Hej Forum
Jag har en pelletspanna som står för den skapligt billiga huvudkällan för värme i huset. Det är en Nibe som även har el-patron. Jag märkte tidigt att den var dålig på att försörja duschen, badet och kranarna med varmvatten om den inte gick för fullt. På somrarna går den bara på el då det då bara tappvarmvatten som behövs. Trots att panntemperaturen är inställd på samma så blir badvattnet bättre/varmare/jämnare på sommaren då elen är inkopplad.

Sedan förra hösten har vi även en kakelugnspanna installerad vilken i sig fungerar väl tror jag. Det är en differanstermostat inkopplad så när kakelugnen är varmare än pannan så startar cirkulationspumpen.

Problemet är tappvarmvattnet. Nibepannan måste hålla minst 60 grader för attvi ska kunna duscha, kakelugnspannan jobbar som bäst mellan 60 och 70 grader medan pannan bara behöver skicka ut ca 40 grader till radiatorerna för att förse oss med värme i huset.

Jag skulle vilja ställa pannan på ca 40 grader för att optimalt kunna utnyttja kakelugnspannan och vår gratis ved. Men då får vi inget varmvatten att duscha i. Det är där jag hoppas att det finns en teknisk lösning som är billig, fungerande och energieffektiv som höjer tappvarmvattnet från ca 40 till en duschvänlig temperatur. Finns det?

/Anders

Koppla in en vanlig el-VVB som du matar med varmvatten från pannan. Då får du in 40-gradigt vatten i varmvattenberedaren som du sedan höjer till lämplig temperatur med el. Om du inte eldar blir det 100% el automagiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.