2 228 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
kan man ha en "avloppspump" som råvattenpump?
Hej!
Vi har ett färskvattensystem där vi pumpar in vatten från en sjö, filterar och lagrar i en vattenreservoar. Tyvärr är det litet slammigt sjövatten, så råvattenpumpen (sugande pump på land) funkar kasst, slammar igen m.m. trots div finesser. Funderar på att sätta ner en sådan där dränkbar avloppspump (typ med nivåvippa etc) i sjön, för att kunna trycka upp vatten till filtertankarna (lyfthöjd sjö - tank ca 2 m). Någon som känner till omständigheter som gör att det är en dålig idé?
Vi har ett färskvattensystem där vi pumpar in vatten från en sjö, filterar och lagrar i en vattenreservoar. Tyvärr är det litet slammigt sjövatten, så råvattenpumpen (sugande pump på land) funkar kasst, slammar igen m.m. trots div finesser. Funderar på att sätta ner en sådan där dränkbar avloppspump (typ med nivåvippa etc) i sjön, för att kunna trycka upp vatten till filtertankarna (lyfthöjd sjö - tank ca 2 m). Någon som känner till omständigheter som gör att det är en dålig idé?
Du nämner 2m i lyfthöjd, men hur långt är det i sidled?
Jag är lite tveksam till detta förfarande då avloppspumpen bara är dimensionerad för att lyfta rakt upp för att sedan låta vattnet + tillsatser falla med självfall.
Jag är lite tveksam till detta förfarande då avloppspumpen bara är dimensionerad för att lyfta rakt upp för att sedan låta vattnet + tillsatser falla med självfall.
Redigerat:
Hur långt har du mellan reservoaren och sjön ?
Upp är inga problem finns dom som klarar 5-7meter.
Du kanske kan bygga ett rörsystem med fall ner till reservoaren om det är en lång sträcka det ska rinna.
Upp är inga problem finns dom som klarar 5-7meter.
Du kanske kan bygga ett rörsystem med fall ner till reservoaren om det är en lång sträcka det ska rinna.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det finns kanske en sak man kan prova innan man gräver en brunn och det är att förlänga sug ledningen så den går en bit ut i sjön.
Då får man gräva ner den eller på något annat sätt se till att fiskare inte får upp den.
Är där gott om sten gan man begrava den med sten.
Längst ut på ledningen vinklar man upp den så den suger vatten iaf 50 cm från botten.
Den yttersta biten förankrar man nog enklast med sten så den blir där den ska.
Vet inte om det funkar där den är men en tanka som slog mig bara.
Då får man gräva ner den eller på något annat sätt se till att fiskare inte får upp den.
Är där gott om sten gan man begrava den med sten.
Längst ut på ledningen vinklar man upp den så den suger vatten iaf 50 cm från botten.
Den yttersta biten förankrar man nog enklast med sten så den blir där den ska.
Vet inte om det funkar där den är men en tanka som slog mig bara.
Klicka här för att svara