Jag skall dra vatten och avlopp från källaren i mitt boningshus ut till ett uthus. Sträckan är bara ca 5 meter.
Jag försöker verkligen hålla nere kostnaderna på detta projekt.

Jag tänkte lägga två 110mm rör intill varandra ett med avlopp och inuti det andra röret tänkte jag lägga pex varm och kallvatten löst samt en vanlig enkel värmekabel typ "Biltema" löst i röret som jag bara kan plugga i vägguttag när det är som kallast på vintern.

Det är omöjligt att gräva ner till frostfritt djup så jag undrar hur bör jag isolera denna konstruktion. Gärna med frigolit då jag har gott om detta liggandes. I det 110mm röret med vattenledningarna + värmekabeln kommer det ju vara mycket "luft" gör detta att isoleringen blir sämre? Enklast hade ju varit att lägga frigolit över röret bara? Men hur brett och hur tjockt?

Hur djupt måste jag gräva?

Värmekabeln vill jag bara ska vara en extra säkert och eventuell upptinare om det faktiskt skulle frysa under nån vinter.

Har kollat andra trådar på forumet men inte hittat nåt exakt svar på mina frågor!

Mycket tacksam för alla svar!

VI grävde upp vårt vattenrör bara för några veckor sen pga utbyggnad. Det låg 50-60 cm ner med 5 cm frigolit över cirka 40 cm brett och det har inte frusit. Vanlig PEX. Så du ska klara dig. Vi bor i Kalmar och du i Halland så det är nog rätt lika förhållanden.

Ok vad tror ni om att dra vattnet i ett 110mm rör bättre eller sämre än att lägga pex direkt i marken?

Novisfixaren skrev:
Ok vad tror ni om att dra vattnet i ett 110mm rör bättre eller sämre än att lägga pex direkt i marken?
Bättre tror jag. Luft isolerar.

Nu känner jag inte till PEX så bra, men jag skulle ha använt PEM. PEM klarar att frysa.

Om du skall isolera bör du använda dig av markisolering, dvs isolering klassad för mark. Inte vanlig S80/100 isolering utan XPS. Vanligt S80/100 isolering är inte tillräckligt tätt för att motstå vatten.

Sen som tio_Pepe skriver, använd dig av PEM slang istället för pex. Dels så tål PEM mer stryk än pex och det är mer flexibelt OM det skulle frysa.

Jag är från Örebro och skall du inte gräva dig ner till frostfritt utan använda dig av isolering alternativt värmekabel bör du ligga på 80cm.

- J

Ok jag ska ju både dra kall och varmvatten därför verkar det enklare med pex som såvitt jag förstår går att ansluta med klämringskoppling på kopparrören i källaren? Eller är pem lika enkelt? Är inte pex godkänt att lägga i mark?

Använd dig av mindre PEM slang ex 16mm. Finns väldigt bra kopplingar till PEM ex PRK etc.
Dock rekommenderar jag dig att anlita en behörig rörläggare för inkopplingen. Alltid tråkigt om det börjar läcka :)

Pex är godkänt i mark om det skyddas. Det finns färdiga kulvertrör som är isolerade och har X antal slängar beroende vad du behöver. Räkna mellan 300-600kr/m ungefär. Beroende på vilken kvalitet du bestämmer dig för.

- J

Ok men pex förlagda i avloppsrör borde väl vara ett ok skydd eller?

Det är helt ok skydd, dock ej isolerat. Om man räknar på vad tjälskyddsisolering kostar och att du skall köpa 1-2 PCV/PP rör så är du snart upp i en färdig isolerad kulvertrör.

Men som svar till dina frågor kan du göra som du beskrev.
Jag ser inga problem med det.

- J

Ok ska räkna efter och se. Tack för alla svaren!!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.