579 läst ·
6 svar
579 läst
6 svar
Marktör till stenkista
Håller på att gräva ner 110mm markrör från stuprören för att koppla dessa till stenkistor i plast.
Har några frågor:
- Hur långt ner behöver jag gå för att det ska fungera bra?
- Hur långt ner behöver stenkistan vara för att gräset över ändå ska växa bra och allt ska se normalt ut?
- Behöver jag någon typ av isolering ovanpå/jämte rören eller stenkistan? Tänker så att det inte fryser sönder eller flyttar rören uppåt? Har sett nåt om cellplast men är det bra?
Bor i Småland men gräver allt för hand så tar lite tid med all sten.
Tack för hjälpen
/Daniel
Har några frågor:
- Hur långt ner behöver jag gå för att det ska fungera bra?
- Hur långt ner behöver stenkistan vara för att gräset över ändå ska växa bra och allt ska se normalt ut?
- Behöver jag någon typ av isolering ovanpå/jämte rören eller stenkistan? Tänker så att det inte fryser sönder eller flyttar rören uppåt? Har sett nåt om cellplast men är det bra?
Bor i Småland men gräver allt för hand så tar lite tid med all sten.
Tack för hjälpen
/Daniel
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Framför allt bör ”stenkistan” ligga under rörets lägsta punkt för att utnyttja hela volymen. Min 30 cm jord brukar vara gränsen för att gräs skall växa ovan kistan.
För att kistan inte skall dränera allt vatten bör man lägga något som hindrar detta, kanske någon plastduk?
För att kistan inte skall dränera allt vatten bör man lägga något som hindrar detta, kanske någon plastduk?
Så du menar typ denna ordningen uppifrånn och ner?F Forza MoDo skrev:
Gräs
Jord
PLAST
Makadam
Fiberduk
Stenkista
Fiberduk
Makadam
Jord
Jag vet inte om det behövs makadam över stenkistan. Det viktiga är att ha något mellan stenkistan och gräset som kan hålla kvar vatten ett tag, om det är plast eller en tät jordart låter jag var osagt.D DanielC92 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden