A
ansgar46: Din kran är inte lika som min. Tycker mig se en skruv på utsidan av vredet. Prova att ta bort den. Annars stäng av vattnet och öppna kranen i maxläge och dra ut vredet.
21 svar · 39,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nej, det är inga problem behäftat med att ha två eller ännu fler avluftningar. Enda gången det blir problem är om det inte alls finns avluftning, eller att det är fel placerat. Det kan däremot vara tvunget att ha fler än en avluftning, beroende på hur rörsystemet är draget. Men förenklat ska man ha en avluftning i slutet av huvudstammen och sen en i slutet av varje varje
5 svar · 4,6k läst
Göran.W
Göran.W: Det var så lite. Nästa gång är det kanske jag som behöver hjälp ju :-)
26 svar · 12,1k läst
·
C
corre: nej, det finns ett skallerhål som ska vara nedåt på alla ytbrickor.
4 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Ersättningsmuffens (mått D1) är ju bara 45mm, vilket jag då tror kommer glappa lite för dig... http://www.pipelife.se/se/product_database.php?id=2182 Men du kan ju alltid prova... Ingen större kostnad. Kostar 57,50:- hos vvsboden Hittade detta om essem akatherm, lite kuriosa: http://vvs-museum.se/registret/register/0700-0799/0771.html Vad har du för yttermått på den svarta muffen ner mot
14 svar · 9,2k läst
·
F
fastmoving?: Det går inte alls så mycket varmvatten vid tvätt av mc eller bil som du verkar tro. Du blandar ju alltid ut vattnet i beredaren för att komma ner i lämpligare temp, därför räcker vattnet längre. Det går tom att ta en dusch med bara en 15 liters beredare som är inställd på 55grader.. ;) Du klarar dig långt med en 50liters beredare, men en 100liters sitter ju aldrig fel.
9 svar · 4,2k läst
M
Micke64: Vad är det som gör att in-drän modulerna sätter igen så lätt? Förutsätt att det luftas mm, borde det väl inte bli några problem? Hur avgör man om modulerna har rätt slam (färg, konsistens)?
16 svar · 10,8k läst
A
Micke64: Väcker liv i en gammal tråd. Hur snabbt kan en infiltration med in-drän (med grusbädd under) sätta igen vid tex översvämning. Räcker en dag eller ett par dagar?
17 svar · 53,6k läst
J
jonaseriksson: Vart på avluftaren sitter ventilen å filtret. Tacksam för bild
9 svar · 18,6k läst
Goteborg
Goteborg: [citat] Du får gärna omformulera dig då jag inte förstår sammanhanget i dina meningar :) Kan det vara så att "auto-correct" spökar eller "beer-correct" då kl passerat 22? :)
17 svar · 7,1k läst
·
P
permartin: Tackar! Packningssatsen gjorde susen. Det var en oring inne i själva muttern som blivit sliten helt platt och släptte vatten.
2 svar · 8,2k läst
L
Lejonel: Tack för alla grymma svar. Ska ta mig en ordentlig titt på det hela nu i midsommarhelgen. Gillar ju att fixa själv så förhoppningsvis löser jag det med något utav era förslag. Bara o hoppas på att rören inte är sprucket på fler ställen så jag kan göra en lagning ovan golvet som håller tätt. Tack igen!
13 svar · 9,8k läst
·
C
corre: Pumpen måste vara en 3fas för att ha en chans på kablen, som behöver vara minst 4mm2 för att klara längden. N1XV kostar 58:-/m för 5G6 (6mm2) som är en vanlig kabel. så runt 16kkr för elen till pumpen. En Jet30T borde klara det bra, tom lite över. EMSpumpen har diagram. http://emspump.se/main/page/41/productgroup/51/subcategory/156/product/864 Gå up till 40 el 50mm PEM om ni ändå
2 svar · 6,8k läst
K
Kalasclas: hehe, ja den hade ju varit bra... haha Nåja tror du förstår vad jag menar men det blev väl inte riktigt som jag tänkte :)
78 svar · 77,4k läst
·
Farmor Risberg
Farmor Risberg: Tack Mogge! Just nu har rörmokaren vartenanalysen men jag skriver ut värdena här så fort jag fått tillbaka den.
