4 120 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Frågor inför husköp
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det går inte att svara på utan att veta mer om huset.
Vid färsäljning av en- och tvåfamiljsfastighet är säljaren skyldig att upprätta en s.k. energideklaration.
Där kan man få ett hum om energiförbrukningen och få förslag på energibesparande åtgärder.
Det är ingen raketforskning. Det brukar stå att man bör tilläggsisolera vindsbjälklaget, sätta tätningslister i förnstren och installera en luftvärmepump.
Vet du vad energiförbrukningen var i huset?
Vad var boytan?
Eftersom du inte kommer att köpa huset kan du väl lägga upp en länk till annonsen.
Då kan du nog få mer välgrundade synpunkter.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Bortsett från att tilläggsiolera vinden som ofta betalar sig väldigt snabbt så är den generella rekommendationen att man gör tilläggsisolering kombinerat med annat arbete. Dvs, om man ändå måste dränera om så passar man på att isolera. Om man måste byta panelbrädor så passar man på att tilläggsisolera. Om man ändå måste byta fönster så byter man till energieffektiva osv.
Det här har sin grund i att åtgärden är så kostsam att återbetalningstiden (oftast) blir för lång om man inte kan slå två flugor i en smäll. Att byta fönster för att spara energi lönar sig te.x. troligen knappt inom fönstrens livslängd.
Det här har sin grund i att åtgärden är så kostsam att återbetalningstiden (oftast) blir för lång om man inte kan slå två flugor i en smäll. Att byta fönster för att spara energi lönar sig te.x. troligen knappt inom fönstrens livslängd.
Medlem
· Skåne län
· 12 inlägg
Luftvärmepump finns redan, vattenuppvärmning får man genom pellets eller vedeldning.
Energideklaration har jag inte sett någon, oklart om en sådan är upprättad.
Okej, så då är det alltså som jag misstänkte, att man inte vidtar en massa åtgärder bara för att, om man inte vadar i pengar då förstås.
Den exakta energiförbrukningen har jag inte uppgift om, men det rör sig om 100m i 1 och 1/2 plan.
Enligt uppgift så ska det gå åt ungefär en säck pellets om dagen under vintern, vilket väl kanske kan ge någon sorts indikation.
Tyvärr så tror jag inte att en länk till annonsen är så hjälpsam då den innehåller väldigt lite information och ännu färre bilder, men jag kan ju slänga in den ändå;
http://www.blocket.se/kristianstad/Hus_i_Ovesholm_49382844.htm?ca=23_8&w=1
Energideklaration har jag inte sett någon, oklart om en sådan är upprättad.
Okej, så då är det alltså som jag misstänkte, att man inte vidtar en massa åtgärder bara för att, om man inte vadar i pengar då förstås.
Den exakta energiförbrukningen har jag inte uppgift om, men det rör sig om 100m i 1 och 1/2 plan.
Enligt uppgift så ska det gå åt ungefär en säck pellets om dagen under vintern, vilket väl kanske kan ge någon sorts indikation.
Tyvärr så tror jag inte att en länk till annonsen är så hjälpsam då den innehåller väldigt lite information och ännu färre bilder, men jag kan ju slänga in den ändå;
http://www.blocket.se/kristianstad/Hus_i_Ovesholm_49382844.htm?ca=23_8&w=1
Energideklarationerna är ändå helt värdelösa, de enda som tjänar något på dem är energikonsulterna. Fullkomligt meningslös information om man är det minsta intresserad av hus. Så, nu har jag fått det sagt och det känns lite bättre 
Anyway, du kan ju lätt få reda på energibehovet genom att kolla upp nuvarande elförbrukning och lägga till den där säcken/pellets/vecka (det kan ju vara tilltaget i underkant av säljaren dock). En säck kostar i runda slängar 50 kr.
Huset ser fint ut, tegelfasad är underhållsfri
Anyway, du kan ju lätt få reda på energibehovet genom att kolla upp nuvarande elförbrukning och lägga till den där säcken/pellets/vecka (det kan ju vara tilltaget i underkant av säljaren dock). En säck kostar i runda slängar 50 kr.
Huset ser fint ut, tegelfasad är underhållsfri
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden