Vatten & Avlopp
Enk Projektet: Ta kort på kranarna.....det går kanske att förregla med något som avkommorna inte får bort.....
jonmo: Om du enkelt kan stänga av vattnet när du åker är det ju redan fixat. Även om det finns vatten kvar i systemet finns det ju inget tryck, så risken för problem torde vara mindre än den för åsknedslag. Eller något. Den rutin du beskriver har vi implementerat, och det funkar prima. Vi har en fysisk lista på åtgärder som skall vidtas innan man åker från huset, det är skönt att ha
Michaeltm: Ja jag har jordfelsbrytare men jag undrar om inte beredaren är utanför denna. Och det blixtrar rätt häftigt vid av- och påslag när jag motionerade termostaten.
pelpet: Jag stod och valde mellan prisol och PEX RiR men en rörmokarbekant rekommenderade prisol i det här fallet. Han hade varit med om att behöva byta en del PEX mot prisol i lägenheter där hyresgästerna haft gnagare, de hade käkat på rören. Och gnagare finns det gott om på den här stugan. Dessutom fick jag tag på en halvrulle plusprisol 12mm till bra pris. [citat] Om man av någon
kioskdavid: Har du bara problem med bakterier så är det förhoppningsvis bara skit i brunn, något djur som ramlat i och dött. Är det en brunn med betongringar eller en gammal stensatt brunn. Är det betongringar så är det bara att ringa till slamsugaren som suger ur allt vatten och bottenslam och ev går över sidorna med högtryckstvätt. Säg bara att det är dricksvattenbrunn som ska rengöras så
systemfel: det viktigaste är att du inte har bakfall på röret så att beläggningar kan börja växa så ska det ligga på golvet se till att få fall på det med tex trä kilar eller något band´så du lyfter det lite..50 mm räcker länge 75 vill alla ha men är det inte tekniskt möljigt så bara köra på 50 mm undvik 90 böjar eller 88,0 som dom heter. sätt hällre i hop 2 st 45 böjar för att
Larsa: Jo koppla på utan att fråga hade jag gjort om inte "äldre generationen" som är delägare sätter sig på tvären....
Miles: Är det så konstigt Tommor att man är tjurig när ett nytt badrum läcker pga felmontage. Om du föreslår billiga lösningar som inte är godkända enligt GVK så är jag inte så intresserad, det räcker liksom med en läcka. Och om du tycker det går jättebra att montera golvbrunnar på ett sätt som inte monteringspapprena anvisar så kan jag bara säga lycka till.
alex86: Bra! :) allt för många gånger ser man hur det rinner tvättvatten längs gatorna ner i rännstensbrunnar som i sin tur leder till närmsta vattendrag.
Enk Projektet: Om du tänker använda vakuumventil så ha den inne i huset och inte på kallvinden....om den skulle gå sönder är det bättre att man känner lukten än att fukten kommer på fel ställe.....
Robinvvs: Jag har varit med om det, en 5 bar säkerhetsventil för värmesystemet pajade och snöret hade på något sätt lindat in sig in i kopplingen :S. Denna var invändigt gängat och ganska nära vredet. Så.. man kan väl dubbelkolla även fast kanske hennes ser annorlunda ut...? :)
Gimner: Så ett trick kan vara att mätta upp på en trä bit cc måttet ta två hål montera väggbocksstödet på baksidan av den med en liten skruv eller något från fram sidan. Fräsa upp spår och göra plats för allt sen loda in träbiten fästa den på väggen så rören kommer ut rakt. lite fog skum som fixerar sen vänta någon timme. ta bort träbiten och putsa igen och snygga till. (Brukar
Blandarkungen: BBR är ju bara lagen i Sverige, Gick lite för fort i slutet. Men kontentan är att noname-blandare är ALLTID Kina och inte gjorda för dricksvatten. I Norge tror jag tom det är krav på synlig logotyp. Finns ingen seriös tillverkare som inte sätter logga på blandaren.
lordi: Det är inga problem att hitta kopplingar som passar. Jag skulle råda dig att ta bort de hemska prisolrören och dra nytt. Då drar du 12 mm till blandaren och monterar en 12xR10 koppling mellan. Vill du ändå behålla rören, så kapa bort de gamla muttrarna och dra dit nya kopplingar. Glöm inte stödhylsor.
