5 578 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Behöver en pip för att vrida om vattnet
Jag tror du ska ha Clas Ohlson nr 30-6685, eftersom Vårgårda Armatur = VA = Gustavsberg.savio skrev:
(Jag tror också att om du mäter igen, så ser du att fyrkantpinnen är lite större än 7 mm.)
Först av allt behöver du en krankoppling (JerreEssberg beskrev det): http://www.jula.se/skruvkontakt-1-2-3-4-752143savio skrev:
Den har två olika gängor i sig som passa till det mesta. Du skruvar bara på den på gängorna. Om du använder händerna så ska du dra åt hårt. Om du använder verktyg behöver du inte ta i så mycket.
Sen kan du koppla till vilken slang som helst som har snabbkopplingar i ändorna.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "krankoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Så oavsett vilken slang eller paket jag i slutändan väljer så är det bra att köpa dessa skruvkontakter som du länkar till.tio_Pepe skrev:Först av allt behöver du en krankoppling (JerreEssberg beskrev det): [länk]
Den har två olika gängor i sig som passa till det mesta. Du skruvar bara på den på gängorna. Om du använder händerna så ska du dra åt hårt. Om du använder verktyg behöver du inte ta i så mycket.
Sen kan du koppla till vilken slang som helst som har snabbkopplingar i ändorna.
Har jag uppfattat det korrekt?
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Oj vad trött jag blir. Hur kan en sån här enkel fråga tuggas om och engagera i oändlighet...Det är ju bara att ta en bild och gå till fackhandeln och handla.
Moderna vattenutkastare har den funktionen.savio skrev:
Problemet när man har vatten utomhus är att det kan frysa. Och om det fryser i kranen så får du inte ut något vatten när du öppnar kranen, sen kanske du glömmer kranen öppen och så kommer vattnet ut när den tinat. Eller också går kranen sönder av att det blir is i den.
Därför tömmer vattenutkastaren ut det vatten som finns längst ut i kranen, EFTER att man stängt den. Det kan röra sig om ett par deciliter. Men om man inte känner till den här funktionen så tror man att den är sönder.
Jag har fått tag i en pip till vattnet (en Gustavsberg som ni var inne på) som fungerar.
Har även fått tag i en skrivkoppling likt den som länkas till på Jula.
Vilken slang rekommenderas nu då?`Den bör vara ca 30 meter och både bra och smidig.
Har även fått tag i en skrivkoppling likt den som länkas till på Jula.
Vilken slang rekommenderas nu då?`Den bör vara ca 30 meter och både bra och smidig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden