D
Dr.L: [citat] gå till en rörläggare, delen finns i hos dom flesta vvs-grossister.
10 svar · 13,8k läst
·
D
dymbollen: Jag har en hydrooress.
4 svar · 1,1k läst
D
C
corre: Hårdlösning är bäst till förbrukningsvatten, men kräver gassvets. Om du har en inspektionslucka så kan du använda klämring. Mjuklod används väl mest på värmeledningar eftersom det är enklare att montera och kan göras med eldrivna lödverktyg.
9 svar · 9,2k läst
E
Edvuld: Hej! Jag har nyligen köpt en bostadsrätt som är stamrenoverad för ett par år sedan. Tidigare ägaren tog ner en gammal garderobsvägg för att sätta in en ny (som inte har skett ännu, utan det ska jag göra). I taket ovanför garderoberna låg de nya slangarna för vattentillförsel (antar att det är någon slags PEX-slangar eller vad de kallas). Dessa fick inte hänga löst enligt någon
0 svar · 982 läst
M
mehe: Vi checkade ut i morse så tyvärr blir det inga fler bilder... men jag minns det att slangarna var långa.
19 svar · 3,6k läst
·
C
corre: Du behöver något som binder luft och kan isolera bort kylan från luften runtomkring, eller iaf utjämna skillnanden. armaflex brukar man nyttja, men det fungerar säkert med det mesta du kan limma lufttätt mot tanken.
4 svar · 3,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det är nog ingen fara så länge man inte bockar fram och tillbaka. Då kan det ju börja spricka. Och är bara flödet tillräckligt så... Och det är ju prisol, så om det skulle uppstå en läcka bör ju det synas där plasthöljet slutar.
3 svar · 2,6k läst
·
M
mogge_73: Javisst! Dom kan även hjälpa dig med ackrediterad analys.
18 svar · 12,3k läst
·
pelpet
pelpet: Jag hade helt klart övervägt att köpa en ny brunn. Du får ett komplett paket för 14000:-. Den stora kostnaden i en avloppsinstallation borde vara grävandet, och som Mtech säger så vore det ju trist om du skulle behöva ersätta brunnen inom 5-10 år och därmed ta grävkostnaden en gång till. Jag skulle också tro att du tappar med än 14000:- i försäljningspris på huset om du skulle
7 svar · 3,4k läst
G
Glada torparen: Ja, visst kan det vara en rörspetsbrunn. Jag får gräva ut lite mer och se om jag kommer till någon form av foderrör eller om det bara är ett spett. Tack för tipsen.
7 svar · 5,8k läst
·
C
corre: yes, R32 som den officiella dimensionen idag, är samma som 1,1/4" http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
7 svar · 2,2k läst
C
corre: Det kan sitta en så kallad brandpostventil i marken, den är dränerande vid stängt läge. Den bör sitta 1-1.5m ned i marken för att vara frostfritt. Man brukar förlägga den i makadam eller sand, så att vattnet från dräneringen kan rinna ut. Slangen mellan ventilen och din fastighet, är den på mark eller nedgrävd? Hur tror du att det läcker? Syns det fukt och vattensammlingar på
1 svar · 2,5k läst
B
Baloba: Så himla grymma tips! krilleman_215 - Tack att du tog dig tid med bilder till din förklaring. Det gör att en sån som jag (aldrig tittat på ett rör förut) känner att jag kan fixa det här själv nu. Idag tog jag dock ledigt från köket och byggde trallgolv till balkongen. Gäller ju att njuta av solen :)
12 svar · 9,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: 1 liter är normalt om du har hög varmvattenförbrukning över hela dygnet! Däremot är det ej normalt att det droppar om den bara är "igång" så att säga.
10 svar · 17,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Läcker det där så kan det vara lite bråttom. Du har en gängad galv-böj sen gammalt. Det behöver inte vara så att materialet i sig börjar ge sig, men det kan det. Och det är oftast vid böjar och gängor som det ger sig först. För en linad skarv håller tätt en oändlighet. Byt ut installationen till en vattenmätarkonsoll!
