Slamsugaren kom ut i torsdags och tömde trekammarbrunnen och spolade röret till huset. Tydligen har jag bakfall på rören så det har byggts upp proppar över tid. Efter spolning har allt fungerat bra, och han sa att jag skulle spola mycket vatten regelbundet för att försöka förhindra att det blir likadant igen och att det istället blir "rent vatten" stående i rören. Långsiktig lösning hade varit att gräva upp allt och göra om och göra rätt.

X xxargs skrev:
Något brukar alltid flyta upp och lägga sig som ett flytande slamlager när 2:an med toapapper är gjort tillräckligt många gånger - men bilden ser mera ut som som att det är enbart BTD-vatten som processas - och väldigt lite av det, dessutom...

Så fråga är vad det är för enorm tank du nu går och fyller upp - du kanske har septitank som nu börja vara överfull, dock brukar man inte anlägga 3-kammarbrunnar för enbart BDT-vatten utan nöja sig med 2-kammare.
Nu i efterhand verkar det bara vara röret ut till brunnen jag fyllt upp, och att det runnit igenom lite sakta över tid. Var nog därför jag märkte problem när jag använde mycket vatten på en gång, för det hade ingenstans att ta vägen

Det första som nybliven villaägare måste göra är att lära sig spola toaletterna ordentligt - dvs. tills det är tomt i cisternen _varje_ gång! och det gäller också att lära eventuellt besökande gästerna detta...

Lyssnar man inte på det trots att alla villaägare både råder och tjatar om det, så brukar det kosta en spolbil innan man lärt sig att det 'är så' - det där med snålspolande toaletter är bara en dröm som inte fungerar i verkligheten när man pratar om enskilda små avlopp.

Sedan är det trist att du har bakfall i din avloppsledning - blir det problem i fortsättningen även om det spolas ordentligt så är det bara att ta tjuren vid hornen och gräva om det.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Det första som nybliven villaägare måste göra är att lära sig spola toaletterna ordentligt - dvs. tills det är tomt i cisternen _varje_ gång! och det gäller också att lära eventuellt besökande gästerna detta...

Lyssnar man inte på det trots att alla villaägare både råder och tjatar om det, så brukar det kosta en spolbil innan man lärt sig att det 'är så' - det där med snålspolande toaletter är bara en dröm som inte fungerar i verkligheten när man pratar om enskilda små avlopp.

Sedan är det trist att du har bakfall i din avloppsledning - blir det problem i fortsättningen även om det spolas ordentligt så är det bara att ta tjuren vid hornen och gräva om det.
Har du varit extra produktiv, spola gärna en extra gång också.
//Rör m/57

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.