Jag har gjort två hål i en osb-skiva som ska passa till dessa två vattenrören. Men som ni ser på bilden så sitter det en grå avstängningsventil på den högra. Den gråa ventilen är i vägen när jag ska trä på skivan. Var någonstans kan jag lossa för att det inte ska komma massa vatten? Måste jag stänga av vattnet en viss tid innan? Hur går jag till väga för att det inte ska bli vattenkaos här?

• Två vattenrör genom en platta med en grå avstängningsventil på det högra röret, omgivna av isolering och trästöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjärn skrev:
Jag har gjort två hål i en osb-skiva som ska passa till dessa två vattenrören. Men som ni ser på bilden så sitter det en grå avstängningsventil på den högra. Den gråa ventilen är i vägen när jag ska trä på skivan. Var någonstans kan jag lossa för att det inte ska komma massa vatten? Måste jag stänga av vattnet en viss tid innan? Hur går jag till väga för att det inte ska bli vattenkaos här?
Gör ett större hål? Osbskivan är väl inte det färdiga ytskiktet?

F Fjonken skrev:
Gör ett större hål? Osbskivan är väl inte det färdiga ytskiktet?
Nä men vill få det helt perfekt

Då får du nog stänga av vattnet och tömma röret så du kan skruva av ventilen.

Jag hade delat OSB-skivan i hålen och mitt på regeln

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Jag med.
Då kan man få den på plats, utan att göra avkall på passform och utan att böka med vattnet.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Nä men vill få det helt perfekt
Ska du måla baksidan av gipsen oxå? Skämt å sido. Det har väl noll betydelse?

P
Du kan väl ta bort det grå vredet? Sitter det inte en liten låsskruv i det så prova att dra loss det rakt ut.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Krilleman
M Mjärn skrev:
Måste jag stänga av vattnet en viss tid innan? Hur går jag till väga för att det inte ska bli vattenkaos här?
Att det ska bli perfekt är en bra strävan! 👍👍

Men är inte bara ventilen till för provtryckning?

Öppna ventilen och se om ledningen är trycksatt!

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Varför?

M Mjärn skrev:
Varför?
För att det är enklast och ger ett bra resultat. Ungefär som man gör när man lägger golv.

P
Hålet i OSBn kan gott göras så stort att det kan träs över kopplingen. Det är när gipsen sätts som det blir intressant att göra det tight.

P
C cpalm skrev:
Åjo, en viss betydelse har det allt.

[länk]

[bild]
Är inte detta för ytskiktsskivan? Alltså oftast gipsen eller motsvarande?

pacman42 pacman42 skrev:
För att det är enklast och ger ett bra resultat. Ungefär som man gör när man lägger golv.
Blev ganska bra ändå 😁

• Vägg under renovering med OSB-skivor, synliga rör och isolering samt verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.