Hej,
Finns det någon på forumet som använder Co2 för att "avkalka" sitt vatten? Jag söker med ljus & lykta efter information från någon med egen praktisk erfarenhet.
Ifall någon som använder Ecobulles eller SoluCalc kan uttala sig vore jag jättettacksam.

Vi har eget vatten, borrad brunn samt eget avlopp med markbädd.

Vattnet innehåller jättemycket kalk och vi kikar nu efter en maskin att koppla på vårt inkommande vatten i huset för att mjukgöra.
Har fått offerter på flera olika lösningar. Backspolning med salt är ju det som dominerar i Sverige. Verkar fungera bra men jag är väldigt skeptisk till tekniken då den "stänger" vårt vattennät i huset varje dygn för att backspola/salta. Tekniken gör också så att det spolas ut enorma mängder salt i vårt avlopp, och därmed rakt ut i vår mark. Dessa stora mängder salt behöver ju naturligvis också köpas och fyllas på i maskinen.
Vad jag förstår är vi relativt ensamma om att använda denna teknik i Sverige då den anses både miljöskadlig och oekonomsk i vissa andra länder.

I centraleuropa verkar det vara vanligt att man får hem hårt vatten, även när man har kommunal anslutning. Vad jag förstått är det därför vanligt att det installeras maskin hemma för att mjukgöra. Däremot verkar det inte särskilt poppis med salt och backspolning.

Från Frankrike respektive Belgien säljs det två fabrikat med mjukgörande maskiner som använder sig av Co2 (kolsyra) för att ge ett påstått bra resultat. Jag vet att dessa maskiner, från Ecobulles och SoluCalc, har köpts av svenska kunder och således används här.
Jag kan inte någonstanns hitta recensioner och åsikter kring resultatet och kvalitén på vattnet från någon som använt detta i några år.

Tacksam för inputs.

//LD

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.