Hej
Huset byggdes 82, men jag tror det har reparerats runt år 2000
Nivån i duschens vattenlås försvinner efter en dag. Antagligen finns en spricka, men har inte sett något läckage i taket under.
Men är det någon som känner igen brunnen. Den är inte så modern att det har ett löst vattenlås typ korg.

• Duschbrunn från 1982 med äldre design utan löst vattenlås, omgiven av vått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschbrunn med vit gallerlock, placerad i en dusch. Gallerlocket är delvis borttaget för att visa brunnen.
    Skapa konto
L
J Jonas928 skrev:
Hej
Huset byggdes 82, men jag tror det har reparerats runt år 2000
Nivån i duschens vattenlås försvinner efter en dag. Antagligen finns en spricka, men har inte sett något läckage i taket under.
Men är det någon som känner igen brunnen. Den är inte så modern att det har ett löst vattenlås typ korg.
Ja denna tror jag att du öppnar genom att sticka ner handen i det halvmåneformade vattenrummet, sticka in fingrarna under plastkanten på den fasta delen (den med en liten rund skruvbar lucka på) och helt enkelt dra den fasta delen uppåt - hela den delen ska nämligen gå att ta loss. Då får du möjlighet att undersöka hur det ser ut under.

Tack. Jag ska försöka i helgen.
Det finns 2 skruvar i ytterringen. Är det klämringen som tätar mot mattan, som jag ska undvika att röra ?

Dessa skruvar har inget att göra med delen som kan lyftas upp.
Gissar att "delen" inte tätar mot sidorna.

Renspluggen antyder väl att det inte går att lyfta upp?

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Ok. Då får jag tro på ett alternativt svar.

Den del pluggen sitter i har väl lossnat i de vertikala sidorna ner i brunnen.
Då rinner vattnet ut.

7ender
Om det finns WC-stol i närheten, och avloppssytemet har dålig eller saknar luftning, kan vattnet i brunnen sugas ut vid "kraftig" spolning.

Kolla om vattennivån sjunker om toan inte används, alt. kolla nivån vid spolning.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det sjunker även om man inte spolar.

BirgitS
Golvbrunnen ser nog mer ut att vara från 1982 än från 2000.

• Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som känner igen fabrikatet ?
Jag läser. Made by Maren eller Maken. Hittar ingen när jag googlar.
Kanske hittade felet inne i vattenlåset. Det hade blivit som en matta / veke hoppas att där är boven som suger upp med kapilärkraft.

• Text på rör eller komponent, "Made by Maren".
    Skapa konto
  • Lock och insida av ett vattenlås, med inskription "Made by Maren" eller "Maken" och text "BADRUM SWEDEN," med viss smuts kring kanterna.
    Skapa konto
J Jonas928 skrev:
Är det någon som känner igen fabrikatet ?
Jag läser. Made by Maren eller Maken. Hittar ingen när jag googlar.
Kanske hittade felet inne i vattenlåset. Det hade blivit som en matta / veke hoppas att där är boven som suger upp med kapilärkraft.
Står det inte "IDO" ? Kanske går att fråga dom?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vem byter golvbrunn i plastmatta ?
Är det rörmokare eller mattläggare ?

Rörmokaren byter brunnen och mattläggaren fixar mattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.