Numera har IKEA en urgröpning baktill på "golvet" i deras köksstommar, så man behöver inte längre ta hål i stommen. Jag drar pex under stommarna efter golvet och kommer upp i köksskåpet. Antingen blir det en "tätskiktsbalja" (säkert vatten) inne i stommen som rören får gå upp genom, eller så lägger jag en på golvet under hela stommen istället.

Var klipper jag skyddsröret till pexen? Ska jag klippa det utanför tätskiktsbaljan, så enbart innerrören går genom baljan och därmed också silikontäta genomföringen? Så hade jag ju gjort om jag dragit kopparrör, för att förhindra att vatten rinner efter röret och vidare. Eller tänker jag galet, och ska dra igenom skyddsröret med så långt upp till kopplingen som möjligt?

Jag är ingen rörkrökare, men jag hade dragit upp skyddsröret in i skåpet.

Blir krångligt om du skall byta inner rör i framtiden om det går sönder om du måste gå under köksstommarna för att komma åt, är en anledning.

Att du är säker på att om det läcker, så kommer läckaget ut i kökskåpet eller igenom ytter röret. är en annan anledning.

Ja det blir nog så trots allt. Jag har funderat massor på vad som är säkrast, vattenmässigt osv. Kör jag med skyddsrören in i köksskåpet så innebär det att en mindre vattenläcka, läs droppläcka, kommer gå ner i skyddsröret och stanna inuti skyddsröret fast lite till höger om köksskåpet, under de andra skåpens socklar. Denna läcka märker jag nog aldrig (på gott och ont?!).

Springer en större läcka loss så kommer vattnet att rinna antingen ner i källaren via skyddsröret och där nere har jag golvbrunn, eller så svämmar skyddsröret över inne i bänkskåpet och då fångar "plastbaljan" vattnet och skickar ut det på köksgolvet.

Nackdelen dock är att om det blir en medelstor läcka så kommer jag inte märka något då det kommer att rinna ut i källaren där jag inte vistas alltför ofta. Ingen fara egentligen då det inte är någon inredning där, utan betonggolv fram till golvbrunn... men det kan ju stå och rinna ett tag (med en varmgående vattenpump i brunnen).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.