11 460 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Vilka problem är vanliga när man har egen brunn & avlopp?
Sida 1 av 2
Min fru och jag funderar på att köpa ett hus som har egen brunn och avlopp. Dock har jag ingen erfarenhet av det sedan tidigare, så nu har jag lite frågor.
Lite fakta:
* Brunnen är 120 m djup och ska vara riklig
* Avlopp via BDT-kassetter
* 6 kubik avlopp
* Jag har smakat vattnet i huset och det smakar gott och ingen ton av något bismak.
Frågor:
1) Vilka problem är vanliga när man har egen/eget brunn resp. avlopp?
2) När jag satte på kranen i köket tyckte jag att vattnet flödade lite oregelbundet (trycket varierade?). Är det vanligt?
3) Vilka kostnader ska man räkna med förutom ex. tömning av avlopp?
Jag är tacksam för alla tips jag kan få, vad man bör tänka på och ska kolla upp innan samt vilka problem som är vanliga och som man bör ta i beaktning.
Lite fakta:
* Brunnen är 120 m djup och ska vara riklig
* Avlopp via BDT-kassetter
* 6 kubik avlopp
* Jag har smakat vattnet i huset och det smakar gott och ingen ton av något bismak.
Frågor:
1) Vilka problem är vanliga när man har egen/eget brunn resp. avlopp?
2) När jag satte på kranen i köket tyckte jag att vattnet flödade lite oregelbundet (trycket varierade?). Är det vanligt?
3) Vilka kostnader ska man räkna med förutom ex. tömning av avlopp?
Jag är tacksam för alla tips jag kan få, vad man bör tänka på och ska kolla upp innan samt vilka problem som är vanliga och som man bör ta i beaktning.
Eget vatten avlopp brukar inte vara några problem men några saker att tänka på.
Pumpen håller ca 20 år (kan ju förstås variera)
Infiltrationskasetterna har en begränsad livslängd 10-20 år eller längre om ingen kollar att dom funkar.
Den vanligast servicen är att fylla luft i hydroforkärlet vilket kan vara det som gör att du märker ett varierande tryck.
Pumpen håller ca 20 år (kan ju förstås variera)
Infiltrationskasetterna har en begränsad livslängd 10-20 år eller längre om ingen kollar att dom funkar.
Den vanligast servicen är att fylla luft i hydroforkärlet vilket kan vara det som gör att du märker ett varierande tryck.
I huset såg jag inga tecken på kalk - så antingen så fanns det ett filter installerat eller så behövs det inte.
Gällande pump resp. BDT-kassett - vet du larsbj vad sådana kan tänkas kosta så att man kan räkna ut en "kostnad per år"?
Gällande pump resp. BDT-kassett - vet du larsbj vad sådana kan tänkas kosta så att man kan räkna ut en "kostnad per år"?
Protokoll från vattenprov ska finnas, men jag har inte sett ngt än.
Ang. om brunnen sinar under torrperioder - hur kan man kolla det, annat än att stämma av med försäljaren?
Ang. om brunnen sinar under torrperioder - hur kan man kolla det, annat än att stämma av med försäljaren?
Det, och i viss mån kolla med grannarna kanske.goldfish1977 skrev:
Men kort sagt så är det betyligt billigare med eget VA än kommunalt, men naturligtvis förenat med lite risker också som har påpekats i din tråd här.
En ny pump ligger installerat och klart på c:a 15' vill jag minnas lite varierande efter behov naturligtvis.
Ta ett fullständigt vattenprov, eller kolla så att det finns, prover som ska finnas är kemisk, mikrobiologisk, radon, metall analys. Var åttonde vattenkälla i sverige har anmärkningar på sig. Var femte är otjänlig. Och det ska självklart vara ett oberoende vattenprov. Typ. Alcontrol eller eurofins.
Absolut mexitegel! Men det är tyvärr många som inte kontrollerar sitt vatten utan anser att om det ser bra ut och luktar bra så är det inget fel på vattnet.
Jag arbetar själv med vattenrening, och bara idag fått in 3 analyser med otjänligt vatten på både uran, bly arsenik. Och samtidigt bor det flera barnfamiljer runt omkring som inte testat sitt vatten.
Tycker bara att socialstyrelsen och kommunerna borde göra mer för att informera.
Men som du säger man blir lite skadad, det är ju inte fel på alla vatten.
)
Jag arbetar själv med vattenrening, och bara idag fått in 3 analyser med otjänligt vatten på både uran, bly arsenik. Och samtidigt bor det flera barnfamiljer runt omkring som inte testat sitt vatten.
Tycker bara att socialstyrelsen och kommunerna borde göra mer för att informera.
Men som du säger man blir lite skadad, det är ju inte fel på alla vatten.