B
Bråkis: Hej! Jag håller precis på att bygga mellanbjälklag. Dimensioneringen kräver c/c 150 för våra golvbalkar, eftersom det är lång spännvidd.. Och här ska vi ha ett badrum med dusch. Är det någon som känner till en golvbrunn som går att montera vid bjälklag med cc - mått 150 mm, dvs så det är 105 mm mellan balkarna? Den skall bara betjäna duschen. Det verkar som purus brunnar är
0 svar · 1,4k läst
M
mogge_73: Stäng av pumpen och öppna kranen i huset. När det slutat rinna tar du tryckluft på ventilen på ditt kärl och fyller till 1,8bar (Får du inte upp trycket är troligen blåsan trasig i kärlet). Stäng kranen och starta pumpen. Har du en ejektorpump (den har tre slangar kopplade på sig) så ska du stänga ledningen mellan pump och tryckkärl innan du gör detta.
5 svar · 2,2k läst
M
mogge_73: Det kan bl.a vara: Gummiblåsan i en Hydropress har gått sönder, alt hydrofor som behöver göras rent. Foderröret i brunnen läcker ner humus ämnen. Någon i din närhet har borrat efter bergvärme alt. Dricksvattenbrunn. Det kan också vara en liten läcka på vattenledningen i marken som då får in jord. Har du läcka alt. Trasigt tryckkärl så märks det på pumpens till och frånslag.
2 svar · 924 läst
Nimajneb
Nimajneb: Jag tror inte Kommunen kan tvinga dig att använda sig av deras vatten, däremot kan avloppet vara en annan fråga. Om du i framtiden vill använda din brunn för tex bevattning så är det helt OK även om du nappat på det kommunala vattnet.
8 svar · 3,5k läst
·
C
ceedjay: Nu har jag mätt vattentrycket och biltemamanometern visade 7 bar. Är detta onormalt högt? Jag ska mäta lite då och då och se om trycket ligger stabilt. Det blir en liten pöl under skvallerröret även fast VVB är avstängd. Detta skulle ju kunna förklaras med att trycket ligger nära 9 bar ibland. Det är inte mycket vatten bara några droppar på några timmar men jag tycker den borde
9 svar · 3,0k läst
·
M
MMR: Skönt med ännu en bekräftelse med tanke på att det ligger 4 säckar grovbetong över det hela nu :)
7 svar · 4,9k läst
·
blackadder
blackadder: Kan vara värt att nämna att det inte är tillåtet med högre temperatur än 60 grader från en blandare, (oavsett vad tillverkaren säger) så det kan vara ide' att fråga rörisen innan han kommer dit om han installerar såna kranar. Eller naturligtvis göra det själv.
3 svar · 3,5k läst
P
Pebitt: Hej! Jag har en "egen" brunn som användes för försörjning av sommarhuset men numera enbart bevattning. Den har inte använts på 5-10 år men nu har jag satt in en ny jetpump o nya kopplingar, men den ger bara 12-15 liter/ minut. Jag har kollat o testat allt runt pumpen, och allt är nytt så jag utgår från att allt är ok. Pumpen står inomhus i ett förråd o är ansluten via en 40 mm
0 svar · 1,6k läst
·
M
mogge_73: Kostar inte många kronor mer att rena hela huset så det skulle jag satsa på. Dessutom är dom små inte gjorda för stora flöden och då blir det bara en osäkerhetsfaktor i slutändan ändå.
9 svar · 35,6k läst
H
henlin431: Jo, de där blå plasttunnorna har jag funderat på. I vissa annonser står det att de är livsmedelsgodkända. Om man nu kan lita på den (de kanske är märkta någonstans). I övrigt har jag 5-6 st 20-25 liters med tappkranar men det blir mycket jobb att fördela 100 liter vatten till de alla och det sämsta med de där dunkarna från Biltema och liknande är att allt vatten inte rinner ut
3 svar · 13,7k läst
P
putte_o: Faktum är att det satt en gammal blandare i källare som antagligen inte använts sen 80-talet. Jag kopplade bort hela kretsen till blandaren vilket verkar har gjort susen, inga tryckstötar någonstans. Tack för det snabba och bra svaret!
2 svar · 13,5k läst
·
I
injonil: Det här blev komplicerat! Men jag gör som ni säger och kör på brunnar med sidoutlopp eftersom det verkar gå att lösa rördragningen. Får väl köpa ett gäng av varje typ av koppling och utnyttja öppet köp för att lämna tillbaka det som blir över... :)
11 svar · 4,9k läst
·
joflopp
joflopp: Slängde den gamla packningen som var gjord i något hårdare material och satte in två packningar i gummi. Nu går det att tvätta igen. Tack för tipsen. :)
5 svar · 4,1k läst
É
ÉlPon: Leijonpumpen ser rätt lik ut tycker jag, kan detta vara samma modell som Örjan? T.ex. Kronan och Gårdspump nr. 12 verkar ju vara lika också även om jag inte fått det bekräftat. Var en som frågade det här på byggahus i en annan tråd jag hittade men han fick aldrig något svar..
