Hallå. Det är så här att jag har konverterat om huset från direkt el till vattenburet. Nibe vedex 3300 vedpanna med 2 st 750 liters strömsnäs tankar. Ena tanken ren och den andra med 120 liters varmvattenberedare och solslinga. Har kommunalt vatten. Problemet jag har är att det droppar ur skvallerröret (säkerhetsventilen på 9 bar) när jag eldar. Det spelar ingen roll om tankarna står i 20 grader eller 60 - 70 grader när jag kommer hem och börjar elda så droppar det endå ur säkerhetsventilen. Det droppar bara när jag eldar. Har bytt säkerhetsventil 3 gånger, olika märken. Har gått igenom allt som har med kranvattnet att göra. Inget fel. Har kollat trycket in i huset som låg på 5.2 bar. Det är högre än normalt men inte så överdrivet mycket högre. Jag förstår att vattnet expanderar när jag eldar. Men att det ska expandera så mycket? Att det ska expandera från 5.2 bar till över 9 bar även fast tanken är bra varm? Det jag funderar på nu är en tryckregulator. Tänkte även höra med kommunen om dom står för det eller vill sänka trycket. Men det är väl antagligen någon som ligger långt från centralen som har klagat på dåligt tryck. Är det någon tryckregulator som ni kan rekommendera? Bör även tillägga att påfyllningen sitter på kallvattnet.

/ kewke

Men 5.2 bar är inget högt tryck in. Här i göteborg är det tillåtet med 9 bar in, vill jag minnas. Trycket in i mitt hus har jag mätt upp till strax över det, satte en tryckregulator på inledningen, orkade inte tjafsa med kommunen. Sen slutade min säkerhetsventil att droppa, kranarna också.....

Har bestämt för mig att det satt en backventil efter säkerhetsventilen, så den påverkas inte av temp/tryckhöjning på tappvarmvattensidan. Inser nu att det nog inte finns någon säkerhetsventil där, vad jag kan påminna mig.

Helt normalt. Eftersom vatten inte kan komprimeras och varmvattnet inte har någon luftblåsa att jobba mot så innebär varje grad en tryckförändring.. Det går snabbt att öka från 5 till 9 bar. Ofta när man har större vvb så brukar man ha en hink under säkerhetsventilen om den inte är dragen till ett avlopp. När man vederlade så arbetar man också med ett större delta värde på vattentemperaturena jfr andra system med jämnare temperatur. Därav de stora vattenmängderna.
Vatten expanderar med ca volymen*dt*0,18*10exp-3

Redigerat:
Ja det är normalt att vattnet expanderar. Men jag har hört efter med folk och det droppar aldrig i deras skvallerrör. Även om dom släpper ner tanken riktigt lågt. Det måste vara att jag har lite högre tryck in i huset som är orsaken. Men det jag mest vela veta var om någon kan rekommendera en tryckregulator. Eller är det hugget som stucket vilken man tar?

Kewke

Jag är inte så hajj på sånt här. Men 9 bar in i huset? Blandarna lär ju ta mycket stryk? Isf borde alla i Göteborg ha en tryckregulator inne i huset?

Kewke

Men vad ska den göra för nytta här? Dina 9 bar försvinner med första decilitern som du tappar, inget problem för kranarna. Det du upplever är helt normalt det är så det funkar. Om dina vänner säger att de inte har samma fenomen så är de antingen inte speciellt observanta eller så har de en slinga för varmvatten produktion istället för en vvb

Redigerat:
Jepp, det är helt normalt med lite dropp från säkerhetventilen vid temperaturhöjning. Dra röret till en brunn eller ställ en hink under. Jag hade blivit mer orolig om det INTE hade droppat lite när du eldar.

Redigerat:
En annan anledning till att det INTE droppar är en läckande backventil, då trycks vattnet bakåt istället.

Matss skrev:
En annan anledning till att det INTE droppar är en läckande backventil, då trycks vattnet bakåt istället.
Stämmer. Jag vet t om att en del brukar roa sig med att "förstöra" backventilen genom att göra den otät. Tex borra ett litet hål igenom käglan, eller skava lite på packningen

Kewke skrev:
Bör även tillägga att påfyllningen sitter på kallvattnet.

/ kewke
Jag blir lite fundersam, varför är det relevant för ditt problem?

Sent from my ST18i using Tapatalk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.