Vi köpte vårt hus för ett år sedan och har än så länge haft spolbilen här tre gånger och nu är jag ganska säker på att det är dags för ett fjärde besök på måndag. Det börjar kännas lite väl dyrt och funderar nu på alternativa åtgärder.

Huset är byggt 1992 och har egen djupborrad brunn samt en trekammarbrunn som ligger ca 30 meter från huset. Vid det senaste besöket av spolbilen filmades avloppet och då hittades tre "svackor" i avloppsröret från huset till trekammarbrunnen där lutningen på röret är betydligt mindre vilket resulterar i att det står vatten där som i sin tur leder till att det samlas en massa guck som till slut stoppar upp avloppet. Killen som var här och spolade tyckte att det helt enkelt kunde bero på tjäle som tryckt på rören eller andra helt naturliga orsaker.

Låter detta rimligt och vad kan man tänka sig att det skulle kunna kosta att gräva upp det eländiga avloppet och lägga om det med bättre lutning/något slags stöd eller skydd för att förhindra framtida svackor?

Finns det andra saker som bör undersökas innan vi anlitar någon som gräver upp gräsmattan? Det händer inte helt sällan att det luktar rätt illa i närheten av trekammarbrunnen. Jag läste någonstans att detta kunde vara ett tecken på att något inte är som det ska, t.ex.

Det senaste besöket av spolbilen var för mindre än två månader sedan och då ägnades två timmar åt att spola ur avloppet på alla möjliga vis. Att det nu redan är stopp igen oroar mig något. Det "borde" inte kunna gå från ett helt rensat avlopp till stopp så snabbt om inte något är fel och/eller har blivit sämre sedan vi flyttade in, eller?

För tillfället har jag rätt fullt upp med aktiviteter i livet och är inte alls sugen på att påbörja ett sånt här grävprojekt innan vintern. Ett tilltänkt alternativ är istället att ta hit spolbilen igen och rensa bort det nuvarande stoppet och sedan investera i en vettig högtryckstvätt med tillhörande iller och försöka underhållsspola själv någorlunda regelbundet. Är det ett helpuckat alternativ?

Redigerat:
Om dom har sett svackor som är hyggligt stora och gör att det blir stopp så är nog grävning en vettig rek kan jag tycka. Finns ju inte så många alternativ för att lösa problemet permanent. Egen högtryckstvätt är definitivt ett alternativ om man vill skjuta på grävningen och inte har ont av jobbet det innebär. Vilket inte behöver bli så farligt om man gör det tillräckligt ofta.

En högtryckstvätt kostar väl mindre än ett besök av en spolbil?

Hej!
Vi har bytt i princip alla avloppsrör inne i huset och samtidigt kollade vi statusen på röret i backen ut till trekammarbrunnen!
Vi har också en liten svacka som förmodligen beror på rötter, väldigt mycket Syrén, pil och björk på gården, som tydligen är det värsta man kan ha!

Igår var första gången vi fick stopp, jag har en lång metallfjäder som jag går in med i brunnen och trycket upp den till huset, man får jobba lite men tillslut så släppte det!

Jag fick tips av en jag känner som har jobbat med sånt här att verkligen anlita någon som kan gräva avlopp när man väl ska gräva!
Att anlita en granne med grävare som inte har nån riktig erfarenhet blir bara dyrare i längden då nån med erfarenhet vet hur man gör med underarbetet och så vidare.

Jag hade tänkt att vänta till våren, lycka till!

andersmc skrev:
En högtryckstvätt kostar väl mindre än ett besök av en spolbil?
Nja, vår lokale spolare tar ca 2000kr för ett besök och sedan ROT-avdrag på det.

Tre funderingar:

1)
Varför ligger trekammarbrunnen så långt bort?
När det är dags att börja kräva kanske ni skall överväga att flytta den närmare huset.
Det är nog lättare att ordna fallet då.
Det börjar väl ändå bli dags att gräva om infiltrationen efter 21 år?

2)
Det skall inte lukta från trekammarbrunnen, och inte från infiltrationen heller.
Är brunnens lock inte tätt? Kan det vara fel på ventilationen?
Ventilationen skall gå från den bortre ändan på infiltrationen via trekammarbrunnen till huset och upp över hustaket.
Om det är "vattenlås" på avloppsledningen så funkar naturligtvis inte ventilationen.
Men du fungerar nog inte den biologiska nedbrytningen i infiltrationen heller som den skall. bakterierna behöver syre.

3)
Snålspolning. Öka på spolningen så förs fekalierna undan bättre.
En kubikmeter vatten kostar väl inte mer än fem kronor.
Så snåla inte på vattnet!

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Tre funderingar:

1)
Varför ligger trekammarbrunnen så långt bort?
När det är dags att börja kräva kanske ni skall överväga att flytta den närmare huset.
Det är nog lättare att ordna fallet då.
Det börjar väl ändå bli dags att gräva om infiltrationen efter 21 år?

2)
Det skall inte lukta från trekammarbrunnen, och inte från infiltrationen heller.
Är brunnens lock inte tätt? Kan det vara fel på ventilationen?
Ventilationen skall gå från den bortre ändan på infiltrationen via trekammarbrunnen till huset och upp över hustaket.
Om det är "vattenlås" på avloppsledningen så funkar naturligtvis inte ventilationen.
Men du fungerar nog inte den biologiska nedbrytningen i infiltrationen heller som den skall. bakterierna behöver syre.

3)
Mycket bra frågor och som total novis är mitt svar på de flesta av dem: jag vet inte. Inte de bästa förutsättningarna som nybliven husägare kanske, men jag får väl lära mig av kostsamma lektioner på vägen.

