Hej alla,

Märkte igår att min vattenpump bara gick och gick den stod och tuggade på 2,3 bar, pumpen jobbar mellan 2 och 3,4 bar vanligtvis, stängde av pumpen i går kväll och när jag slog på den idag på morgonen så gick den upp till 3 bar sen orkade den inte mer, provade ikväll igen och då gick den upp till 2,5 bar innan den stannade, brunnen är 37 meter djup och när jag lyser ner i den så ser jag något som ligger precis under vattenytan, vattnet rör lite på sig när pumpen är igång, kan det vara så att det är för lite vatten i brunnen för att pumpen ska orka pumpa upp att ? har hört på flera håll nu att det är många som står med tomma brunnar, eller har pumpen stämplat ut ? vad tror ni ?

tackar för svar /Andreas

Vad är det för pump? Ejektor? Hur gammal? Vet du djupet som pump/ejektor sitter på? Vilket djup ligger vattennivån på nu?

Om det är en ejektor och ont om vatten så kan du ha fått luft i systemet som försämrar än mer.

Pumpen är 20 år gammal men har blivit renoverad en gång för några år sedan, vet ej märke, funktion eller djup tyvärr

Jag var med om nåt liknande med en gammal ejektorpump. Visade sig vara en pytteläcka i ett lock på en t-koppling där slangarna går ner i hålet. Det hade frätt hål i mässingslocket.

Men då måste du ha tappat lite tryck från hydroforen va ? Mitt system tappar inget tryck på 24 timmar iaf, pratade med en lokal rörkrökare idag och han trodde det var dåligt med vatten i brunnen, han fick 3 samtal om dagen nu om tomma brunnar sa han,

Det stämmer nog, när jag tänker närmare efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.