Hej, jag har en varmvattenberedare Nibe Eminent R i sommarstugan i skärgården. Den har fungerat klockrent i flera år men nu när jag var ute så fick jag den inte att funka. Den fylldes på ordentligt och själva beredaren blev varm men inget varmvatten kom ur kranen. När jag tömde beredaren var vattnet som rann ut ur ventilen hett men som sagt, vattnet i kranen var iskallt. Vad kan det vara för fel? Kan man fixa det själv tro? Någon som vet?

Det finns nån form av blandare vid/under Vvb som kan ha hängt sig av rost/smuts. Knacka försiktigt på den samtidigt som vrider på den ett par gånger. Det kan lösa problemet.

=====================
Med mobil via byggahus-appen

Spola "varmvatten" ett bra tag så att du får bort eventuell luft i beredaren. Det finns troligen någon form av överhettningsskydd som kan ha löst ut om du har haft luft i systemet. Den verkar ju ha värmt ett tag om du får ut varmvatten men den kan ha löst efter en stund. Titta om du hittar någon liten knapp du kan trycka in. Brukar säga "klick" när man lyckas återställa den.

Sen kan Kopparkullens förslag mycket väl vara det bästa i ditt fall.

Jag tror inte att det är luft i toppen på beredaren som Alfredo misstänker. Jag är inne på Kopparkullens linje. Eller eventuellt så kan det oxå vara så att varmvattenröret har gått av precis ovanför botten/innanför beredarväggen, hur troligt detta alternativ är beror på hur vattnet är.

http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/EMINENT/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.