Hej,
Jag är helt okunnig när det gäller detta. Därför hoppas jag på svar här..
Jag ska plocka ner ett gammalt kök med diskbänk, blandarbatteri etc.
Då behöver jag självklart skruva av vattnet då allt ska kopplas av och stå två-tre veckor innan det nya köket sätts upp.
Kan jag stänga av vattnet själv under diskbänken?
http://imgur.com/a/OxRWc#9vUh5Za
Beklagar översiktsbilden. Den blev ganska suddig..
Jag är helt okunnig när det gäller detta. Därför hoppas jag på svar här..
Jag ska plocka ner ett gammalt kök med diskbänk, blandarbatteri etc.
Då behöver jag självklart skruva av vattnet då allt ska kopplas av och stå två-tre veckor innan det nya köket sätts upp.
Kan jag stänga av vattnet själv under diskbänken?
http://imgur.com/a/OxRWc#9vUh5Za
Beklagar översiktsbilden. Den blev ganska suddig..
Ja, jag ser två ballofixer på bilden, en på det övre röret på bild nr 1 samt en på bild nr 2. Kopplingen på bild nr 3 är enbart en skarv/övergång.
Men hjälp av en skruvmejsel alternativt insektsnyckel så skall du kunna rotera den lilla skruven 90 grader och således bryta vattnet.
OBS! Det är ingen garanti att gamla kopplingar håller tätt så jag skulle rekommendera att du skaffar lock eller proppar till dina ballofixer om det skall stå trycksatt i 2-3 veckor.
Så en sådan helt enkelt:
med en plugg monterad:
Men hjälp av en skruvmejsel alternativt insektsnyckel så skall du kunna rotera den lilla skruven 90 grader och således bryta vattnet.
OBS! Det är ingen garanti att gamla kopplingar håller tätt så jag skulle rekommendera att du skaffar lock eller proppar till dina ballofixer om det skall stå trycksatt i 2-3 veckor.
Så en sådan helt enkelt:
med en plugg monterad:
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 031 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 031 inlägg
Bilden är som sagt lite suddig men nog ser det ut som en minikulventil på det övre röret, precis när det kommit ut ur väggen och svängt, dvs. typ en sån här:
använd skruvmejsel och vrid i spåret om du inte har tillgång till vredet som kan ha suttit där tidigare (vreden går ofta att ta bort så det är inte något som är trasigt för att de inte sitter där)
På det undre röret ser jag inte motsvarande, men det kanske gömmer sig där bakom, finns det en likadan där?
Innan man börjar tycker jag ändå man ska ta reda på var nästa avstängning innan sitter (kanske huvudkranen för huset), så man är förberedd om något går åt skogen.
Hus eller lägenhet? om det är lägenhet är det inte omöjligt att nästa avstängning tidigare inte bara går till din lgh utan rör en hel stam, så den kan du inte vrida av hur som helst (tja förutom i nödläge då). Allt du hittar i diskbänksskåpet ska höra till dig dock, så det kan du vrida på som du vill...
EDIT: Slackers inlägg kom medan jag skrev, och dessutom fanns det ju fler bilder, det missade jag, då har du två avstängningar alltså...
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
använd skruvmejsel och vrid i spåret om du inte har tillgång till vredet som kan ha suttit där tidigare (vreden går ofta att ta bort så det är inte något som är trasigt för att de inte sitter där)
På det undre röret ser jag inte motsvarande, men det kanske gömmer sig där bakom, finns det en likadan där?
Innan man börjar tycker jag ändå man ska ta reda på var nästa avstängning innan sitter (kanske huvudkranen för huset), så man är förberedd om något går åt skogen.
Hus eller lägenhet? om det är lägenhet är det inte omöjligt att nästa avstängning tidigare inte bara går till din lgh utan rör en hel stam, så den kan du inte vrida av hur som helst (tja förutom i nödläge då). Allt du hittar i diskbänksskåpet ska höra till dig dock, så det kan du vrida på som du vill...
EDIT: Slackers inlägg kom medan jag skrev, och dessutom fanns det ju fler bilder, det missade jag, då har du två avstängningar alltså...
/U
Vänligen bortse från min sista bild i mitt första inlägg - Ett sådant lock med gummipackningen är olämpligt när man inte vet om ballofixen har slätända eller inte.slacker skrev:Ja, jag ser två ballofixer på bilden, en på det övre röret på bild nr 1 samt en på bild nr 2. Kopplingen på bild nr 3 är enbart en skarv/övergång.
Så en sådan helt enkelt:
[bild] med en plugg monterad: [bild]
Om det till synes bryter vattnet skulle jag ändå råda dig till att skaffa proppar till dina ballofixer. Själv lämnar jag aldrig opluggade rör när jag leker rörmokare!Halse skrev:
Jag har även själv råkat ut för att det börjat läcka vid lilla skruven när jag stängt ballofixer här hemma.
Så det skadar definitivt inte att ta reda på vart du kan bryta vattnet på en huvudkran.
Om man ändå passar på att bygga ett nytt kök så skulle det inte skada att även byta kulventilerna till helt nya - Så man minimerar risken för läckage i framtiden.
Klicka här för att svara