1 svar · 4,6k läst
C
corre: Jag har samma kapare, fast under biltemaflagg. Avgradaren är rätt kass. Köpte istället en http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Gradverktyg-86046/ Den följer med som avgradare normalt sett. Gör jag många rör samma gång så är det min GSR 10.8 som får slita med en stor försänkare. När jag bygge värmesystem med elförzinkade rör så var den lösningen
20 svar · 15,2k läst
·
M
mogge_73: Troligen har du en ventil som har fastnat och inte stänger, blir så efter ett tag. Det är viktigt att man håller dom där grejorna rena. Idag finns det filter som renar vattnet innan det kommer till dom rörliga delarna i automatiken. Jag tror att det är vattenteknik som har empress filter. Det är nog till att investera i en ny automatik, så är du lite händig och klåfingrig så skulla
4 svar · 6,7k läst
·
M
-MH-: Nog tycker jag det LIKNAR en vanlig klämring allt. Gängan/muttern är såklart annorlunda, men eftersom det är 15 mm koppar, så tänkte jag klämring som klämring... Skickar frugan till Hornbach imorgon. ;) Har inte kontakt med någon bra lokal röris, tyvärr.
5 svar · 3,5k läst
·
A
Andreasfridh: Har en bakgrund inom elektro och automation så den lösningen har fallit mig i tanken tidigare. :) Tänkte om det finns färdiga pumpautomater eller motsvarande som löser detta utan en massa "extra" jobb. Har fullt upp med renoveringen som det är, mestadels all styrelektronik som ska in "smart". Brunnen står ca. 40 meter från huset. Vattenytan är gissningsvis 3-4 meter under blandarna på
2 svar · 1,1k läst
Krilleman
Krilleman: Fuska inte med proppen på avloppet! Använd smartline! Den bygger inte heller mycket i höjd då tätningen är invändigt! Finns inte direkt på många ställen, men kan tas hem av alla rörisar. Någon skrev här förra veckan (tror jag det var) om att dessa fanns på hylla hos COOP bygg. http://www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=825 [bild]
3 svar · 1,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Om jag förstår rätt blir det följande: Tomt mindre än 2000m3 enfamiljshus: 29 900 + 39 100 + (40*tomtarea) Tomt större än 2000m3 :enfamiljshus 29 900 + 39 100 + (29*tomtarea) Tomt mindre än 2000m3 flerfamiljshus: 29 900 + 39 100 + (40*tomtarea) + (15 813*antal lägenheter) Tomt större än 2000m3 :flerfamiljshus 29 900 + 39 100 + (29*tomtarea) + (15 813*antal lägenheter) Om det
11 svar · 3,5k läst
·
2
2433711: Hej Jag tror att motorn har gått sönder på min ejektorpump. en brytare på väggen slår över när jag försöker slå tillbaka den. Jag har tror även att rören 40 och 32 är tomma på vatten. Vad skall jag göra efter att ha byt motor? mvh ts
9 svar · 5,7k läst
·
2
2433711: Hej Jag tror att motorn har gått sönder på ejektorpumpen. en brytare på väggen slår över när jag försöker slå tillbaka den. Jag har tror även att rören 40 och 32 är tomma. på vatten. Vad skall jag göra efter att ha byt motor? mvh ts
0 svar · 1,1k läst
Alfredo
Alfredo: Grattis! Tack för återkopplingen!
14 svar · 21,2k läst
·
GK100
GK100: [citat] Precis, om det är lätt att göra så byt upp dig på sugslangen också till 32mm. Och 50 är alldeles överdrivet och ger ingen nytta med den lilla pumpen och korta sträckorna, nu får du ett jämnt och rimligt dimensionerat system.
8 svar · 2,2k läst
X
xdigger: Tack för alla bra svar! Mvh Kim
12 svar · 1,1k läst
N
Nagnud: Jag hade som ovan nämnts kollat luftningen. När vi flyttade in i vårt hus så rann vattnet knappt undan från diskhon i köket. Plockade bort vattenlåset och satte dit ett nytt + nya rör ner till golvet. Vattnet rann ändå inte undan. Plockade man bort röret och hällde vatten rätt ner i avloppet försvann vattnet direkt. I mitt fall var det ett begynnande stopp som förmodligen
21 svar · 2,2k läst
Nimajneb
Nimajneb: Bor du högt? Hur har grannarna det med trycket?
1 svar · 830 läst
·
D
Dr.L: [citat] gå till en rörläggare, delen finns i hos dom flesta vvs-grossister.
10 svar · 13,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.