Vi fick stopp i vårt avlopp för en månad sedan, beställde då spolning. Vid spolningen konstaterades att ett eller flera rör mellan golvbrunnen i källaren och första brunnen utanför ( en sträcka på 2-3 meter)
Vi beställer hit en grävare som även skulle byta ut trasiga rör. De är här under knappt två halvdagar (tot 5,5 timmar) de återställer inte marken som den var tidigare. Efter 3 veckor börjar det läcka i källaren igen, då kontaktar min sambo grävaren om detta han säger då att det är för långt in under huset det är sönder. vi har betalt nästan 10 000 kr för arbetet och han informerade inte oss om att det var fler trasiga rör utan de bara fyllde igen gropen och försvann.
Skall det gå till så här, kan sådana här jobb reklameras jag har ändå frågat om jag behöver kontakta en rörläggare men de sa att det fixade de skälva.
Nu står vi med en vattenfylld källare det är alltså värre nu än innan de var här.
:(:thumbdown:

Kan inte svara på om ni kan reklamera eller ej på så lite bakgrundsinfo. Vad står det i ert avtal att de skulle göra? En grävmaskin kan inte gräva sig in långt i källaren, utan där behöver ni ju bila upp golvet och handgräva fram rören och byta. Jag tror inte att ni kommit överens om det, för då hade de tagit betydligt mer än 10 000 kr (som låter rätt rimligt ändå för att gräva upp utanför huset och byta 3 m rör).

De har inte bytt 3 m rör för det är hela sträckan de har bytt kanske 1 m på sin höjd Vad jag vänder mig mot är att de inte informerat om att det är fler trasiga rör och att de grävde igen gropen utan att säga något. Nu får vi göra om allt igen. Rimligen så borde de ha en dialog med oss om hur det ser ut, vad de har gjort och vad som är kvar att göra.

Det låter på din beskrivning som att du har ett bra case! Det är dock ganska jobbigt att driva ett ärende som detta rättsligt och utgången är inte helt självklar.

Jag skulle föreslå att du först ringer konsumentrådgivningen i din kommun och får deras syn på det hela. Därefter kontaktar du grävaren och förklarar hur du ser på saken. Har du tur kan ni komma överens om något som är rimligt för er båda. Annars är ARN nästa instans.

Det låter för mig som att huvudproblemet med entreprenören är kommunikation. Dvs. det arbete som är utfört skulle behövts under alla omständigheter, men det var inte komplett, eftersom det även behöver bilas upp inomhus. Så kostnaden är inte bortkastad.

Sedan är ju frågan hur mycket entreprenören kunde veta om att det fanns mer rör som borde bytas, och om han visste det innan arbetet påbörjades.

Om ni kommer att få göra om arbetet är mitt råd att göra det själv. Jag hyrde minigrävare, bytte 25 m rör, satte dit två spolbrunnar och grävde fram avloppet under kåken. Det tog i ca 3-4 dagar och var ett riktigt skitgöra, men kostnaden hamnade en bra bit under 10 000 kr. Tilläggas ska också att jag inte hade någon som helst erfarenhet av detta, men det var enkelt och nu flyter skiten fint igen :)

Nej. Du kan inte reklamera det markjobb som är gjort. Du kan ju inte räkna med att markföretaget skall veta att du har trasiga rör under huset! Om markföretaget vetat om det hade det naturligtvis inte grävt och bytt 1m hos dig.
Det är ju du som beställare som måste avgöra vad som skall bytas, och av vad jag kan tolka av det lilla du skrivit så har ni som fastighetsägare inte vetat om att det var trasigt inuti själva huskroppen. Hur ska då grävaren veta att det finns mer skador?

Det ni skulle ha gjort var att filma avloppet och sondera ut var alla trasiga rör låg, för att sedan åtgärda inifrån och ut hela vägen.
nu står ni i dilemmat med ett avlopp som säkert kommer att gå sönder mer och mer för varje åtgärd ni akut fixar..
bila fram avloppet, hyr grävare och byt hela vägen på en gång.
alternativt kontakta ett företag som sysslar med RELINING av avlopp. Kostar mellan 1000- 2000kr metern exklusive moms, och kräver ingen invändig åtgärd.

hempularen skrev:
Det låter för mig som att huvudproblemet med entreprenören är kommunikation. Dvs. det arbete som är utfört skulle behövts under alla omständigheter, men det var inte komplett, eftersom det även behöver bilas upp inomhus. Så kostnaden är inte bortkastad.