För att kort försöka beskriva hur vårt system ser ut då. Ca 30 meter från huset ligger trekammarbrunnen, som är ganska stor och gjord av betong. Det kan nog vara så att locket inte är helt tätt. Från den brunnen går det en ledning till en mindre betongbrunn och dit går det vatten, tror jag. Från den mindre betongbrunnen har jag för mig att det går ytterligare en ledning till en till mindre betongsak som ligger vid tomtgränsen. Låter det alls vettigt?

Spontant känns det som att jag kanske borde kontakta någon som arbetar med avlopp och se till att denne kommer ut och ser över våra system och lämnar synpunkter på eventuella åtgärder utifrån det. Låter också som att det kan bli betydligt mer omfattande och kostsamt än jag hade hoppats och då verkar mina alternativa planer med högtryckstvätt och egen regelbunden rengöring mer relevant tills vi blir redo att påbörja ett eventuellt byta-avlopp-projekt.

När det gäller spolning så vet jag inte riktigt hur man bär sig åt för att öka på spolningen. Vi har som sagt egen brunn, så att slösa vatten är inget större bekymmer, men jag vet inte hur det går till. Vi har rent allmänt ganska dåligt tryck i våra vattenledningar, både in och ut.

Vid det "sista" avloppet i huset, som ligger i tvättstugan och också är där vi oftast har upptäckt stoppen i avloppet, så finns någon slags vakumventil eller hur man nu ska beskriva det. När det har blivit stopp och det står vatten i tvättstugan så har jag öppnat den ventilen och då sugs vattnet ut ur vattenlåset och åker iväg med en väldig skjuts. Så skulle jag ju gärna se att det fungerade alltid när man spolade. Är detta något som jag skulle kunna göra i underhållssyfte, att lite då och då gå och öppna den ventilen för att få iväg det som ligger och skräpar i ledningarna, eller förstör det något? Borde det finnas fler sådana ventiler i huset som jag kan mixtra med för att få bättre fart?

KnockOnWood skrev:
3)
Nu får du lugna ner dig, jag betalar faktiskt 11 kr!!! ;)

Eftersom att enskilda avlopp är tillståndspliktiga så kan du åka på saker som du inte räknat med om du börjar mixtra med själva brunnen. Det beror på vad kommunen tycker om saken. Anledningen till lukten vid brunnen skulle jag gissa är pga helt eller delvis blockerad ledning mellan brunn och hus pga svackor. Om du har en fungerande avluftning på huset iafl.
Personligen hade jag investerat 2000 kr i en tvätt och underhållsspolat var 14 dag till att börja med sedan utöka i tid tills man hittar ett intervall som funkar. Jobbet tar ju max en kvart om man inte väntar för länge mellan varven.
Sedan sett på en omgrävning längre fram med ev. ny anläggning osv.

Och uppfostrat alla som använder toan att bara använda den stora spolningen alltid,om du kan välja på din toa vill säga.

Redigerat:
parkway skrev:
Nu får du lugna ner dig, jag betalar faktiskt 11 kr!!! ;)
Minst hälften av dina 11 kronor är avgiften för hantering av avloppsvattnet.

Jag har till exempel kommunalt vatten och enskilt avlopp.
Min avgift är 4,60 kr per kubikmeter.

Och som Leversnitt säger har han eget vatten, dvs kostnaden är snarast försumbar.

Leversnitt (är du invärteskirurg eller charkuterihandlare :) ) läs på på
http://husagare.avloppsguiden.se/

Där finns bra information om hur avlopp fungerar.

Men att ha en vakuum-styrd avloppsventilation är fel när man har infiltration.
Det förhindrar ju ventilationen för att det inte skall lukta inne i huset.
Luften skall gå från infiltrationen och upp över taket, så att det är en ständig ström av luft genom infiltrationens spridarrör. Och då måste det upp över taket så man blir av med lukten.

Trekammarbrunnar är i stort sett standardiserade på 2 kubikmeter.
Därifrån går ett rör till en fördelningsbrunn, där avloppet fördelas på tre eller fler perforerade rör där "vattnet" släpps ut över infiltrationen. I ändan på dessa spridarrör sitter ventilationsrör.
Bild från http://husagare.avloppsguiden.se/wc-och-infiltration.html

Infiltration_000.jpg

Jag kan nämna att när min avloppsanläggning byggdes hösten 2009 kostade den, komplett med allt material, grävning och arbete ca 35.000 kr.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Stort tack för länkarna KnockOnWood. Ska läsa igenom dem och försöka jämföra med hur det ser ut här hemma så blir jag kanske lite klokare.

Leversnittar är vad jag proppar i hundarna ibland, så snarare charkuterihandlare då. :)

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Minst hälften av dina 11 kronor är avgiften för hantering av avloppsvattnet.

Jag har till exempel kommunalt vatten och enskilt avlopp.
Min avgift är 4,60 kr per kubikmeter.
.
Nää har bara kommunalt vatten å eget avlopp så det stämmer dåligt men ändå, oavsett pris så är det billigare med vatten än en spolbil.

parkway skrev:
Nää har bara kommunalt vatten å eget avlopp så det stämmer dåligt men ändå, oavsett pris så är det billigare med vatten än en spolbil.
Då bor du väl helt enkelt i en dyr kommun :(
Kanske dags att flytta ;)

Så här ser det ut i min (kolumnerna är exklusive resp. inklusive moms):
Vattentaxa.jpg

Redigerat:
Ha! Dyr e bara förnamnet, helt värdelös men huset står där det står så ... Med detta är totalt offtopic så vi avslutar här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.