Vatten & Avlopp
Hemmakatten: Igår monterades en ny beredartank i koppar in hos oss pga ökat kalkhaltigt vatten. Den gamla tanken hade varmvattenslingor i rostfritt som nu efter 6 år blev totalt stopp i. Det blev en dyr historia pga att vi då inte förstod att kolla med en lokal röris innan tanken beställdes. Så idag lägger jag ut en annons om en 500-liters ack.tank (med 12,5m ickefungerande vv-slingor) till salu
ullberg: Eftersom du betalade rörkonsulten och så frikostigt delade med dig av kunskapen kan jag kosta på mig lite cellplast på den korta sträcka det handlar om, och det blir nog ändå pengar över till en tacköl eller två om du (eller andra som bidragit / är intresserade) kommer förbi någon gång. ;) Tack och välkommen! /U
Ska: Hej. Ja det var ett vagt mått. Den stora påsen från kryddkyllan i affären, några dl kanske, handlar det om. Det fräste och spottade från gjutjärnsbrunnen som en liten vulkan när jag kom in. Jag spolade ner det och lät vattnet rinna.
MMR: Ingen aning, det förbryllar mig då detta inte är ett handfat som används för den huvudsakliga dagliga hygienen om man säger så. Dvs ingen rakning eller massa andra krämer och konstigheter, utan i stort sett endast tvätta händerna efter toalettbesök samt tandborstning då och då. Ändå kan man rensa upp det här helsvarta kletet flertal gånger om året. Hårstrån är det nästan
ason: Tackar, hittade ett annat i helgen som jag inte hunnit testa än om det är bra, var en skarv muff för 75mm avlopp från biltema, det är 79mm ser det ut som. sågar bara bort ena muffen så ska det gå, köpte även ett lock som passar i andra muffen. Om det inte går vägen så ska jag kolla upp ditt tips. ..... blev nyfiken, ser ju perfekt ut, så det kan bli ett bra alternativ om det går
Tommor: Du skulle bli förvånad om du visste hur mycket skit folk spolar ner i avloppen, så jag vågar lova dig att dina avlopp är inte stora nog att svälja vad som helst jag antar att du dessutom har oturen att bo på markplan och då är det tyvärr så att du råkar ut för grannens skit och leksaker också. Prata med ordföranden i Brf och tala om att det är dags att göra en renspolning av
nickelag: Ok, närmare koll med skjutmått bekräftar att det är 75 mm ytterdiameter, Hittade en skarv i bra läge också, så det borde vara hyffsat enkelt att koppla på sig där.
Hemmakatten: Vi köpte år 2006 alla blandare, kranar, duschar, toaletter och handfat från Tyskland. Kranar, blandare och duschar är alla av märket Hans Grohe. Självklart är det likadana och med samma artikelnummer som de man köper i Sverige. Vi sparade drygt 40% jämfört med priser i Sverige.
haavard: Vad du ska är att göra en anmälan till kommunen enligt Plan- och Byggförordningen. Miljökontoret har säkert lust att diskutera det nya avloppsvattnet också.
Anubiz: Nu är det ingen kondens längre =) En koppling där värmekabeln (frostskydd) går in har småläckt, inte märkbart förens på slutet.
jowa45: Hej mexitegel! Jag har precis köpt pump till sommarstugan och ska koppa in såväl befintlig slang till köket (25) som trädgårdsslang för utedusch, och när jag sökte så verkar ditt svar passa även mig rätt bra. Jag tar en klenare variant av Buelcon bara, dvs 25*20R. Men jag skulle vilja ha en vinkelkoppling direkt från pumpen då den går rakt uppåt. Jag hittar ingen sådan dvs vinkel
Taab: Hej, Jag har införskaffat oss en takdusch som jag skulle montera i de "fästen" som fanns på den gamla som var klämda runt vattenrören som går ner till blandaren, men när jag tog bort dem satt dem ihop med stången, så min fråga är om någon vet om det finns någon form av fäste man kan klämma runt vattenrören ner till blandaren och sedan fästa den nya duscstången i detta fäste.
ZeroX66: Är säkert ngt sådant jag behöver. Länk till exempel eller bilder?
Tommor: Du skulle oroa dig för bakterier och legionella istället för luft... Luften åker ut när du spolar och när den är borta så är det bara vatten kvar. Däremot så bildas det elaka bakterier i stillastående vatten.
andersmc: Har du tur så räcker det med att lossa klämringskopplingarna och sedan dra ihop dem igen. Eller till och med bara spänna dem lite.
MTech: Undrar om det finns bkr eller gvk intyg;) Jisses för att bila bort den kakan:sly:
grävaren: Det går att tvinga kran-käglan till öppet läge, genom att vika slangen ca halv meter från kranen (då hör man klicket). Vet inte om det löser problemet men värt att testa.
MTech: Det där var väldigt dyrt! Jag köpte en komplett pump brunn för mindre pengar! En dränkbar pump och egensnickrad brunn kan man göra för 1500-2000kr. Det gjorde jag till min dränering och hade gjort en likadan till avloppet idag!
tompaah7503: Man har under årens lopp haft olika kreativa lösningar för att bli av med avloppsvatten. Det är inte säkert att avloppen från ditt hus går till samma system, allihop. Har sett exempel på där man haft separata lösningar för köksavlopp och tvättmaskin, t.ex., förmodligen för att man byggt dem vid olika omgångar. Vill du veta hur ditt system ser ut bör du öppna brunnarna helt och
Eliza77: Krilleman: Tack, det skall jag kolla upp.
thomasx: Vid närmare eftertanke ser det inte ut som en brunnsmanschett som sticker ner där utan snarare som tätskiktsfolie. Roligt att höra att det faktiskt finns någon livs levande som fått ut något på en byggfelsförsäkring. :) Vad har du för kontakter egentligen ;)
norrbottenstorpet: Hittade du någon bild Grund Anders? Jag kan tillägga att jag testat felet att inte kalibrera röränden på en LK-PAL, vilket fått resultatet att en o- ring i kopplingen gick sönder vilket slutade i en läckande koppling. Det var ett så kraftigt läckage att det inte gick att missa dock, men jag blev tvungen att göra om. Med andra ord, kalibrering/avfasning är inte helt fel.
spekerök: Har kört med det 12x1 koppar stödhylsa till uponor pexen vid provtryckningar etc, men har en magkänsla att den korrekta stödhylsan t.ex för pex 15x2.5 är någon mm längre eftersom 12 stödhylsan är anpassad efter insticket i 12mm kopplingen. Risk finns att klämmringen skär in i pexen före stödhylsan när man nyper till kopplingen. Råkade ut för detta när jag puttade i en 18mm
daugaard: strypning under locket brukar bestå av en skruv som spärrar ställspaken från att lyftas upp till max. gå in på tillverkarens hemsida och kolla bruksanvinsning för kranen.
Janus82: Jag fick hem prylarna för ett par dagar sedan men jag har inte monterat dem än. Just nu är det många delar av renoveringen balanserar till att bli färdiga så jag har prioriterat att bocka av dem. Bland annat så kopplade jag in vatten på toaletten igår så att vi slipper ha en vattenslang från källaren för att kunna fylla toacisternen och ikväll hoppas jag att jag hinner få till