Sedan är ju frågan hur mycket entreprenören kunde veta om att det fanns mer rör som borde bytas, och om han visste det innan arbetet påbörjades.
Han visste nog inte innan det påbörjades men troligtvis innan det avslutades enligt vad min sambo fick ut av samtalet med honom jag får nog ringa själv nästa vecka och kolla med honom.

Tommor skrev:
Nej. Du kan inte reklamera det markjobb som är gjort. Du kan ju inte räkna med att markföretaget skall veta att du har trasiga rör under huset! Om markföretaget vetat om det hade det naturligtvis inte grävt och bytt 1m hos dig.
Det är ju du som beställare som måste avgöra vad som skall bytas, och av vad jag kan tolka av det lilla du skrivit så har ni som fastighetsägare inte vetat om att det var trasigt inuti själva huskroppen. Hur ska då grävaren veta att det finns mer skador?

Det ni skulle ha gjort var att filma avloppet och sondera ut var alla trasiga rör låg, för att sedan åtgärda inifrån och ut hela vägen.
nu står ni i dilemmat med ett avlopp som säkert kommer att gå sönder mer och mer för varje åtgärd ni akut fixar..
alternativt kontakta ett företag som sysslar med RELINING av avlopp. Kostar mellan 1000- 2000kr metern exklusive moms, och kräver ingen invändig åtgärd.
Vi visste inte var det var trasigt, tydligen är det både inne och ute de har bytt den delen som är på utsidan. Efter det går röret in under källartrappan och just nu verkar det som de inte bytt hela vägen dit. Det jag saknar var kommunikation eftersom grävaren visste att fler rör var dåliga varför gräver man då igen gropen utan att snacka med mig först.

Tommor skrev:

Vi har filmat så sent som i maj i år och då såg de inget alls. Vad är Relining kan du förklara det bättre kan man då slippa bila upp golvet i källaren och riva källartrappen??

Gruffan skrev:
Vi visste inte var det var trasigt, tydligen är det både inne och ute de har bytt den delen som är på utsidan. Efter det går röret in under källartrappan och just nu verkar det som de inte bytt hela vägen dit. Det jag saknar var kommunikation eftersom grävaren visste att fler rör var dåliga varför gräver man då igen gropen utan att snacka med mig först.
Okey, om han visste att fler rör var trasiga då är det ju jättedåligt agerat av honom.
Men jag tror tillika att ni fortfarande har missförstått varandra i kommunikationen.
Han var ålagd att byta utanför byggnaden och det har han gjort? Då har han gjort set han skulle och jag misstänker att han såg på det bytta röret att det var risigt och möjligtvis "misstänkte"fler skador. Men han kan ju inte se det som ligger under jord/hus så han kan inte avgöra skcket på dem utan att göra en filmning och sondning eller grävning..

RELINING är när man ger avloppsrören en ny insida av komposit. Det finns olika modeller men den vanligaste är att man blåser in en strumpa som härdar inuti röret. På så vis får man ett nytt rör inuti det gamla som är lite mindre i diameter men jämnare och utan hål. Och med lång livstid igen.
sök på google efter avlopps relining.

Ingen bilning brukar behövas om det finns en renslucka på ledningen.

Tommor skrev:
Okey, om han visste att fler rör var trasiga då är det ju jättedåligt agerat av honom.
Men jag tror tillika att ni fortfarande har missförstått varandra i kommunikationen.
Han var ålagd att byta utanför byggnaden och det har han gjort? Då har han gjort set han skulle och jag misstänker att han såg på det bytta röret att det var risigt och möjligtvis "misstänkte"fler skador. Men han kan ju inte se det som ligger under jord/hus så han kan inte avgöra skcket på dem utan att göra en filmning och sondning eller grävning..
Det är filmat så sent som i maj men då såg man inget fel. Han säger till min sambo att fler rör var trasiga under trappan, om han nu såg det och inte kommer åt att byta för att det måste bilas runt dem så borde han inte grävt igen gropen utan att säga något till oss Vi levde ju i den tron att allt var klart.

Tommor skrev:
RELINING är när man ger avloppsrören en ny insida av komposit. Det finns olika modeller men den vanligaste är att man blåser in en strumpa som härdar inuti röret. På så vis får man ett nytt rör inuti det gamla som är lite mindre i diameter men jämnare och utan hål. Och med lång livstid igen.
sök på google efter avlopps relining.
Tack det skall jag göra.

Tommor skrev:
Och när hantverkare gör jättedåliga saker så kan man ha rätt att reklamera! Jag tror att de resonemang du för i denna tråd inte skulle vara riktigt vad en konsumentrådgivare skulle säga om jag försöker uttrycka mig diplomatiskt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.