Jag bad röris installera varm/kallvattensutkastare från under kökshon. Nu börjar det bli kallt, och frost. Snart väldigt kallt. Om jag inte har möjlighet att stänga av vattnet finns det ju risk att systemet fryser. Ska man inte ha avstängare vid utkastare? Det har jag vid andra utkastaren från tvättstugan.

Är väl en modern utkastare som tömmer sig själv en bra bit in i väggen, eller?

utkastare.jpg

Är det en frostskyddad vattenutkastare så ska det inte behövas, tar du bort slangen tål den frysning.

Om det är vanlig modern utkastare så behövs det inte (jag har ingen i alla fall). Stäng kranen, lossa ev grejor som är anslutna (typ slang), det är viktigt. Då ska vattnet dräneras ur röret så inget kan frysa.

Edit 3a

Ska höra med röris imorgon... :)

Frysa ska de inte göra, men jag har haft problem att det inte går att stänga kranen helt. Vattnet rinner hela tiden. Så ur den aspekten ska du abslut ha en separat avstängning.

Dessutom är det skönt att kunna stänga utkastaren så att ingen "obehörig" kommer åt att vrida på vattnet.

Behövs ingen ventil på insidan på en frostsäker utkastare. Står den och rinner så är krankäglan dålig. Ett vanligt fel många gör är att man vrider åt för hårt. Man tror att den inte är stängd eftersom det fortsätter rinna en stund efteråt. Viktigt är att man kopplar bort slangen innan vintern, som påpekats tidigare.

andersmc skrev:
...
Dessutom är det skönt att kunna stänga utkastaren så att ingen "obehörig" kommer åt att vrida på vattnet.
Bra synpunkt!

Men man är ju lite hjälpt mot "okynnesvridande" genom att ta in den löstagbara nyckeln.

P
Ska vara ventil+backventil+vakuumventil på vattenutkastare bara ringa och be han göra om!!

Pherra skrev:
Ska vara ventil+backventil+vakuumventil på vattenutkastare bara ringa och be han göra om!!
Ska? Backventil och vakuumventil kan jag förstå, vilket sitter standard på de flesta utkastare, men varför SKA det vara ventil? Gärna en källa till det också.

TS kan naturligtvis få hur många ventiler han vill innan utkastaren men att hävda att det SKA vara det är en annan femma, då skulle nog jag hävda att större delen av sveriges utkastare är felmonterade.

Tips: ni pratar om att koppla bort slangen. Det räcker inte. Man måste ta bort gardenakopplingen också för att vattnet helt säkert ska rinna ur kranen

Har inte ventil på någon av mina utkastare och ser inget behov av det heller. Behöver jag serva utkastaren kan jag stänga av längre bak i systemet.

Krilleman
Jag är också lärd i den "gamla" skolan och den säger mycket riktigt: Backventil vakumventil & avstängningsventil (fullflödes) innan VUK. Men text till det kan jag ej länka till.

MathiasS skrev:
Tips: ni pratar om att koppla bort slangen. Det räcker inte. Man måste ta bort gardenakopplingen också för att vattnet helt säkert ska rinna ur kranen
Det där tror jag på när jag ser det. Eller när jag hör om någon som fått sin utkastare sönderfryst.

Varför måste Gardenakopplingen tas bort??

Nyfniken skrev:
Det där tror jag på när jag ser det. Eller när jag hör om någon som fått sin utkastare sönderfryst.
Inte en vanlig Gardena, som bara är ett fäste. Men det finns såna med ventil, som inte släpper fram vatten när slangen är borta. De måste så klart tas bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.