Kulventilen frusit sönder och nu ska den bytas till en ny!
MEN;
Jag fattar inte hur man gör? Den är ju gängad båda ändar. Var börjar jag ta i där detta montage och hur sätter jag ihop det hela?
Tacksam för rörmokarutbildningen i stegvis förklaring. Bara en son sak som hur man använder lin och linpasta?

Så kanske jag slipper ta ut en fackman till skärgården😬

• Kulventil med grönt vred och rostiga delar, omgiven av gängade rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kulventil med två handtag, ansluten till rör och en trycktank, omgiven av slangar och mätare, på en trävägg och grusbotten.
    Skapa konto
  • En hand håller i en metallisk kulventil med en blå spakhandtag märkt "Altech", monterad på ett kopparrör, med en röd ventil i bakgrunden.
    Skapa konto
Du får lossa den från mer, förslagsvis skruva bort den högra slangen. Då kan du ju vrida på alltihop.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Du får lossa den från mer, förslagsvis skruva bort den högra slangen. Då kan du ju vrida på allt
Ska jag lossa kulventilen från muffen som sitter i t-röret, eller lossa muffen från t-röret?

nä du lossar slangen som går neråt alltså. Börja från slangen. När den är lös så kan du demontera del för del tills du kommer fram till det du ska byta.

Redigerat:
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Så där ja! Satt hårt som tusan, p skruvat o botten.
Hur får jag nu den nya kopplingens gängor tätt?
Hur använder man lin och pasta?

• Rörledningar och kopplingar på en träyta med verktyg, inklusive en grön rörtång och svart sladd. Fråga om att täta gängor.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.