3 509 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Hjälp med perlator
Jag ska byta perlator åt min mor, från den vanliga fasta till en kulledad duschstril med vridfunktion. Strilen har invändig m22 gäng, pipen har invändig m22 gäng. Hos alla byggvaruhus (även dahl) jag har jagat hos, finns ingen skarvnippel / dubbelkoppling / överföring m22-m22, hane-hane.
Vet månne någon här hur jag ska göra eller var en sådan finns?
Strilen är gammal men en ny som inte är sådan drag- och slitvariant kostar en slant. Bauhaus hade en nära exakt kopia, tyvärr med invändig m22...
Snälla hjälp mig innan jag får hjärnblödning, jag funderar seriöst på att byta hela blandaren bara för detta.
Vet månne någon här hur jag ska göra eller var en sådan finns?
Strilen är gammal men en ny som inte är sådan drag- och slitvariant kostar en slant. Bauhaus hade en nära exakt kopia, tyvärr med invändig m22...
Snälla hjälp mig innan jag får hjärnblödning, jag funderar seriöst på att byta hela blandaren bara för detta.
Blandaren är orginal sen lägenheten byggdes, 85-86. Så fabrikat kan jag kanske luska reda på men modell blir nog svårare. Nu har jag iaf hittat rätt RSK på dahl, den är tyvärr i ej förnicklad mässing. Fastighetsskötaren tyckte det dög som det var, så ingen hjälp där.
Tack för hjälpen, uppdatering med kort kommer under morgondagen, ev. även fabrikat om jag lyckas se något stansat på den.
Tack för hjälpen, uppdatering med kort kommer under morgondagen, ev. även fabrikat om jag lyckas se något stansat på den.

Det är en FMM, inget modellnummer tyvärr. Perlatorn / strålsamlaren är en sån modern liten "plupp" i plast med utvändig m22 gänga. Pipen har alltså invändig gäng. Den duschstril som ska dit har också m22, tyvärr även den invändig.
Är det någon som vet var man kan få tag i hane-hane nipplar där jag inte behöver F-skatt för att få handla?
Eller vet någon kanske något annat sätt att få dit strilen?
Det ser ut att stämma. Den stril som är tänkt sitta där har FMM nummer 2928-2009 och RSK 824 20 76. Åtmisntone är den snarlik och med samma gäng. Har hittat en hane-hane nippel annars, i Kanada...
Klicka här för att svara