6 svar · 3,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: På en vanlig byggbods-installation lägger man oftast bara 110-röret rakt ner i brunnslocket på spillvattnet. Och dessa kan stå flera år ibland. Lösningen kanske inte är optimal, men det fungerar. Forshedas genomföringstätning borde lösa ditt problem. Billig är den också! http://www.dinvvsbutik.se/forshedagenomftatn110138-p-56500.html Användningsområde: Flexibel anslutning av alla
1 svar · 1,1k läst
Krilleman
Krilleman: Kika lite på monteringsanvisningen hur LK säger att du ska installera dina rör! Mycket matnyttigt om du inte redan läst. http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Dokumentation/LK-Universal/Monteringsanvisningar/ Jag skulle tolka det som att hållfasthetsmässigt är detta OK, men det är min lekmanna-syn på det. Jag är ingen ingenjör!
11 svar · 23,8k läst
·
M
mulpac: [citat] Kom ihåg att släppa ut vatten när ni pumpar så ni verkligen får i tillräckligt mycket luft. Som det är nu är nog hydroforen i princip full med vatten, medan det egentligen ska vara rätt mycket luft i den. Stäng pumpen och släpp ut vatten (helst i närheten av hydroforen, t.ex. med ventilen i botten om den funkar). Pumpa med kompressorn så trycket håller sig runt 1-1,5 bar och
6 svar · 22,7k läst
·
L
Lindian: Hej! Jag har en grävd brunn med cementringar. Pumpen sitter i brunnen och i huset har jag en tank och humusfilter. Anläggningen förser 2 hushåll med vatten. När jag idag står och duschar på andra våningen, och det nedre huset spolar så är trycket så dåligt att duschen lägger av. Har varit nere i Brunnen och kikat och märkte då att på ytan har jag som en "kaka" med växter.
0 svar · 1,7k läst
M
mogge_73: Hej Peter, nej det finns inget järnfilter som inte kräver avlopp. Vill du ha din hydrofor kvar så måste du jobba med oxideringsteknik. Det vill säga att du syresätter vattnet. Man kan även rena järnet med hjälp av joniseringsteknik. Då backspolas filtret med salt och kräver hydropress. Posta gärna analysen här så kan man lämna ett mer utförlig svar.
1 svar · 1,9k läst
E
erikje: [citat] Jo det är bara ett rör för regnvatten som ska skarvas. Nippeln blir helt perfekt om jag lyckas få tag i den.
6 svar · 1,3k läst
M
mogge_73: Ja då många kommuner använder ytvatten från ex. Sjöar och åar så måste pH-värdet justeras för att inte äta upp betongrör och dyl. Man vill gärna ligga på runt 0,1 mg/liter järn också för att få en belläggning i ledningsnätet som då får en längre livslängd. Det är dock står skillnad på ett kommunalt ledningsnät och på dom 15mm rören i ett hushåll.
13 svar · 7,5k läst
·
M
mogge_73: Du ska ha 1 mikron inte fem. Finns dom som är lite längre så du får större spridning på vattnet och även bättre livslängd på filtren.
21 svar · 25,8k läst
oobum
oobum: Du får hoppas på ett ordentligt skyfall :)
9 svar · 28,2k läst
N
Nakamura: Stort tack! Det visade sig dock vara problem med vattennivån och underdimisionerad pump.
2 svar · 8,7k läst
L
lordi: Är blandaren från 92, så skulle jag tveka att reparera den. Ok, om du gör jobbet själv, så kostar det väl en 500:ing i delar. Men ska du anlita någon så är det inte lönsamt. Jag skulle bytt till en ny.
4 svar · 2,0k läst
pelpet
pelpet: Corres lösning var nog smartast, då får man skarven utanför väggen.
5 svar · 2,7k läst
·
M
-MH-: Ja, då får det väl bli så då! :)
4 svar · 1,0k läst
C
corre: Vet ej, har bara kpt M-Press där. Troligen LK iom allt annat LK
10 svar · 4,1k läst
C
corre: Är det inte lättare att tvätta bunnen med högtrycken och sen putsa om skarvarna med cementmix? Ev gräva ut första 1m runt brunnen, lägga något ickedränernade mtrl (lera?) skära två halvcirklar ut en platon och sen gjuta en klack som tätar platon mellan ringen och brunnen, så att ytvatten inte träcker ned.
1 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.