Hej tänkte kolla om någon har erfarenhet av detta vatten filter som jag funderar på att köpa det heter = . Royal RFA600 Kombi och kommer ifrån Aqua Gruppen

http://www.aquagruppen.com/jarnfilter.php

Jag har flyttat tråden hit, jag tror det blir fler relevanta svar här.

/moderator

Det finns ett antal trådar med synnerligen missnöjda kunder till aquagruppen, använd sökfunktionen.

Företaget har sedan vid upprepade tillfällen gjort dolda reklaminlägg här på forumet. Inlägg från nöjda "kunder" som visar sig gå att koppla till företaget.

Så jag tycker du skall ta in fler offerter. Det finns seriösa vattenbolag också.

Posta din analys så är det enklare att lämna förslag på hur du bäst renar ett vatten. När du vet vad du behöver är det enklare att hitta filter som passar för ditt hus och dina förutsättningar.
Med vänlig hälsning, Morgan

vatten prov.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser mitt vatten prov ut!
Har ni någe bra förslag så kom gärna med det!
Tack på förhand...

Hur mycket mangan är det?
Finns det någon lukt på vattnet?
(Spola kallvatten i ett glas samtidigt som du luktar)
Smakar vattnet bittert? (Sulfat värdet är högt)
Hur mycket koppar är det i vattnet?

vatten prov 1.PNG

Det finns ingen lukt, men det är fullt av små luftbubblor så som grått men klarnar upp rätt så snart!
Jag tycker det finns en smak av järn i vattnet skulle det kännas lite lukt så tycker jag mig att det luktar som det smakar alltså lite järn! Svårt att förklara! :)

För att ha ett sådant jonbytarfilter är det viktigt att vattnet inte är syresatt (luftbubblor tyder på syresättning)
Jonbytarfilter fungerar även på järnet om du har en borrad brunn med hydropress (gummiblåsa).
Är järnet syresatt bildas det järnoxid och kommer då slamma igen filtret efter ett tag.
Har nyligen haft två kunder med jonbytare från Aquagruppen där bägge filter slammat igen på mindre än två år.
I bägge fallen har kunderna haft hydroforer före och har enligt kunden inte fått någon information om att det är olämpligt.
I det ena fallet hade kunden blivit lovad att få lämna tillbaka filtret, men när han förra veckan ringde för att göra det påstod dom att dom inte lovat något dyl. Trots att kunden har det skriftligt i mejl.
Dock inget fel på filtret som sådant men då dom flesta vattenreningsföretag säljer likadana filter tycker jag att du kan kolla runt lite.
Ett tips är att kolla upp vatten och saltförbrukning då det blir några kronor på tio år.

Vad hade du för tryckkärl?

0,5 i järn ska inte lukta så risken är att du har svavelväte och då fungerar inte en jonbytare. Finns dock kombifilter som gör det.

Tack för all upplysning, detta är verkligen en djungel om man inte kan.. Alla leverantörer säger också olika men det är klart dom vill ju sälja sina grejor.. Jag har kollat runt en hel del men som sagt det är en djungel! RFA-600 verkar vara det som inte tar så mycket salt, men det är klart det är dom som räknar, alla som har räknat säger i mitt fall för typ två personer så hamnar jag runt 200kg salt.. det låter nästan som jag jobbar snart för dom men det gör jag inte men dom lovar ju också 4års garanti på material och funktion..

Jag har borrat och en hydropress, Mogge har du ett tips på annat filter som du tycker jag skall kolla upp..Nästan duskulle kunna åka hem tig mig och testa mitt vatten eftersom mitt hus ligger tre mil söder om Örebro :D

Jag tror inte jag har någon lukt egentligen utan att det luktar i smaken om ni förstår vad jag menar..

Ja! Herregud! Slå en signal så kommer jag förbi.
Vi är inte låsta vid nåt speciellt märke, så då kan du ge en recension efteråt.
:)

• Gilla
qoke
  • Laddar…
Det finns en jonbytare som förbrukar 1,3 kg salt per regenering.
Strax under 10kg i månaden.
Men den jobbar med en annan flödesteknik än en vanligt standard tub vilket gör att den blir väldigt effektiv.

mogge_73 skrev:
Det finns en jonbytare som förbrukar 1,3 kg salt per regenering.
Strax under 10kg i månaden.
Men den jobbar med en annan flödesteknik än en vanligt standard tub vilket gör att den blir väldigt effektiv.
Mogge kan du skvallra vad filtret heter, tror du det skulle passa mig!?

Nopp!! Då säger det "poff" för mig här på forumet.

Skicka direkt till mig så kan vi prata mer. :)

• Gilla
qoke
  • Laddar…
mogge_73 skrev:
Ja! Herregud! Slå en signal så kommer jag förbi.
Vi är inte låsta vid nåt speciellt märke, så då kan du ge en recension efteråt.
:)
Grejen är att jag har lite pengar in jobbat hos ett förtag och dom har väldigt bra rabatter på Ahlsell så billigast för mig är att köpa ett filter via dom, men jag vill ju ha det bästa filtret för mig och enligt alla filter leverantörer så är deras filler mitt perfekta! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.