E
Edvuld: Tack för svaren!
3 svar · 1,6k läst
A
andli: Jag är snabb... Vår huvudkran höll inte tätt, och köket behövde få ballofixer. Så huvudkranen vreds åt så hårt det nu gick, alla kranar i resten av huset öppnades för att ta bort ännu mer av trycket. Sen var det bara att starta vattendamsugaren, lossa locken på rören, snabbt dit med linet (som gärna ville sugas upp av damsugaren...) och på med rörkopplingen. Lite panik blev det
13 svar · 10,9k läst
T
thomasx: Inspektion av rören kan göras med kamera om man vill veta konditionen på dom
3 svar · 1,6k läst
G
Greger77: Har tömt i ladugården och även frågat folk om röret som sticker upp. Har nu lite mer information. Ladugården är byggd på 1800-talet, men någon gång under (början på?) 1900-talet har vatten dragits in. Man ser på golvet runt röret att betongen där är nyare. Har också lyst ner i röret och sett att där finns vatten. Då jag kollat med lodlina verkar det som att röret går rakt
4 svar · 4,2k läst
·
A
Abrahamsson: Som rubriken säger har jag ett vidbyggt garage utan vatten/avlopp men skulle vilja komplettera med det. Har en toalett i huset mot den väggen där garaget är så man skulle kunna borra hål i nederdelen av garageväggen och komma ut i överkant av källarväggen sen dra rör kanske 2-3m så är man framme vid vatten/avlopp. Det är vattenburen värme i garaget så det går två rör in redan
0 svar · 3,8k läst
S
synpunkter: Dom där övergångarna har jag också funderat en del över (typ excentriska istället för att det mindre röret blir centrerat i det större). Som jag förstår dig kopplar du avloppet liksom åt fel håll på detta sätt när du går från 75 mm till 50 mm (muffen blir i fel ända med tanke på den riktning som avloppsvattnet kommer att gå). Jag vet inte om det är ett problem eller om det
1 svar · 2,7k läst
R
realdexter: Låter bra! Är kompis med rör-killen, men har glömt att fråga. Sent from my Galaxy S II using Tapatalk
2 svar · 1,5k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Är det hus eller lgh? Är det en lgh skulle jag inte göra det själv...blir det vattenläcka kan det bli riktigt tråkigt.....
4 svar · 3,1k läst
·
N
norrbottenstorpet: [citat] Absolut, alltid, men såg du något faktafel i just den artikeln? [citat] Jo, man måste fylla på kalk, men det räcker länge, säkert beroende på råvattnets kvalitet. Jag har bott här i 6 år och fyllt på i filtret en gång, knappt 700 kr http://www.aquaexpert.se/sv/sv/alla-produkter/semidol-25-kg.php Jag bytte hela filterbädden och installerade backspolningsautomatik som inte
6 svar · 7,3k läst
C
corre: Och när ni ändå bryter i det gamla, tänk igenom ifall det är några ombyggnader av kök eller fler badrum på planeringen. Om de behöver anslutas till gjutjärnet så kan ni redan nu ta bort och ersätta tillräckligt långt ner
3 svar · 1,2k läst
H
Hajakz: Ja titta där finns det! Tackar för snabbt svar! [citat]
2 svar · 2,9k läst
G
Greger77: Köpte en ny omkastarkolv för 51 kr, och nu fungerar blandaren perfekt! Tackar!
7 svar · 18,1k läst
·
larsbj
larsbj: Med sådana här vektyg http://www.jula.se/rorgangsats-188401
1 svar · 4,5k läst
Ankan78
Ankan78: tack alla, nu har jag löst denna biten
15 svar · 4,9k läst
P
Pongu: Finns väl ballofixer med inbyggd förminskning?
3 svar · 1,2k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Smart. Rätt enkel lösning. Det är ju sug här så den borde stanna på plats.
4 svar · 2,3k läst
S
Stenper: Jag tyckte trots allt att kopplingen inte såg så dålig ut (vi har sämre som ändå är täta), så jag testade att smeta på Unipak fram och bak på LK-konan och dra dit ballofixen. Och se inte en droppe vatten under hela natten! Kom på att röret i andra ändan av ballon var långt och förmodligen tryckte LK kopplingen snett, nu har vi kallvatten i duschrummet (hur länge det är tätt
13 svar · 4,3k läst
·
Ö
öringen: Idag kom resultatet av vattenanalysen. Och till min stora förvåning var alla värden jättebra, inga anmärkningar och alla prov låg en bra bit under eurofins lista på vad de olika ämnena bör ha för gränsvärde. Så då behövs ju inget filter :) Tack för era svar ändå!!!
15 svar · 3,9k läst
Krilleman
Krilleman: "S&B Brandtejp 60" från Stål & Brandskyddsteknik i Södertälje, fungerar jättebra och är billig! Jag har använt den i ett par år nu. Observera bara hur man måste gå till väga för olika genomföringar, betong, gips osv... Bra kundservice har dom också! Har varit hos dom i tälje med frågor om genomföringsproblem, dom har lösningar för det mesta. Kom glad ut därifrån, allt jag
4 svar · 6,5k läst
gadeberg
gadeberg: Börja att prata med kommunen och berätta läget. Nu kan ju detta skilja från kommun till kommun men jag har hjort likadant. Jag skulle fixa lite runt min brunn och när jag grävt upp märkte jag att det var trasiga keramik rör efter brunnen. Jag hade trekanmarbrunn och efter brunnen rann det ut i en bäck. När jag ändå hade allt uppgrävt så slängde jag ned en infiltration. Detta va
1 svar · 2,8k läst
V
vastkustkillen: Var på uponor utbildning och dom sa att om försäkringsbolagen verkligen vill "jävlas" så kan dom hävda att man inte följt installationsanvisningarna! Sen vad och hur man får blanda vet jag inte mer om! Men så sa uponor iaf, givetvis vill dom sälja mer av sitt också så man kan aldrig veta 100 % :)
4 svar · 8,1k läst
D
darkg: R15 var det och detsamma på anslutningarna till en annan blandare som skulle bort :-)
4 svar · 4,4k läst
G
gnilrub: Ok, hittade på clasohlson.
2 svar · 1,4k läst
E
el_richard: hyr en riktig maskin över helgen, är värt en hel del....
11 svar · 7,9k läst
H
hfjn: Ska dra några utvändiga och synliga rör genom 2 rum för tappvatten och har fastnat för LK PAL som jag sett finns i raka längder. Men funderar på hur väl ett sådant rör isolerar om det är frilagt (alt i någon form av kabelkanal), dvs utan skyddsrör. Blir det kondens på ett utanpåliggande LK PAL-rör för kallvatten? Hur pass väl isolerar LK PAL för varmvatten?
0 svar · 2,2k läst
pelpet
pelpet: Ring hyresgästföreningen.
3 svar · 5,8k läst
Stickan56
Stickan56: [citat] Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större.:) Jag kom på det själv. MVH Stickan
4 svar · 4,1k läst
Göran.W
Göran.W: Även om rören har förträngningar så är det fullt tryck när man inte tappar vatten. 2 bar är på tok för lite minst 3 bar ska det vara när ni inte tappar vatten. Har va gubbarna mät trycket på inkomande hos er?
7 svar · 8,9k läst
F
fuselage: [citat] Var förbi Jula och köpte rensspiralen. Gojsade runt en hel del i röret. Provade sedan att spola. Det rann undan lite fortare men det fylldes fortfarande på i diskhon. Sen helt plötsligt sa det bara swoosh, "proppen" gick bokstavligen ur. Tack för tipset, larsson och elmont!
4 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.