2 824 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Blir detta tokigt? ( avstängd vvb )
Tyvärr så blev det där lika dåligt som innan..
Legionellabakterierna stoppas inte av avstängningsventiler utan de kan vandra förbi...
enda sättet att vara helt säker är att tappa ur beredaren.. Och koppla ur dina blindledningar i plattan!
Dock ska man inte överdriva detta med legionella, det är en väldigt vanlig förekommande bakterie som finns i flera hundra olika varianter. Det värsta är dödliga för dem med nedsatt immunförsvar. Medans en frisk person kan bli lite förkyld.
Legionellan lever vi med och kommer att göra så länge vi använder oss av brandpostledningar,vattenutkastare, dåligt isolerade rör m.m, legionella bildas på några timmar om vattnet håller rätt temp och är stillastående. Så förmodligen är ni i Er familj inte påverkade av bakterien för som du beskriver det finns det en ordentlig grogrund i ert hus..
så jag skulle vara fullständigt lugn om jag satt i dina skor..
Legionellabakterierna stoppas inte av avstängningsventiler utan de kan vandra förbi...
enda sättet att vara helt säker är att tappa ur beredaren.. Och koppla ur dina blindledningar i plattan!
Dock ska man inte överdriva detta med legionella, det är en väldigt vanlig förekommande bakterie som finns i flera hundra olika varianter. Det värsta är dödliga för dem med nedsatt immunförsvar. Medans en frisk person kan bli lite förkyld.
Legionellan lever vi med och kommer att göra så länge vi använder oss av brandpostledningar,vattenutkastare, dåligt isolerade rör m.m, legionella bildas på några timmar om vattnet håller rätt temp och är stillastående. Så förmodligen är ni i Er familj inte påverkade av bakterien för som du beskriver det finns det en ordentlig grogrund i ert hus..
så jag skulle vara fullständigt lugn om jag satt i dina skor..
Dum frågaTommor skrev:Tyvärr så blev det där lika dåligt som innan..
Legionellabakterierna stoppas inte av avstängningsventiler utan de kan vandra förbi...
enda sättet att vara helt säker är att tappa ur beredaren.. Och koppla ur dina blindledningar i plattan!
Dock ska man inte överdriva detta med legionella, det är en väldigt vanlig förekommande bakterie som finns i flera hundra olika varianter. Det värsta är dödliga för dem med nedsatt immunförsvar. Medans en frisk person kan bli lite förkyld.
Legionellan lever vi med och kommer att göra så länge vi använder oss av brandpostledningar,vattenutkastare, dåligt isolerade rör m.m, legionella bildas på några timmar om vattnet håller rätt temp och är stillastående. Så förmodligen är ni i Er familj inte påverkade av bakterien för som du beskriver det finns det en ordentlig grogrund i ert hus..
så jag skulle vara fullständigt lugn om jag satt i dina skor..
Kan man tappa ur beredaren via ventilerna på högra inkommande ventil eller vad den heter?
På det högra röret verkar du ha en avtappningsventil och om du öppnar den och lossar en koppling på det andra röret så de kommer åt att suga luft så funkar det.D09 skrev:
annars är det bara lossa övre muttern på de två nya ventilerna och släppa ut vattnet den vägen.
För det töms alltid bäst på varmvattensidan.Sen sliter du bara ut rören från ventilerna och låter bli att öppna ventilerna innan du ska använda beredaren igen..proppning kan ju vara bra ochså som hängslen och livrem för vattenskada
Klicka här för att svara
