11 460 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Vilka problem är vanliga när man har egen brunn & avlopp?
Sedan kan man undra hur "relevant" dom siffrorna är rent generellt. Här i trakterna har nästan alla eget vatten och det är ytterst få som har nått annat problem än kalk, och dom få som har problem har svavelväte i vattnet som ju inte är nått problem att bli kvitt. Men det är naturligtvis olika i olika delar av landet.
Högre halter av arsenik har visat i samband med svavelväte. Men den rapporten från socialstyrelsen är ju en samlad mätning över hela sverige, du vet ju inte vad dina grannar har tagit för prover! Utan jag skulle nog ta mitt ansvar och ta en analys för min och min familj skull. Det finns tyvärr ingen som vet om du har problem med ditt vatten. Men tyvärr är det också som så att det är ingen som vet att du INTE har problem med ditt vatten utan en analys.
)
Nu är det så att jag har jobbat "nära" en borrfirma som skött dom kemisk/tekniska analyserna för sina kunder så jag har en viss insyn i mitt "närområde" mitt eget vatten har jag mycket bra koll på.
Skulle det dessutom vara nått problem med vattnet skulle man knappast tillåta folk att borra och använda det så frekvent som det görs. Jag tycker det mest låter som försäljningssnack från filtersäljare.
Skulle det dessutom vara nått problem med vattnet skulle man knappast tillåta folk att borra och använda det så frekvent som det görs. Jag tycker det mest låter som försäljningssnack från filtersäljare.
Ok! Nu är det dock som så att alla har radon i sitt vatten, alla har arsenik, alla har uran, alla har bly, dessa värden framkommer inte i en kem/fysikalisk analys. Och om du läser länken ovan där informationen från socialstyrelsen, samt går in på deras hemsida så kan du se deras informationsfilm som just belyser vikten av att kontrollera sitt dricksvatten på just dessa värden. Jag är också medveten om att brunnsborrare idag inte tar kompletta analyser utan enbart nöjer sig med dom kem/fysikaliska, vilket socialstyrelsen INTE idag tycker är tillräckligt.
Jag anser självklart eftersom detta är min expertis att alla kontrollera sitt dricksvatten, detta görs idag av ackrediterade företag som jag inte företräder. Om det nu visar sig att man har otjänligt vatten så tror jag till och med att du rek. Att man åtgärdar problemet. Vilket Företag man anlitar för att årgärda det med, är upp till var och en.
Jag tror inte att du hoppar på en snickare på detta forum, bara för att han rek. Någon att köpa brädor?
Jag anser självklart eftersom detta är min expertis att alla kontrollera sitt dricksvatten, detta görs idag av ackrediterade företag som jag inte företräder. Om det nu visar sig att man har otjänligt vatten så tror jag till och med att du rek. Att man åtgärdar problemet. Vilket Företag man anlitar för att årgärda det med, är upp till var och en.
Jag tror inte att du hoppar på en snickare på detta forum, bara för att han rek. Någon att köpa brädor?
Redigerat:
Gäller det enbart borrade brunnar? Har själv grävd brunn i en källa och beställde test av eurofins och de rekommenderade enbart mikrobiologisk och kemisk analys.mogge_73 skrev:Ok! Nu är det dock som så att alla har radon i sitt vatten, alla har arsenik, alla har uran, alla har bly, dessa värden framkommer inte i en kem/fysikalisk analys. Och om du läser länken ovan där informationen från socialstyrelsen, samt går in på deras hemsida så kan du se deras informationsfilm som just belyser vikten av att kontrollera sitt dricksvatten på just dessa värden. Jag är också medveten om att brunnsborrare idag inte tar kompletta analyser utan enbart nöjer sig med dom kem/fysikaliska, vilket socialstyrelsen INTE idag tycker är tillräckligt.
köpa brödor?
Hade förövrigt kanonvärden på allt som testades.
Klicka här för att svara