Hej!

Vad jag tror mig ha snappat upp, är att man inte behöver vara orolig för ens gamla radiatorrör (ca 45 år gamla i vårt fall) vad gäller korrosion. Anledningen skulle vara att den begränsade mängd vatten som ständigt snurrar runt i systemet inte tillför mer syre som ju behövs för att saker och ting ska korrodera. Rätt eller fel?

Men nu verkar det som att röret blivit angripet uteifrån. Elementet finns i ett utrymme som förr var en hall. Det kan ju vara så att någon har kommit in med sjöblöta skor och ställt dem intill elementet i 30år för att torka dem, och då har röret kanske tagit skada av det... Fast det är en sak jag tycker är skumt och det är att det är rostigt järn, när jag tror att det annars är kopparrör som går till våra radiatorer. Kan det i så fall vara en slags böj i järn som ligger utanpå kopparröret (varför man ev. skulle göra så vet jag inte)? Jag har inte vågat peta på det i farhåga att det är just rosten som håller ihopa det, innan jag kallar hit en vvs'are...

Kan betong korrodera metall? När man gjuter intill rören, ska man i så fall vara nogrann att isolera rören just för korrosionen?

Mvh,
Mats
 
  • Rostigt rör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem har alltid byggts i järn historiskt.
Det är väl först på 80-90 talet man slutat med det pga att det är arbetsintensivt och blir dyrare trots det lägre materialpriset. Rören måste kapas och gängas på plats, alla kopplingar måste tätas, så det tar tid.

Det är bara att plocka fram bilmaskinen och bila rent runt röret och inspektera samt åtgärda.

Mvh
 
Skånepåg skrev:
Hej!

Kan betong korrodera metall? När man gjuter intill rören, ska man i så fall vara nogrann att isolera rören just för korrosionen?

Mvh,
Mats
Betong skyddar stål mot korrosion genom att det är en basisk miljö.
 
Vatten har gjort detta antingen utifrån som du beskrev eller genom läckage.
 
Har ett element med liknande korrosion så är nyfiken på vad mer rörmokaren sa om din? Hur akut var det att fixa? 😃
 
M .Mea. skrev:
Har ett element med liknande korrosion så är nyfiken på vad mer rörmokaren sa om din? Hur akut var det att fixa? 😃
Det är ändå 16 år sedan, så jag minns inte riktigt vad mer han sa 😆
Jag beslutade mig i alla fall för att byta ut alla rören till elementen. När jag sen tog upp de gamla rören visade det sig att det var rör-i-rör, och att det inre röret var helt intakt... Så det hade kanske inte behövts bytas, men vid det laget var det ju redan gjort...
Tyvärr har jag inga andra "tips" i hur man ska tänka i detta fallet.
 
  • Gilla
.Mea.
  • Laddar…
S Skånepåg skrev:
Det är ändå 16 år sedan, så jag minns inte riktigt vad mer han sa 😆
Jag beslutade mig i alla fall för att byta ut alla rören till elementen. När jag sen tog upp de gamla rören visade det sig att det var rör-i-rör, och att det inre röret var helt intakt... Så det hade kanske inte behövts bytas, men vid det laget var det ju redan gjort...
Tyvärr har jag inga andra "tips" i hur man ska tänka i detta fallet.
Tusen tack för snabbt svar! 😀
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.