Bor i ett hus, byggt förra året, där vi har problem med att det slår i rören i tvätten (där inkommande vatten och Nibe750 står) varje gång man stänger en kran. Står man på andra sidan väggen utomhus hör man samma sak så det låter rätt rejält. Spelar ingen roll om det är kall- eller varmvatten man tappar.

Bör det vara så i ett nybyggt hus? Vad kan man göra för att åtgärda?

Låter som att det är ett Rör i Rör system. Då inneröret som leder vattnet ligger löst i ett större ytterör så kan dessa slå emot varandra när man stänger kranar. Ett sådant system har vi i vårt hus och det smäller i rören.
Vad man ska göra åt det har jag tyvärr inga tips på.
Men nu kanske du iallafall vet vad det beror på.

Jag tycker inte att det skall låta så i ett nybyggt hus. När man dimensionerar ledningarna måste man ta hänsyn till slag. I värsta fall kan dessa ge upphov till skador med tiden. I ditt hus har man kanske missat det. Se vad som är inritat på ritningen och jämför med vad som monterats. Kanske har rörläggaren satt dit klenare rör än vad konstruktören räknat med.

Du kan också prova att byta till mjukstängande kranar.

Vi köpte det "nyckelfärdigt" av en mindre byggfirma och den byggpärm vi fått är inte heltäckande. Ska dock ta en titt till för säkerhets skull.

Mjukstängande kranar kan ju vara en del av lösning men den täcker tyvärr inte disk- och tvättmaskin ex. Kan man montera nåt på "utgående" rör i tvätten som gör att man dämpar redan där? Bör/kan man kräva av byggfirman att åtgärda?

Asgarvad skrev:
Den här hittade jag i en annan tråd som handlar om tryckstötar i vattenledningar:
[länk]
Sökte på tryckstöt och hittade tråden du nämner. Känns ju lite sådär att installera på varje tappställe och på både kall- och varmvatten. Blir en rätt rejäl slant och kåken är ju så helt ny. Hade det gått att åtgärda på ett enkelt och relativt billigt sätt centralt så hade det varit lättast att fixa själv...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.