13 svar · 10,8k läst
M
MMR: [citat] Det är ju nästan nya grejjer, i vårt hus var kallvattenrören så vitt jag kunde bedöma orginal, då är huset byggt -22. Svårt att veta om något blivit bytt sedan dess men jag har inte sett några indikationer på att så skulle vara fallet. Varmvatten kom nog inte in vårt hus förrän någon gång på slutet 50-talet i samband med oljepannan och dessa är koppar, man verkade inte
13 svar · 3,2k läst
·
N
Nicke-85: [citat] Ballofixerna ska flyttas närmare huvudrören sen ska rören efter svängas in mot väggen så kommer det rörklammer/rörhållare på väggen så förhoppningsvis så får det stöd den vägen sen bara att jag får vara lite försiktig innan det är klart. Tack alla för hjälpen och ganska liknande svar :)
6 svar · 1,2k läst
·
P
psv79: Härligt då börjar jag närma mig lösningen... Ska dock ta det ett steg till: Från utkastare vill jag forma ett U för att kunna dra PEM-slangen längs med sockel/fasad. Har tittat på rinkaby m.m, hittar ingen självklar lösning (vilken djungel av kopplingar det finns) Funderar på om man kan sätta kopparrör (som får skruvas bort och tömmas innan vintern) på vattenutkastaren format som
10 svar · 17,0k läst
T
toto1: [citat] Ja, det räcker.
3 svar · 2,4k läst
S
spekerök: Om slangen har en lekande R10 mutter så hade jag kört med en 12-10 kulventil art nr 30-7104, så får du en plan yta för packningen sedan om du vill byta blandare så har du en kämmringskoppling att använda såvida du sparar 10muttern med kona. Stödhylsa 30-7655-2 puttas i krom röret. http://www.clasohlson.com/se/Kulventil/Pr308398000 2st
1 svar · 1,6k läst
·
Göran.W
Göran.W: Den ventilen som sitter i ån kan iaf inte funka som den ska. Sätt bara en backventil direkt på pumpen så ska det lösa problemet.
8 svar · 1,7k läst
F
Fluxor: Det måste väl finnas två ledningar fram när installationen är klar. Dels den gamla, dels den kommunala. Eller menar du att ledningen som finns i fastigheten kommer att, på utsidan, få sitt vatten från en kommunal ledning istället? I det fallet tror jag att ni helt enkelt får dra en till ledning...
1 svar · 1,1k läst
S
spekerök: Har du haft upp slangar och ejektor? Kollat så inte sug silen är tät med bös, råkat ut för det problemet som du beskriver och då har silen/filtret varit problemet. Jag brukar även felsöka med att montera en manometer på pumpen för att kolla hur många bar den pumpar innan jag drar upp ejektorn/slangarna, ska slangarna upp är det lukta bränt i näsan varning kan tilläggas. Brukar
1 svar · 3,6k läst
Göran.W
Göran.W: I mitt gamla hus hade jag borrat en brunns som endast var 21 meter För att alla i byn hade relikt vatten eller fel på det på annat sätt. Jag var den ända som hade drickbart vatten utan behandling. Den gav 7 liter i minuten och det räckte utan problem trots det blygsamma magasinet på ca 150 liter.
14 svar · 50,8k läst
P
Pataradiata: Jag vill inte skrämma dig för mycket nu. Men jag bytte en vattenutkastare i år där det kom vatten bakom täckbrickan. Röret hade fryst sönder i väggen och det hade svält upp och fått en spricka. Så varje gång det använde den så läckte det ut vatten i väggen. Det läckte då i väggen och det sluta med att de fick byta panelen. Jag vet inte hur länge det hade varit sönder fryst.
13 svar · 28,6k läst
T
Tommor: Så kan det vara, men du kan bli lika fullt utan ersättning om du inte följer säkervatten.
15 svar · 8,3k läst
Robinvvs
Robinvvs: Jadu, kan inte svara på det. Vet bara att i Ama texterna står det tydligt, 75 får ej dras i kalla utrymmen, där skall det vara 110. Men vafan, ibland går det ju inte kanske pga utrymme osv. Kan ju åtminstone försöka ha 110 så mycket som möjligt i alla fall.
8 svar · 1,4k läst
·
H
henlin431: Du har rätt, jag ska försöka hålla mig. Mitt senaste inlägg vad väl inte helt allvarligt.
12 svar · 3,2k läst
V
Vanbeasten: Tack för input. Jag ska börja med att byta ut alla gummipackningar och dubbelkolla allt igen. Det får bli helgens projekt.
6 svar · 4,9k läst
jarlh
jarlh: Mäklaren ringde. Enligt nuvarande ägaren till stugan så är anmärkningen på vattnet hög järnhalt. Det spelar dock mindre roll just nu. Det är två andra som bjuder över varandra och de har passerat vårt maxpris.
17 svar · 15,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.