Jag har en lös (!) fundering på att inreda ett nytt badrum på övervåningen. Tillräckligt utrymme finns, är idag oanvänt, och avloppet kan dras först rakt ner till bottenvåningen, genom ett rum där jag har bokhyllor i ett hörn, (hörnet är "tomt" men skulle kunna byggas in så avloppsröret blir osynligt mellan/bakom bokhyllorna), men problemet kommer sedan:
Avloppsstammen går i marken utanför fasaden och jag kan inte bila upp btg-plattan, (golvvärmerör), är det möjligt att dra avloppsröret ut genom ytterväggen, längs med bottenplattan och ner till markröret, eller ska jag dumpa hela tanken? Avloppsröret bör kunna få en "låda" som egen fasad med tillräcklig isolering, det gäller ca en knapp meter rör ovan mark, som jag tänker mig... Så... ska jag gå vidare med min tanke eller bara ge upp...? Har inga bilder ännu, det är bara en förflugen tanke som jag inte får bort från huvet...
 
  • Gilla
Dolset
  • Laddar…
matal89 matal89 skrev:
Jag har en lös (!) fundering på att inreda ett nytt badrum på övervåningen. Tillräckligt utrymme finns, är idag oanvänt, och avloppet kan dras först rakt ner till bottenvåningen, genom ett rum där jag har bokhyllor i ett hörn, (hörnet är "tomt" men skulle kunna byggas in så avloppsröret blir osynligt mellan/bakom bokhyllorna), men problemet kommer sedan:
Avloppsstammen går i marken utanför fasaden och jag kan inte bila upp btg-plattan, (golvvärmerör), är det möjligt att dra avloppsröret ut genom ytterväggen, längs med bottenplattan och ner till markröret, eller ska jag dumpa hela tanken? Avloppsröret bör kunna få en "låda" som egen fasad med tillräcklig isolering, det gäller ca en knapp meter rör ovan mark, som jag tänker mig... Så... ska jag gå vidare med min tanke eller bara ge upp...? Har inga bilder ännu, det är bara en förflugen tanke som jag inte får bort från huvet...
Kan, kan man väl.

Rent generellt är min erfarenhet att det skall vara riktigt kallt om avlopsrör skall frysa. Så får du till en lite isolerad låda, och det inte ser för tattigt ut, så bör det väl funka.
Frågan är om det räknas som en "fasadändring" dock, dvs om du behöver lov för det. Är det precis i botten av huset och man gör det snyggt så borde det i praktiken inte vara nångra problem (och inget som "ser" det).
 
Står ju inget vatten i avloppet så kyla bör ine vara något problem.
Skulle väl vara att rören ska klara kylan utan att spricka.
Samt om det kommer varmt vatten i ett väldigt kallt rör om det kan påverka.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.