1 994 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Dimension på vattenrör efter förgrening
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Har sökt igenom byggahustrådarna men inte blivit klokare tyvärr. Ska dra nya rör från varmvattenberedaren och hydroforen och en vån upp till nya köket. Jag kommer att göra en förgrening precis vid beredaren/hydroforen. Från förgreningen ska det gå en ny stam upp till nya köket och så småningom en ny stam till nya badrummet.
Vad jag inte blir klok på är om jag ska gå på 12 eller 15 på stammen från förgreningen och upp till köket nu först. I köket blir det en blandare + en diskmaskin. Räknar jag det som en enhet och ska klara mig på 12mm, eller ska jag dunka på med 15?
Hade jag haft samma stam till både kök och badrum så hade jag valt 15, men nu blir jag brydd då jag grenar av redan nere vid hydroforen. Tacksam för råd.
Vad jag inte blir klok på är om jag ska gå på 12 eller 15 på stammen från förgreningen och upp till köket nu först. I köket blir det en blandare + en diskmaskin. Räknar jag det som en enhet och ska klara mig på 12mm, eller ska jag dunka på med 15?
Hade jag haft samma stam till både kök och badrum så hade jag valt 15, men nu blir jag brydd då jag grenar av redan nere vid hydroforen. Tacksam för råd.
Kan du ta en bild och lägga upp här efter beredaren hur ser det ut så kanske jag kan hjälpa dig,om stammen ska börjar efter beredaren och fortsätter upp som sedan ska mata både kök samt badrummet bör du dra 22 upp sen sedan fördelas 15 mot badrum och 15 till kök.
Om du drar 12 till kök kanske det blir inte lika mycket tryck och flöde i blandaren,tänk på det.
Om du drar 12 till kök kanske det blir inte lika mycket tryck och flöde i blandaren,tänk på det.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Stammen ska delas redan vid beredaren och hydroforen, så det blir två stammar som ska gå upp. En till kök och en annan separat till badrum. Har tagit beslutet att köra på 15 nu iaf och kommer dra pex, det blir nog smidigast. Tack för input!
Klicka här för att svara