Det har täppt till sig någonstans i röret som går från huset till stamledningen vid gatan, ca 20-25m, slamsugaren var här för några veckor sen, men nu är det kört igen, misstänker att det gamla betongröret har gett upp på minst ett ställe.

Min fråga är, om jag ska byta betongröret, som är ganska grovt, har dock inget mått då det ligger under mark, men huset är från 1921. Vad ska jag ersätta det med för rör och dimension? Känns som det bör/ska vara större än 110mm ut till stammen?

Tack på förhand
Jonas

110 ut till stammen bör nog räcka (standard). Det brukar gå att skjuta in ett 110-rör i det gamla betongröret (relina). Då kan man om man har tur slippa gräva upp hela vägen ut till gatan utan enbart gräva en grop att jobba ifrån nära huset. Gäller bara att se till att man inte skjuter ut det nya röret in i stamledningen (kommunen blir lite sur då)

Låter dock som att man först vill kolla hur det ser ut i det existerande röret innan man börjar med detta.

-h

Slamsugaren har varit här idag och spolat rent, lånade en kamera direkt efter och kom en bit, sen var det gyttja och sten i röret. Ska byta ut det gamla betongröret mot plast så löser det sig.

En liten fråga till bara, vad ska det vara lutning på nya röret?

Minst 1 cm/m

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.