Hej,

Skulle fixa lite med VVS-grejer i huset så jag stängde av huvudvattenkranen (har två kranar, en på varje sida om vattenmätaren, jag stängde av den efter min mätare) till huset - den var trög som attan med det gick till slut med handkraft.

Efter utförda arbeten (och en natt emellan) skulle jag precis sätta på vattnet igen. Nu var kranen HELT OMÖJLIG att rubba. Men en liten gummihammare knackade jag försiktigt på den så den "lossnade". Nu är den jättelätt att vrida på - men inget vatten kommer. Jag har "monterat ner" kranen så gått det går och med polygrip istället vridit på själva innersta potentiometern (som även det går väldigt lätt) utan resultat.

Känns som att hela denna ventilen/kranen är sönder? Känns olustigt att börja pilla/byta själv då kanske vatten börjar läcka utan möjlighet att stänga av.

Vad göra?! Inget vatten känns inte bra... alls... Blir att åka till badhuset nu för att tvaga barnen
:) Bor i Bollebygd och hittar inte någon VVS jour när jag söker på nätet så vet inte vart man kan höra av sig heller...

Troligtvis har käglan släppt inuti och fastnat i stängt läge. Händer ibland på gamla ventiler. Byt ut den till en ny kulventil. Det bästa är att byta båda ventilerna på en gång, men då får du be kommunen att stänga av ute i gatan först.
Det finns vattenmätarkonsoler som levereras med två nya ventiler.

För att förtydliga. Ska du bara byta den ena ventilen, så gäller det att ventilen innan mätaren fungerar och håller tätt.

lordi skrev:
För att förtydliga. Ska du bara byta den ena ventilen, så gäller det att ventilen innan mätaren fungerar och håller tätt.
Det blir ju helt omöjligt att kontrollera det?

Edit: Nu ska jag gå och motionera mina två kranar.

Tack för svaren!

Gick ner för att "provkänna" lite på ventilen/kranen innan vattenmätaren... den är också grymt trög, för att inte säga fullständigt trög. Men teoretiskt sätt OM jag lyckas stänga av den, kanske direkt med en polygrip utan att knacka på den, så kanske man själv kan byta den högra ventilen (som garanterat är trasig som du säger).

Hittade den här på nätet: http://verktygsboden.se/kranar-ventiler/kulventil-klaemring-spak

Gissar att det är en sådan jag kan ersätta den med? Förutsatt att jag hittar rät storlekar osv. Är detta något ni själva hade gett er på en söndag eller bör man vänta tills imorgon och ta in proffs?

Operationen i sig är ju väldigt simpel. Du behöver bara få tag i grejerna. Kulventilen du länkar till har klämringskopplingar. Skulle gissa att du har vanliga rörgängor istället hos dig. Då behöver du täta dem, lin och locher pasta är en klassisk och bra metod. Googla hur du gör detta samt var noga med att mäta gängstorlekarna med skjutmått innan du åker och handlar.

Fast jag skulle nog kolla om du kan stänga av ingående vatten ute i gatan. Som andra har varit inne på kan det bli jobbigt om första ventilen inte funkar... Om du kan stänga av helt är det ju helt lugnt att byta båda ventilerna.

Pelle Andel skrev:
Är detta något ni själva hade gett er på en söndag eller bör man vänta tills imorgon och ta in proffs?
Du har nästan svarat på det själv va? :-)

Jag skulle sett till så inkommande vatten varit avstängt, och bytt båda. Till exempel, vad gör du om första avstängningen inte sluter tätt, och du börjar skruva bort den andra? Eller att den första också fastnar i stängt läge när du bytt den andra?

[edit] men själva bytet hade jag inte tvekat på att göra själv

Stäng den första kranen, sen kan du släppa på muttern som håller vattenmätaren för att kontrollera huruvida den håller tätt. Sen är det bara byta ventilen som fastnat.
Självklart står du ju då med risken att även den första ventilen fastnar.
Men en söndag skulle iaf jag chansa å prova innan jag ringde rörjour...

Du testar om den första håller tätt, precis som Adolf skriver. Men om den är så trög som du beskriver, så skulle jag vara försiktig. Det är inte kul om den skulle ryka sönder med ev vattenläcka.
I de flesta kommuner får man inte stänga servisventilen i gatan själv, för går den sönder blir man ersättningsskyldig.
Dock stänger kommunen den utan extra kostnad.

Pelle Andel skrev:
Är detta något ni själva hade gett er på en söndag eller bör man vänta tills imorgon och ta in proffs?
Jag skulle aldrig göra en sån manöver en söndag när rörmokarna är lediga och kommunen har stängt. Tänk dig själv mardrömmen att det börjar spruta vatten när du gängat av lite och du inte får tillbaka muttern samtidigt som du inser att båda kranarna är trasiga...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.