad av Braland 21 men hittar ganska lite på forumen om den. Någon som kan komma med erfarenheter?
jensaro: [citat] Streck får det bli.. Kan ju använda samma streck som till hockeyn... 
etiol: Hej.. Andreas_H Hösalt det köper man på lantmännen och det används till att torka höet när det kommit in i ladan ..Det kan finnas fukt i höet och det tar man bort med just Hösalt .. Som sagt det rensar rören bra i pannan.. Eti..
charta77: Jag skulle vilja lägga till det som johanpelle skriver, kolla hur mycket jobb det är med att sota. Mina föräldrars panna tar det ungefär tio minuter från det att jag lossnat brännaren och satt tillbaka den när jag sotar. Då har jag askat ur brännaren, askat ur pannan, gjort rent rökkanalerna och har lite sot på en eller två fingrar efter redskapen. Min egen panna så tar det 20-25