Hej!

Jag och min familj (vi är 5 pers) äger en fastighet i norra Östergötland med enskilt avlopp. Fastigheten ligger nära en sjö (under 100m) och avloppet är idag en två/trekammarbrunn som ligger på kommunens mark och jag har servitut på avloppsanläggningen även om kommunen inte har några som helst papper/godkänning på anläggningen.

Jag gissar att avloppsanläggningen är från 60-talet men den kan vara tidigare också.

Nu har kommunen inspekterat och kommit fram till att den inte håller måttet efter dagens standard vilket kanske inte är så konstigt.
De vill då att jag bygger nytt avlopp alternativt kopplar på mig på kommunens avlopp vilket är lockande, men Tekniska verken anser att det inte är möjligt utan att jag skaffar en pumpstation med allt vad det innebär. Själv är jag tveksam till om de har rätt men det är en annan fråga som jag skall försöka utröna vad det lider.

Värt att nämna i sammanhanget är att dagvatten från ena sidan av huset och dränering från tomten går ner i en brunn tillsamman med avloppet från huset innan det fortsätter ner i anläggningen.

Jag hoppas fortfarande det är möjligt att ansluta mig direkt på kommunens nät men undrar nu över vad det finns för olika alternativ (med för och nackdelar) till min anläggning om detta visar sig omöjligt eller rättare sagt för dyrt.

1. Pumpstation ca 35kkr plus arbete och grävning på tomten plus anslutningsavgift (Dyrt)
2. Gräva om infiltrationen, om det ens är möjligt då anläggningen ligger i en skogsbeklädd sluttning ner mot sjön (Billigare än 1 men måste göras om efter 15-25 år och blir då dyr på sikt)
3. Septiktank? Ingen aning om det är möjligt?
4. Reningsanläggning vilket verkar omständigt med passning/kemikalier vilket inte fungerar för mig då jag arbetar utomlands i perioder. Kostar ju också lite med ström mm.
5. Finns det några "gröna" alternativ?
6. Andra alternativ som jag inte tänkt på?

I första hand vill jag ha ett lättskött system som är prisvärt eller i varje fall billigare än alt 1 enligt ovan. Det kostar kanske totalt 100-130kkr enligt en grov uppskattning.

Om någon har tips på firmor som kan avlopp i eller runt Norrköping tar jag tacksamt emot dem! Behöver i först hand få tag i någon som kan varifiera om tekniska verken har rätt, då de inte har varit hos oss och undersökt. Grannen har kommunalt avlopp och de ligger lägre i terrängen än vad vi gör, enligt vad jag kan se.

Tack på förhand!

JD

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.