savio skrev:
Får kolla vidare på slang. Men har vi konstaterat att jag kan köpa vilken pip som helst till vattenutkastaren som har bredden 7mm?
Jag tror du ska ha Clas Ohlson nr 30-6685, eftersom Vårgårda Armatur = VA = Gustavsberg.

(Jag tror också att om du mäter igen, så ser du att fyrkantpinnen är lite större än 7 mm.)

Då man inte drar dessa speciellt hårt när man stänger flödet så borde väl en 8mm funka även på en 7mm utkastare.

savio skrev:
Du menar att allt jag behöver finns i paketet jag länkade till?
Först av allt behöver du en krankoppling (JerreEssberg beskrev det): http://www.jula.se/skruvkontakt-1-2-3-4-752143
Den har två olika gängor i sig som passa till det mesta. Du skruvar bara på den på gängorna. Om du använder händerna så ska du dra åt hårt. Om du använder verktyg behöver du inte ta i så mycket.

Sen kan du koppla till vilken slang som helst som har snabbkopplingar i ändorna.

Redigerat:
S
tänkte på att om du ej använt en sådan kran innan. så tror jag att det är sån som tömmer ur vattnet.
så tro inte att det är något fel när du stänger kran.

tycker att det är surt att ej "nyckeln" finns.

Redigerat av moderator:
tio_Pepe skrev:
Först av allt behöver du en krankoppling (JerreEssberg beskrev det): [länk]
Den har två olika gängor i sig som passa till det mesta. Du skruvar bara på den på gängorna. Om du använder händerna så ska du dra åt hårt. Om du använder verktyg behöver du inte ta i så mycket.

Sen kan du koppla till vilken slang som helst som har snabbkopplingar i ändorna.
Så oavsett vilken slang eller paket jag i slutändan väljer så är det bra att köpa dessa skruvkontakter som du länkar till.
Har jag uppfattat det korrekt?

SBH skrev:
tänkte på att om du ej använt en sådan kran innan. så tror jag att det är sån som tömmer ur vattnet.
så tro inte att det är något fel när du stänger kran.

tycker att det är surt att ej "nyckeln" finns.
Hur menar du en sådan som tömmer ur vattnet?

Oj vad trött jag blir. Hur kan en sån här enkel fråga tuggas om och engagera i oändlighet...Det är ju bara att ta en bild och gå till fackhandeln och handla.

savio skrev:
Så oavsett vilken slang eller paket jag i slutändan väljer så är det bra att köpa dessa skruvkontakter som du länkar till.
Har jag uppfattat det korrekt?
Ja. :)

savio skrev:
Hur menar du en sådan som tömmer ur vattnet?
Moderna vattenutkastare har den funktionen.

Problemet när man har vatten utomhus är att det kan frysa. Och om det fryser i kranen så får du inte ut något vatten när du öppnar kranen, sen kanske du glömmer kranen öppen och så kommer vattnet ut när den tinat. Eller också går kranen sönder av att det blir is i den.

Därför tömmer vattenutkastaren ut det vatten som finns längst ut i kranen, EFTER att man stängt den. Det kan röra sig om ett par deciliter. Men om man inte känner till den här funktionen så tror man att den är sönder.

Jag har fått tag i en pip till vattnet (en Gustavsberg som ni var inne på) som fungerar.
Har även fått tag i en skrivkoppling likt den som länkas till på Jula.

Vilken slang rekommenderas nu då?`Den bör vara ca 30 meter och både bra och smidig.

savio skrev:
Jag har fått tag i en pip till vattnet som fungerar.
Jag kan inte låta bli.

Det du pratar om heter nyckel. Där vattnet kommer ut kanske kallas pip, även om jag snarare tänker på en vattenkanna när jag hör ordet. Hela anordningen kallas kran eller vattenutkastare. ;)

Hemliga Språkpolisen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.