spekerök: Innan kan man ju felsöka och se så inte ledningar är täppta, låter som du har en pumpautomat i huset som du spanat in. Exempel>>http://shop.bad-varme.se/aga-100m-pwb20-pumpautomat-installerat-och-klart mvh
spekerök: Du kan ju göra rör installationen smart så du lätt kan vintersäkra byggnaden, avtappningar på lågpunkter t.ex. Sen tror jag försäkringsbolagen kräver en temp mellan 10-15 plusgrader inomhus men jag kan vara ute och cykla när jag skriver detta. Som uppvärmning borde en LLVP funka okej om man väljer att värma upp byggnaden och någon el radiator som backup om kung bore nyper till
Krilleman: Matnyttig information om hur man ska göra enligt LK: http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Dokumentation/LK-Universal/Monteringsanvisningar/
Bror74: ok tusen tack! nån som vet vart jag kan köpa en rensskopa, kloakskopa? imorgon!!
Patrick E: Det verkar som om det är för lite, eller ingen, luft i hydroforen. Luften ska fungera som en buffert och göra så att pumpen inte går igång då man öppnar en kran. Du får fylla på luft i hydroforen och testa. En tumregel är att ha 1/3 luft i hydroren när pumpen nått stopptrycket.
Fluxor: Börjar tro att det bara är kondens. Det finns inte konstant fukt, och de två gångerna jag upptäckte fukten så har även vattenmätaren droppat, och det hela var efter ett längre pass med dammsugaren i utrymmet. Har jag tur så... En annan lösning har dykt upp också. Efter ett litet missöde med ett flyttat avloppsrör så fick jag lite vatten att torka upp, och såg då att rören kommer
Alfredo: [citat] Att en nio år gammal "elpryl" pajar känns ju som att det kan vara rätt normalt men den som "fixade" felet borde väl kunna tala om vad det var han "fixade", vilket kanske skulle kunna ge en förklaring till det hela.
ulrikak: Tack för alla bra idéer o tips! Jag gillar tanken påstolpe med kran utanför friggeboden, så får det nog bli. Jag stänger alltid av vattnet på vintern och tömmer slangar och brukar även skruva bort blandare o kranar så frysrisken borde inte vara någon fara.
larsdavid: Tack för svar. Lite följdfrågor bara eftersom bädden var nygjord när huset köptes, alltså inte jag som beställt jobbet. Skall allt rinna rakt ner i marken under infiltrationen? Om vattnet söker sig åt sidan där marknivån är lägre så är den fel konstruerad? Hos mig så är sett lite som hos empame, finner vatten några meter från infiltrationen i sluttande riltning. Känns som att
Krilleman: För att slippa blanda märken men samtidigt få en godkänd installation så skulle jag säga att du kikar på vatettes fördelare! http://www.vatette.se/start/produkter/installationsprodukter.html http://www.vvs-boden.se/vatette-fordelare-3-ror-22x15-p-7644.html Flera kan skarvas ihop med vatettes dubbelmuttrar!
petboos: Kanon, det får bli en lucka bakom en bokhylla, då slipper jag trasslet med att bryta fuktspärren, tack!
Gimner: Hej! mitt hus är ett 1 plans med källare byggt 64 i tegel (lätt betong invändigt) 99+99 kvm. ska bytta panna till hösten till luft/vatten. entré plan ska jag lägga golv värme i hela längre fram. just nu har jag 8 stk gamla vatten radiatorer som står för värmen där. Källaren är där 5 Radiatorer just nu. jag ska bytta ut några av dessa gamla till nya och även sätta in 2 - 3 st
Kilensnickare: Är det avlopp eller dagvattenbrunnar? I bilden utan vatten ligger en vanlig perforerad dräneringsslang i botten., som leder vattnet någon stans och sprider det på vägen... Idag lägger man två rör. Ett perforerat för att samla upp vatten nära huset och ett helt rör kopplat till stuprören. Så gjorde man inte förr... Vilket ledde till allt takvatten spreds vid grunden på huset genom
larsson r: I bagas förhöjningsats ingår även förhöjningar till pump o filter
Dalbotant: Lite återkoppling, det var 1/2" som ni sa. Tack för hjälpen. :)